zaterdag 26 mei 2012

Do's and Dont's

Afgelopen dinsdag was er nog geen rapport beschikbaar van Johnson dus voor alle conclusies moet ik nog even wachten. Mijn collega meldde in ieder geval dat er twee maal geen temperatuur was gelopen/ingevuld. Gelopen is het rondje wel zijn maar ingevuld misschien niet.Als er nieuwe medewerkers zijn kan de aanmelding voor haccp-digitaal nog weleens problematisch verlopen.
Als je iemand dan 'opgeleid' hebt van 9.00 tot 13.00 uur en die persoon staat de eerst volgende keer alleen op een drukke vrijdag dan heb je een probleem. Ze had de temperatuur op de papieren lijst, die ik vooraf voor haar had uitgeprint, ingevuld maar kon dit niet in haccp-digitaal invullen.

We waren ernstig op zoek naar nieuwe collega's om de gaten te vullen. Ze werd dus min of meer in het diepe gegooid.
In de 'normale' situatie leveren wij als Kwaliteitsteam al uren in omdat een extern schoonmaakbedrijf de vloer doet maar dit kost ons meer uren dan het werk ons zelf zou kosten.Ga daar in het kader van de Bezuinigingen2012 nog eens op korten dan hou je maar 77 uur over om te besteden aan Kwaliteit.
En als je die uren in eerste instantie niet eens kunt invullen dan wordt je vanzelf grijs. Niet alleen in je score maar ook van de zorgen.

Eind vorig jaar zijn er in het hele land tijdens de eindsprint dingen verkeerd gegaan. De service naar de klant en een correcte omgang met het personeel kwam hierdoor onder druk te staan. Om herhaling te voorkomen zijn er dit jaar do's and dont's opgesteld. Deze do's and dont's zijn in week 16 via de OM's verspreid naar SM's, ASM's en Teamleiders.
Ik heb echter niets vernomen. Ik behoor dan ook niet tot dat selecte groepje Albert Heijners. Navraag bij enkele collega's van de vulploeg leerde dat ook zij niets gehoord hadden.
Essentieel onderdeel van een juiste uitvoering van de do's and dont's lijkt mij wel de mogelijkheid tot controle door degenen die er de gevolgen van ondervinden.
Om het simpel te stellen : als de verkeersregels aangepast worden, stoppen bij een groen verkeerslicht en doorrijden bij rood, is het wel handig als de verkeersdeelnemers daarvan op de hoogte zijn. Anders krijg je ongelukken.
Dat er do's and dont's zijn weet ik ook alleen maar via de OR op AH Plaza. Eens te meer een reden voor iedereen om AH Plaza te lezen. Misschien kan de OR een enquete onder AH-ers houden om er achter te komen in hoeverre de do's and dont's in alle gelederen zijn doorgedrongen ?

We hebben geleerd van 2011, laten we nu ook wat leren van 2012.

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Theo, jammer hoor dat de kwaliteit steeds meer moet inleveren. Maar wel gecontroleerd wordt en je de gevolgen meteen ziet in een score.

Ik 'vecht' ook soms tegen bepaalde zaken/situaties. Kom met ideeen hoe het bv in te vullen kwa uren.
Ik heb het een beetje opgegeven.

Het is een kwestie van geld en uren drukken. Met de mogenlijke middelen doe ik het en de rest is de verantwoording van de AH die het ws zo wil.

Zaterdags sta ik ook regelmatige alleen. Na een bepaalde tijd vertrek ik en dan is er geen kwaliteitsmedewerker meer. Op een drukke zaterdag.

Maar goed dat is een keuze. Die wordt gemaakt, dus heel eerlijk probeer ik nu om me niet ermeer druk om te maken. Dat de winkel na mijn vertrek vervuilt.
Ben je de hele dag bezig omdat toch een beetje bij te houden.

fijn weekend

een collega

Anoniem zei

Wij zijn sinds kort ook op zondag open en zijn ook verbouwd. we zijn groter geworden nml 100m2 en krijgen er maar 2 uur per week bij. Dit is lang niet genoeg om alles schoon te krijgen en houden. Het lijkt erop alsof hygiene en veiligheid niet echt belangrijk is. Ook ik vecht tegen de bierkaai. Maar goed 11 juni een themalunch in zaandam en eens kijken of ze daar wel luisteren.

Hans 1568 Utrecht

Theo zei

Mijn eerdere reactie schijnt verloren te zijn in de digitale ruimte dus ik geef hem maar opnieuw.

Hoi Hans,

ik wist niet dat er een themalunch (dialooglunch ?) was. Ik heb mij daarvoor opgegeven voor dit jaar en ik zou daar ook graag bij willen zijn. Misschien is de uitnodiging via googlemail bij het kader terechtgekomen en zoek geraakt ?

Wat betreft de uren : kijk eens op de planning van het KWT hoeveel uur je mag gebruiken. Vergelijk ook het aantal meters stelling in de oude situatie en de nieuwe situatie. Het lijkt mij logisch dat als je bv. 100m stelling hebt en daar komt 10m bij dat de Kwaliteitsuren ook met 10% omhoog gaan. Als er winkelruimte aangebouwd is gaat ook de vloeroppervlakte omhoog. grotere koelcellen misschien. Glazen deuren gekregen ? Reken dan maar op zo'n 15 minuten extra werk per dag (en dan doe je ze niet uitgebreid). Ook hier is kennis weer heel belangrijk. Als je maar twee uur extra krijgt komt dat dan vanuit Zaandam-HK of van je eigen leidinggevenden ? In ieder geval een punt voor 11 juni.

Theo

Anoniem zei

Theo, graag wil ik wat vragen over de uren. Als ik op het staatje kijk bij onze afdeling staat er een aantal uren. Mij is vertelt dat er ook een aantal werkzaamheiden in zitten die wij niet doen als kwaliteitsteam maar bv de afdeling.

Bv de karren halen zit er ook bij. Zo nog een aantal zaken. Nu weet ik uit ervaring dat de kwaliteits de enige afdeling is die niet direct te maken heeft met klanten.

Dus wij worden soms voor bepaalde zaken ingezet. Dat scheelt dan ook weer uren. Of vakantie/adv uren die niet volledige worden opgevuld door anderen. Bv 8 uur wat een kwaliteitsmedewerker op een dag bij ons zou werken.

Ik heb mij hieral bij neergelegd je merkt toch dat het een moeilijke tijd is en er uren bezuinigt moeten worden.

Net als het zgn opvoeden van collegas. Ik kan heel vaak zeggen geen bolle pakken sap. Zetten ze bv een fles die kapot is in de afboekbak. IK heb het een paar keer gezegd. Maar wel geleerd wat voor mij zo logisch is, is voor een ander vaak niet logisch.

Soms maak ik het schoon, keer je van je volgende ronde terug dan staat er weer wat.

groeten een collega

Anoniem zei

johnson langs geweest vandaag. onze diepvries kapot, vrachtwagen 3 uur vertraging overal lekkages van de koelingen schoonmaak machine kapot en toch geslaagd met 86 % heerlijkk

Anoniem zei

Bij ons is diversy ook langs geweest op de dinsdag na pinksteren en ik was vrij. Niemand in mijn plaats aan het werk natuurlijk. Maar toch een score van 94%.Alleen kom ik woensdag terug zie ik die hele score niet terug. Heleboel dingen vies. Kijk ik in het rapport zie ik kassa niet terug in de lijst. Broodafdeling kreeg 100% score terwijl er al 3 dagen niet is schoongemaakt ivm met ziekte. Ik wist dat de borglijsten niet allemaal waren afgetekend. Niet naar gekeken. In mijn ogen is die 94% te hoog. Ik weet wel dat er een nieuwe manier van controleren is maar daar kan ik mij niet in vinden. Nu is het natuurlijk zo dat ze denken ach 94% doen we het toch goed en laten ze de boel de boel. En daar pas ik voor. Maar ook dit zal ik ten sprake brengen op de themalunch. Daar komen alleen maar KM-ers. En dat zijn er volgens mijn lijst maar 10.

Hans 1568

Desiree zei

Hans, dan lijkt me dat jullie Diversy controleur ook niet al te nauwkeurig kijkt... Gelukkig doen wij KMers dit wel, anders zou binnen no-time de hele winkel een enorme vuilnisbelt zijn...

Theo zei

Tja, werkzaamheden die niet tot ons takenpakket horen. Iedereen schijnt het normaal te vinden dat wij die doen en we zijn niet 'sociaal' als we ze niet doen.(voor mijn directe collega's : ik spreek hier in algemene zin)
De aan het KWT toegeschreven uren geven echter de tijd aan die wij voor onze geplande werkzaamheden nodig hebben. Karren halen zit daar dus niet bij. Wanneer moet iemand van de kassa elke dag 20 min. naar de deli om de ham te snijden ? Gebeurt echt niet hoor.
Het werken volgens de iedeeen van Zaandam gebeurt in heel weinig filialen.

Theo zei

Gefeliciteerd Hans. Ik heb onze rapportage nog niet gezien (gisteren weer begonnen) maar heb begrepen dat het voornamelijk in de procedures zit (andere afdelingen) en dat er niet zozeer naar de hygiene gekeken wordt.
Ipv Kwaliteitsmedewerker ga ik dus maar Kwaliteitscontrolemanager worden.

Theo zei

Een rectie die wel via de mail binnen gekomen is maar niet zichtbaar hier :

He Theo,diversy op vrijdag geweest!
score 95%. kan me hier wel in vinden,succes als je hulp nodig hebt......bellen of via blog.

Dankjewel. Als ik nog wat vieze klusjes heb verwacht ik je hier !

Maandag wel een nieuwe collega erbij. Hopelijk een blijvertje.

Anoniem zei

hoi
controle is ook bij ons geweest vlaardingen 1575
maar liefst 89% gescoord. Ik ben super blij, ondanks de zeer lage bezetting zo goed gedaan.
Alle andere ook gefeliciteerd en ga zo door.
groetjes Tanja 1575

Anoniem zei

hoi haccp controle geweest 90,6% gehaald wij vinden het niet terecht want wij vinden de winkel vies maar kunnen door vakanties en uren bezuinigen niet meer doen

Anoniem zei

3 weken geleden een themalunch gehad met de OR in Zaandam. Alleen maar KM ers. Voor wie intresse heeft in de samenvatting kan bij mij terecht.
jwgh@live.nl

Hans Peters 1568