woensdag 16 januari 2008

Onjuiste weergave

Al sinds de start van het Kwaliteitsteam in oktober 2006 zit er bij ons filiaal een verschil in de basisplanning van de periodieke werkzaamheden en de weergave daarvan in het gebruikersgedeelte van HACCP-digitaal. Ik heb de winkel in vieren gedeeld en elk deel is aan de beurt in week 1, 2, 3 of 4 van elke periode. Bijvoorbeeld : panklaar wordt elke eerste week van de periode gedaan, zuivel elke tweede week van de periode, enz.. Bij de aftekenlijst van de periodieke schoonmaakwerkzaamheden vindt je echter de panklaar niet terug. Die verschijnt pas in week twee. En zo zijn er nog veel meer onregelmatigheden terug te vinden. Ik heb hierover in de eerste helft van 2007 een mail gestuurd naar het HK en kreeg als antwoord terug dat het probleem bekend was en dat eraan gewerkt werd. Totnutoe was het niet zo'n probleem maar met de overgang van 2007 naar 2008 lijkt het probleem erger geworden. De panklaar verschijnt nu in de derde week en een aantal groepen die voorheen goed vermeld werden verschijnen nu ook in de verkeerde week. Voor mij nog steeds geen probleem omdat het schema in mijn hoofd zit. Waarom stel ik dit dan aan de orde ? Als ik bv. met vakantie ga (ja, ik mag af en toe van mijn baas) dan moet iemand die minder goed van het schema op de hoogte is de werkzaamheden over nemen. Het schema in HACCP-digitaal is daarbij natuurlijk een fantastisch handvat om mee te werken. BEHALVE als dat schema helemaal door elkaar gegooid is.
Zijn er meer collega's die met dit probleem te maken hebben (gehad) ? Als het opgelost is, hoe is dit dan gebeurd ? Laat het mij weten !

14 opmerkingen:

c0byy zei

haai,,

dat viel me ook wel op ja, alles kwam nu anders voor in het rooster.
ik had ook in week 51.52.1 precies hetzelfde rooster ook onwijs vaag.
maar g0ed, zijn er veel mensen die last hebben van muizen op t moment?

gr0etjes 1359 g0uda

Theo zei

Hoi c0byy,

een rooster dat blijft 'hangen' is nieuw voor mij. Ze zullen toch geen "HACCP-digitaal voor dummies-programma" hebben gebruikt ?

Muizen ? Gouda ? Wie probeer je nu in de maling te nemen ;-)

Gr.v.Theo

Anoniem zei

Wij zijn nu al een jaar bezig met het kwaliteitsgebeuren. Het is bij elkaar een week goed gegaan in het begin.
Nu op dit moment stel ik me iedere dag weer de vraag. zou ik dit tot mijn 65 ste willen doen?. Echt een varken voelt zich nog niet eens thuis in ons filiaal. Hacccp digitaal. ....... Zijn we nog niet eens mee begonnen. komt niet van de grond.
Ach krijg je he als je mensen in een bepaalde richting duwt, of anders een ander filiaal. (dreigement)
Het voelt in ons filiaal echt als een tweede keus medewerker. En heb ik inmiddels aandelen paracetamol.

Gaat allemaal goedkomen in 2008. Alleen is deze functie niet voor mijn weggelegd. We zijn toch een winkel en geen schoonmaakbedrijf.

GEBREK AAN MOTIVATIE.

Anoniem zei

beste anoniem...
kan me voorstellen dat de overgang naar deze functie als n stap naar beneden wordt ervaart..geloof me ik denk dat in ieder filiaal iedereen erg moest wennen aan de samengebrachte taken onder zo n mooie naam 'kwaliteitsmedewerker' , terwijl idd het werk zelf voornamelijk 'gewoon'schoonmaken is...
weet je anoniem , wat mij bij ons opviel (en wat volgens mij ook bewust als belangrijk werd gezien) is dat het kader n voorbeeldfunctie had om iedereen te laten beseffen dat dit werk net zo belangrijk is als alle andere taken bij albertheijn , het automatisch onderwaarderen (zeker ook door collega's)werd op n actieve manier bestreden bij ons...
en verder , tuurlijk is het waardeloos wanneer je de functie n beetje door je strot geduwd kreeg , maar voel ook n beetje dat jijzelf ook deze functie niet op zn waarde inschat...en als laatst wil ik nog even zeggen dat het heel kwalijk is dat je niet het gevoel hebt dat je met dit rotgevoel bij je kader terecht kan..zij zouden op de eerste plaats jou alle hulp moeten bieden om deze taak met n beetje plezier te kunnen doen....

Anoniem zei

theo...
ik denk zowiezo..na al n tijdje met haccp digitaal gewerkt te hebben , dat het meer n functie heeft van handig gereedschap dan n letterlijke taakomschrijving voor ieder moment...ikzelf hou al n tijdje n soort van 'schaduwboekhouding 'bij (oei - fout woord is dat he ? :)
waar ik data bewaar van wanneer ik wat aangepakt heb...(bv. de emballage in het magazijn staat vermeld op maandag , maar doe ik op vrijdag omdat het dan druk is in de winkel en het 'werk achter de schermen' dan effectiever is , terwijk ik op maandag meer in de winkel zelf aan kan pakken) zo -schuif- ik zelf n beetje met de taken...en idd...wanneer je met vakantie gaat zal het niet genoeg zijn om n collega alleen de terminal in zn handen te duwen, n beetje mondelinge bijsluiters zijn dan niet overbodig...we blijven mensen theo...geen -adaptor - ingeplugd in het overkoepelende computersysteem :)

Anoniem zei

cobyy...
nee , geen enkele muis hier ..die van ons heb ik bij de rotonde buiten het dorp , langs de macDonalds naar het zuiden gestuurd...ik begrijp uit jouw berichtje dat ze het gered hebben?
:)
(meer kaas daar heb ik in die muizenoortjes gefluister)

Theo zei

Hoi Dorothe,
dat is precies wat ik zo mooi vind aan deze functie, de vrijheid om met je werk te schuiven. De Zaan van vandaag kan ik niet overmorgen vullen, of eergisteren maar mijn werk kan ik doen wanneer het mij uitkomt of wanneer het praktischer is. Vandaag heb ik bv. alle warmtewisselaars van bancarella's en gekoelde verkooptafels gestofzuigd. Stond niet op het rooster maar ik had er tijd voor. (ik schrijf er nog een apart bericht over) Maar als leidraad is HACCP-digi natuurlijk wel handig om niet telkens hetzelfde maar vooruit te schuiven. Voor het HACCP-digi tijdperk (jeweetwel, toen elke afdeling z'n eigen stukje moest schoonmaken) bleven bepaalde dingen te lang liggen of ze gebeurden helemaal niet. Ik doe ook dingen die ik helemaal niet 'hoor' te doen maar die bij mij wel degelijk onder Kwaliteit vallen en ik probeer dat ook op mijn (vervangende) collega's over te dragen.

Gr.v. Theo

Anoniem zei

hey collega's

bij ons in het filiaal doe het HACCP-digitaal het gewoon en de weergave ook
maar de lampen gaan zo snel stuk dat is gewoon de lampen de zaak uit vliegen << maarja maar wij zijn wel de best ah van rotterdam en de schoonste ah 1054
groetjes v schobben

Anoniem zei

Weet je, best wel handig zo ene site over de kwaliteits schoonmaak
medewerker. Ik heb mezelf bepaalde doelen gestel die ik in 2008 wil gaan halen, en bereiken. Daar ga ik voor. En deze functie komt ergens op de laatste plaats. Ik beschouw me werk als mijn hobby. en mijn hobby een klein beetje als me werk. Bevalt goed hoor, en je steekt er nog wat vanop ook.
Ik zou het een ieder aanbevelen. De Ns diesel 3 of te wel plan u.
En voor de rest binnen ah kan ik me prima vermaken hoor. Inmiddels een shopping with the stars ster.
hihihi. Dus we gaan nog maar even door zo.
groetjes.

Theo zei

Beste Anoniem,

ik begrijp uit jouw reacties dat je je huidige functie niet ziet zitten. Dat kan, dat gebeurt vaker. De sfeer in jouw winkel is blijkbaar ook niet optimaal. Als je jezelf andere doelen stelt bereid je dan goed voor,neem de aanloop en waag de sprong zodat je weer gelukkig wordt in je hobby/werk.

Gr.v. Theo

Anoniem zei

Geen problemen met digitaal, alleen dat er niet kan worden ingelogt zo nu en dan.
Verder heb ik een zwaar maar te doen werkschema die in digitaal ook netjes werkt.
Zoals de panklaar, die komt elke donderdag en de zuivel elke maandag ook op maandag de bancarella's waar ik elke week een ander gedeelte pak zodat in 4 weken alles is gedaan. De emballage neem ik elke dag even mee en 1x in de week de grote schoonmaak.

Samen met een collega hebben we in november alle bodemplaten geschrobt zodat dit nu een kwestie van bijhouden is.

Even over de koffiezetter: sinds december hebben wij een nieuwe en van de installateur mogen wij absoluut de voorkant (lekbak) er niet af halen, wat met de oude (waar je het over had) wel mocht/kon.

Verder vind ik het een prima functie (zelf voor gekozen).
Groetjes Gery 1211 Harderwijk

Theo zei

hoi Gery, lekker dat je een nieuwe hebt. Die 'ouwe' bij ons beschouwen wij eigenlijk als een nieuwe. Hiervoor hadden wij nog een zetter waar je een filterrol in moest doen en die gaf heeeel vaak problemen. Ons 'ouwe' filiaal staat vol met echt oude spullen. Zo was de kartonvermaler 17 jaar oud maar 2 weken geleden heeft hij definitief de geest gegeven en nu hebben we gelukkig een nieuwe.
Gr.v.Theo

Anoniem zei

haai haai..

ohww annoniem dit werk is een stuk beter dan het echte schoonmaakwerk, heb hiervoor 5 jaar bij een bedrijf gewerkt werkte daar ook 40 uur in de week maar daar word je pas echt gek, en dit hou ik nog wel een jaar of 10 v0l..!! ben ook pas 20 ma g0ed,
ohh en de muizen zijn weer weg ineens,, erg vaag..
gr0etjeess 1359

Anoniem zei

hoi allemaal
Ik ben pas 3 weken op de kwaliteit en vind het erg leuk.
Bij ons in het filiaal word het nl wel gewardeerd en ook de klanten zijn gul met complimenten.
Daarbij is er een grote mate van vrijheid om werkzaamheden te verschuiven, en ik houd dit nog wel een tijdje vol.
Oja ben helaas geen 18 meer maar ben daardoor wel bewust aan deze functie begonnen.groetjes willy