donderdag 31 januari 2008

Implementatie

Dinsdag 22 januari waren een zestal Kwaliteitsmedewerkers uitgenodigd op het regiokantoor Regio Noord-West om te praten over "de implementatie van het besturingsmodel to nu toe".
Tegen mijn collega's zei ik gekscherend dat ik een zakenlunch had in Zaandam. Exact volgens de routeplanner bereikte ik Zaandam in 30 minuten. Te vroeg, omdat er helemaal geen files waren.
Eenmaal aan de lunch volgde het voorstelrondje, waarna Harry Knoppert en Marga Jonker gericht vragen stelden over onze ervaringen met de functie van Kwaliteitsmedewerker. Men was over het algemeen zeer tevreden over de vrijheid die de functie van KM geeft. De mogelijkheid om werkzaamheden naar behoefte of vanwege efficientie te kunnen verplaatsen naar andere dagen wordt zeer gewaardeerd. We zijn een soort 'eigen baas', uiteraard onder leiding van de supermarktmanager (en straks teamleider Verkoopklaar).
Een duidelijk minpunt in het nieuwe besturingsmodel blijkt echter toch het weglekken van uren naar werkzaamheden die niet tot de taak van de KM behoren. Bijspringen bij de kassa, meehelpen met vullen e.d. komen regelmatig voor. Niet alleen incidenteel maar ook structureel gepland komt dit voor. Bij doorvragen blijkt dat KM'ers ook een aantal taken 'erbij' doen omdat ze praktisch zijn : meehelpen met worpombouw, tellen van voorraden, codecontrole etc. . Ervaren medewerkers zien vaak dingen die anderen niet zien maar het gaat natuurlijk wel ten koste van het eigen werk. Hoe ver je kunt gaan om jezelf uit te besteden is een beslissing die iedereen het beste zelf kan nemen. De situatie waarbij je 'gedwongen' wordt door de omstandigheden (ziekte e.d.) is kwalijk maar 'gedwongen' worden door de leiding is uit den boze en zou nergens voor mogen komen.

Een ander punt dat uitgebreid ter sprake kwam was het materiaal waar wij mee werken. Elke KM gebruikt spullen die niet tot de officiele uitrusting behoren maar die gewoon praktisch zijn. Er blijkt behoefte te zijn aan goede alleszuigers, snoerloze stofzuigers met groot vermogen, werkbroeken met versterkte knieen, stickerverwijderaar e.d. .

De indeling van de werkdag blijkt onderling nogal te verschillen. Sommige KM'ers werken alleen of met z'n tweeen, anderen werken met meer parttime KM'ers. De vervanging bij ziekte en vakantie is bij velen problematisch. Te vaak gebeurt het dat het werk blijft liggen.

Ook het werken met de HandTerminal verschilt van filiaal tot filiaal. Sommige hebben hem altijd bij zich, er zijn filialen waar er te weinig zijn en de een draait een lijst uit van de werkzaamheden van die dag (die later worden afgevinkt in de computer) en de ander vinkt rechtstreeks af in de computer. Op de vraag of een HT gebruikt zou worden als de KM een eigen HT zou hebben werd ook verschillend geantwoord.

Aan het eind was er de rondvraag of men nog iets aan het gesprek toe wilde voegen. Van die mogelijkheid werd gebruik gemaakt maar daar kom ik later nog op terug.

Theo

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben erg benieuwd wat hier uit, de schreeuw om werkbroeken heb ik ook al eens gedaan, want ze slijten erg gauw.

In het begin heb ik ook codeboek vers en houdbaar gelopen, maar dit kwam omdat we toen nog teveel uren hadden, nu is het team anders samengesteld zodat de codeboeken terug zijn naar de afdelingen. Het enige wat ik nu nog doe is steekproefsgewijs een schap leeghalen en nakijken (en natuurlijk gelijk schoonmaken)

Erge schappen qua codes zijn o.a. houdbare melk, ontbijtkoek en specialevoeding.

Helpen bij kassa of houdbaar o.i.d. komt zelden voor en als het gebeurd is dit vrijwillig.

De handterminal vink ik in 1 of 2 keer helemaal, als het werk maar gedaan is toch.

Komt van dit gesprek nog een memo?

Groetjes Gery 1211, Harderwijk

Anoniem zei

heey ,,

ik zuo eigenlijk ook daarheen zijn gegaan, maar er mochten geen 2 km uit 1 woonplaats dus is ruud in mijn plaats gegaan.

het afvinken doe ik aan t einde van de dag draai me lijsten uit dat vind ik persoonlijk prettiger.

en met de knieen , vraag aan je sm of je een knie matje mag halen zo 1 vo0r in de tuin, ik heb er ook 1 en neem echt van me aan het werkt prettiger,,

snoerloze stofzuiger zou helemaal geweldig zijn, doe nu 1 keer in de week de hele winkel stofzuigen, en soms vervloek je dat snoer echt maar vooral bang dat de klanten erover gaan vallen.

maar echt top theo zo'n bijeenkomst, jammer dat ik er zelf niet bij kon zijn.

gr0etjess 1359

Anoniem zei

Hallo...

Super om dit te lezen, bij ons gebeurd het ook nogal eens dat ik bij moet springen bij de kassa, het codeboek houdbaar is ons ook toebedeeld, alleen is dat ook iets van niks....Kom er ook niet altijd aantoe en dan gebeurd het verder ook niet.

Bijspringen bij brood, omdat er personeel is ingedeeld wat nog niet zelfstandig kan werken...

Het afvinken doe ik ook 1 keer per dag, draai 's ochtends de lijst uit en eind van de ochtend of middag vink ik alles in 1 keer af.

HT's zijn bij ons ook beperkt, alleen hebben ze bij ons in het filiaal opgesplitst.
1 voor KM/ SM/ ASM
2 voor Houdbaar
1 voor Deli/Kaas/ Brood
1 voor Kassa

Moet zeggen dat dit wel goed werkt.

Groetjes Karin

Anoniem zei

ff off-topic : hebben jullie nu ook sinds deze week die route-planner voor de schrobmachine op de vloer liggen?...ik heb n paar dagen getracht me aan het traject te houden maar eindig abrubt in de stellingen! :)

groetjes...

Theo zei

Ja, een lastig karwei. Ik wordt zelfs naar het plafond gestuurd maar die Swingo is veeeels te zwaar om op te tillen in je eentje. Mijn collega erbij gehaald en toen lukte het zowaar.

Gr.v.Theo - "keren indien mogelijk"

Anoniem zei

huhh,,
wat is dit dan weer?
krijgen we een route geval ?

ohh en ik heb hoofdkantoor gebeld.. scc gestuurd,
weet iemand waar die schoonmaak kaart van de schrobmachine staat op winkelweb ? me stofzuigertje gaat t begeven denk..!!

Olivierbarcelona zei

Beste mensen,

Heeft iemand een idee hoe lang deze implementatie van het nieuwe besturingsmodel gaat duren.
We zijn er nu al 2 jaar geleden mee begonnen maar niemand weet bij ons goed wanneeer de deadline is en of we die gaan halen?

Theo zei

Tijdens de OR-klankborddag mei 2008 werd ook die vraag gesteld en het antwoord van Albert Voogd was dat het nieuwe besturingsmodel nog volop in ontwikkeling was en dat het de tijd gegeven moest worden. Het geheel omvat verschillende stadia en vooral de personele bezetting (bv. voor de functie van teamleider) gaf nog problemen. Als die problemen opgelost zijn kan het besturingsmodel 'volwassen' worden. Maar hoe lang dat duurt ??

Theo