zaterdag 19 januari 2008

Warmtewisselaar in bancarella

Tip : Stofzuig een paar keer per jaar de warmtewisselaar van de bancarella's en gekoelde verkooptafels.

Zoals je als KM wel zult weten verplaatst het ventilatiesysteem in de winkel elke dag enorm veel stof. Een deel hiervan komt vast te zitten op elke plaats waar zich ventilatieroosters bevinden. Zo ook op de roosters van de bancarella's en gekoelde verkooptafels. Net als bij de koelkast thuis wordt de warmte via het koelsysteem weggehaald uit de koeleenheid en via de warmtewisselaar aan de lucht afgegeven. door de constante luchtstroom komt de warmtewisselaar al gauw onder het stof te zitten. Dit vermindert de functionaliteit van het systeem en verhoogt het energieverbruik. Het koelsysteem gaat ook meer lawaai maken.


Er zijn verschillende systemen in gebruik. In ons filiaal zijn er drie maar ongetwijfeld zullen er zijn die ik niet ken. Wees nieuwsgierig en zoek uit hoe die werken.


De makkelijkste is het open rooster zonder omkasting. Vaak alleen een kwestie van verplaatsen tot je bij de achterkant kunt. Zuig het stof weg en gebruik eventueel een afwasborstel oid om het dieper gelegen stof naar voren te halen. De metalen plaatjes van de wisselaar zijn dun dus wees voorzichtig om verbuigen te voorkomen.

Uit het zicht maar toch aanwezig bij deze koeling. Schroef de plaat los en maak het rooster schoon met de stofzuiger. Schroef de plaat daarna weer vast.

Deze leek ingewikkelder. De omkasting zit vol met schroefjes en ik zag het lange tijd niet zitten om die allemaal los te gaan draaien. En nog erger : weer vast ook. De man van Carrier bracht uitkomst. Alleen de grotere schroeven hoeven losgedraaid te worden. Een grote schroef linksachter en een rechtsachter hoeven slechts een klein beetje losgedraaid te worden (in tegenstelling tot de foto waar ik linksachter helemaal heb losgedraaid) en de omkasting kan naar beneden weggeklapt worden. Zoals je op de foto kunt zien was het de hoogste tijd dat de grijze deken verwijderd werd.

P.S. Heb jezelf ook tips waarvan je denkt dat je anderen er mee helpt. Laat het mij weten !

10 opmerkingen:

Anoniem zei

..hier was ik dus ook al achter gekomen , zelfs bij de (zichtbare) ventilatoren die je in het soort bancarella vd eerste foto ziet, ken je met gemak komen door de roosters ervoor ff los te schroeven. maar ook kwam ik erachter - theo - dat het onderhoudsbedrijf waar wij n contract mee hebben , helemaal niet blij was dat ik eigenhandig met n schroevendraaier bezig was geweest(redelijk geirriteerd zelfs..het schijnt dat zij dit op regelmatige basis horen te doen)..n groot minpunt bij ale bancarella's (en ook bij de roosters van de koelwanden trouwens) is dat al het metaal vlijmscherpe onafgewerkte randen heeft...je moet echt uitkijken..

Theo zei

Als je laat zien en horen dat je je verstand gebruikt bij het 'klussen' kunnen ze toch moeilijk bezwaar hebben. Wij hadden laatst voor de 2e keer problemen met chocomelblikjes in de nieuwe frisdankenmachine in de kantine en er kwam iemand die vroeger monteur is geweest maar nu vanwege zijn leeftijd op kantoor zat, een echte 'ouderwetse' knutselaar. Ik zat er met m'n neus bovenop en hij liet mij wat trucjes zien om zelf klemzittende blikjes los te krijgen. Heel eenvoudig uiteindelijk en inderdaad niet nodig om daar een monteur voor te laten komen : als je maar weet hoe het moet !

Gr.v. Theo

Anoniem zei

Ik heb een tip voor de roosters van de koelwanden, om ze er makkelijk uit te halen. Ik heb aan een aantal roosters een ringetje gedaan dat je aan een sleutelhanger vindt. Dat zie je haast niet en als je het rooster er uit wil tillen haal je hem er heel gemakkelijk uit.
Groetjes Gerben

Anoniem zei

Wat bof ik toch, Carrier heeft dit begin van de maand allemaal gedaan.

groetjes Gery 1211 Harderwijk

Anoniem zei

heey..

z0 zeker die randen zijn scherp, hoevaak ik me wel niet open haal aan al die gekke dingen, maar van die sleutelhanger was een goede tip. ben er vrijdag aan begonnen en t werkt prima.

gr0etjess 1359

Linda1460 zei

Heey Theo,

Ik heb gelijk gisteren twee bancarella's aangepakt. En het is idd makkelijk om te doen, je moet alleen ff weten hoe!!!
Alleen hebben wij 10 van die dingen in de zaak staan, dus doe er steeds twee.
Anders kom ik aan mijn andere werk niet toe!!!

Groetjes Linda
AH 1460

Theo zei

Hoi Linda,
ik ben blij dat de tips, ook die van anderen, opgepikt worden.

Gr.v.Theo

Anoniem zei

Hallo,

Leuk deze site voor de KM'S...echt toppie.

Mijn vraag is:
Waar kan ik aan een wieletje voor onze werkkar komen??

Er is nl. 1 totaal vernield in onze winkel!!!

Wie helpt ons???!!!!

Bij voorbaat dank...

Anoniem zei

heey ka38tje..

als je even naar johnson diversion belt, en je vraagt om een wieltje dan sturen ze m naar je op,
zorg wel dat je weet welke ka je hebt..
:)

gr0etjes c0by 1359

Anoniem zei

Hoi Coby,

Bedankt voor de tip...
We zullen het eens proberen...:-)

Hopen dat ie binnenkort weer super rijdt!!

Groetjes Karin