zondag 10 augustus 2008

Hulptroepen

Bijna al mijn blogs typ ik direct zonder vooraf op te schrijven. Het onderwerp ontwikkelt zich meestal in de dagen voorafgaand aan publicatie. Soms ontstaat een onderwerp heel kort van te voren. Zoals vanochtend. Tijdens het douchen werd ik wakker en dacht ik aan mijn bezoekje aan een collega-filiaal waar ik gisteren over schreef. "Op zondagochtend aan je werk denken, die is gek" hoor ik je denken. Ja, uh, sorry hoor maar bij gaat het denken nou eenmaal door. Stel dat Einstein alleen van 9 tot 5 had gedacht dan was die Relativiteitstheorie nooit van de grond gekomen en volgens mij kwam hij tijdens de lunch op eeeisemceekwadraat. Waar dacht ik dan aan tijdens het douchen (en schiet er maar gerust gaten in als er iets niet klopt of je bent het er niet mee eens !) ?

Met de voorbereidingen van de opening van de AH XL in Muiden kwam er een heleboel hulp van buitenaf. Uiteraard had je een team van bouwers en technici die het pand onderhanden namen maar ook moesten de oud-C1000 medewerkers opgeleid worden en kennismaken met de AH manier van werken. Er werd stage gelopen in andere filialen en collega's deelden hun kennis en expertise. Tijdens de dagen voorafgaand aan de opening moest er natuurlijk een heleboel gevuld worden. Met behulp van honderden mensen, waaronder veel collega's uit de regio, werden de enorme aantallen colli weggewerkt en ook na de opening kwamen er nog veel collega's helpen.
Voor de opening was er ook een pre-openings schoonmaakteam en vanochtend kwam ik op het idee om ook iets dergelijks te doen voor filialen die problemen hebben om de kwaliteit van de winkel op het gewenste niveau te handhaven. Geen team van dure deskundigen maar een Kwaliteitsteam samengesteld uit Kwaliteitsmedewerkers van filialen uit de omgeving die een dag gaan helpen bij een filiaal waar de problemen zich in de loop der tijd opgestapeld hebben. Die problemen kunnen ontstaan zijn door een gebrek aan (gemotiveerde) Kwaliteitsmedewerkers, door ziekte of vakantie of door personeelswisselingen. Wat de reden ook is, er is een berg werk ontstaan die moeilijk op te lossen is zonder hulp. Filialen die goed scoren bij een haccp-audit kunnen voor een dag een Kwaliteitsmedewerker afvaardigen en om feeling te houden met de werkvloer zouden er ook medewerkers van het hoofdkantoor, bv. van Winkelorganisatie, een dag mee kunnen draaien.
Om 'kandidaat-filialen' te selekteren zou je de haccp-audit scores van Johnson Diversey kunnen gebruiken of de scores van de 'Mystery Guest' van de Next Top Shop wedstrijd. Als het filiaal er mee instemt, en waarom zouden ze niet, dan kan er een dag afgesproken worden waarop het Kwaliteitsteam aan de slag gaat. Zijn de problemen grotendeels opgelost dan is het bijhouden meestal een stuk eenvoudiger en is het voor het filiaal ook weer een opsteker om fris aan de slag te kunnen.

Zijn er mensen geinteresseerd om mee te doen of wil je mee denken over dit idee reageer dan. Denk ook na of je dit in je eigen winkelgebied op zou kunnen zetten. Er is Kwaliteit en anderen helpen is, naast leerzaam, ook nog eens leuk om te doen.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

hee theo...
weinig (of beter gezegd GEEN) reacties op dit topic...weet niet of het jou aan het denken zet...mij wel :)
eerlijk gezegd heb ik nu n welverdiende vakantie en ben eigenlijk niet echt bezig met appie..maar meen te moeten zeggen dat ik voel dat het uitblijven van reacties iets zegt over het (nog) niet bestaande WIJgevoel als KM-ers onderling...misschien nog iets te vroeg om dat te ervaren wellicht , misschien is iedereen nog erg bezig in eigen winkel de zaakjes in orde te krijgen en is er niet echt ruimte om groter te denken dan dat...laat ik er iig maar positief vanuit gaan dat dat WIJ gevoel in eigen filiaal wel aanwezig is...succes met je ideeen!!(ik ga weer ff door met mn vakantie hier :)

Theo zei

hoi Dorothe, begrijp ik het goed dat jij op vakantie bent EN daar mijn weblog leest. Ha, toch nog iemand die leest. Er zijn al wat stemmers voor de enquete geweest dus gelezen wordt het wel hoor.
Als ik terug ben in mijn eigen filiaal ben ik van plan om in mijn eigen winkelgebied contact op te nemen met de filialen om meningen en interesse te peilen. Eens kijken of men hulp wil geven of wil krijgen. En natuurlijk Zaandam uitnodigen. Misschien kan JD materiaal leveren ? Of is dat teveel gevraagd :-)

Anoniem zei

lijkt mij een prima idee.