vrijdag 6 juli 2012

Dialooglunch Kwaliteitsmedewerkers

Maandag 11 juni was er een dialooglunch voor Kwaliteitsmedewerkers. Ik was er zelf helaas niet bij maar de belangrijkste punten zal ik hier samenvatten.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Samenwerking in de winkel


De functie van Kwaliteitsmedewerker wordt nog steeds niet voor vol aangezien door collega's. De Km is een schoonmaker en wat deze nu eigenlijk allemaal doet (en niet doet) is niet duidelijk bij de collega's. Ook (jonge) teamleiders zijn veelal niet op de hoogte.


Taken van de Kwaliteitsmedewerker


De uren van het Kwaliteitsteam worden vaak gebruikt voor andere afdelingen en bij ziekte of vakantie worden de werkzaamheden niet door een ander overgenomen. Wij helpen anderen maar anderen helpen niet ons. De KM moet ook nog steeds taken uitvoeren die niet bij zijn functie horen.
Parttime Kwaliteitsmedewerkers voeren de taken minder goed uit.


Veiligheid


De werkgerelateerde veiligheid in de winkel is niet optimaal. Hierbij moet gedacht worden aan scherpe roosters en schappen, onvelige electrische situaties bij de koelingen, het lossen zonder veiligheidsschoenen en het gebruik van keukenmesjes tijdens het vullen.


Praktische zaken


Er zijn schappen die werk 'maken' voor de KM. Ook slechte verpakkingen (bv. melk) leiden vaak tot rotzooi.
De indeling van de winkel zorgt er soms ook voor dat bepaalde plekken moeilijk te onderhouden zijn, denk hierbij bv. aan de agf, de broodafdeling, het melkhuisje en onder bancarella's bij nieuwe AH's.
Sommige hulpmiddelen voldoen ook niet.


AH Plaza


De KM beschikt over te weinig applicaties waardoor sommige processen omslachtig en tijdrovend verlopen. Ook is er behoefte aan een digitale ontmoetingsplek of forum voor Kwaliteitsmedewerkers.


De klant


Vullen en schoonmaken dient zoveel mogelijk te gebeuren vóór opening van de winkel zodat de klant hier minder hinder van ondervindt.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Elke Kwaliteitsmedewerker kan natuurlijk nog meer min- of pluspunten aandragen. Elke situatie kent zo z'n eigen problemen. Zo vind ik zelf de opleidingstijd te kort en de intensiteit van de opleiding te gering om alle facetten van het Kwaliteitswerk over te dragen op nieuwe Kwaliteitmedewerkers. Vaak is de oude KM'er vertrokken voor er een nieuwe is en is er zelfs helemaal geen sprake van kennisoverdracht. De nieuwe KM moet dan opnieuw het wiel uitvinden.
Eén van de redenen dat ik dit weblog begonnen ben.
Ik ben in mijn eigen filiaal bezig met het opzetten van een 'Woordenboek Kwaliteitsteam' (zeg maar een Kwalipedia) waarin nieuwe collega's kunnen terugvinden wat iets is en hoe er gehandeld moet worden. Sommige zaken zijn natuurlijk filiaalgebonden maar als het compleet is zal ik onderzoeken of deze voor alle filialen beschikbaar gemaakt kan worden.

7 opmerkingen:

Desiree zei

Hoi Theo,

Je hebt alles duidelijk en netjes op een rijtje gezet.
Ik ga na komende week het stokje KM doorgeven aan een nieuwe collega, ik heb een andere baan gevonden waar ik meer uitdaging in heb.

Helaas krijgt mijn opvolger ook maar 1 of 2 dagen opleiding komende week, het zal mij benieuwen of het genoeg is..

Ik wens alle KMers het beste en zal deze blog zeker blijven volgen, al is het maar om het lijntje met AH te houden. ;-)

Anoniem zei

Desiree, veel succes met je nieuwe baan.

Theo, ik kan het er allemaal maar mee eens zijn met wat je hierboven beschrijft. Vooral die uren die verdwijnen in andee afdelingen als we moeten helpen elders.

En die uren komen niet meer terug in de vorm van vervanging voor ons. Enmocht dat idd wel gebeuren zijn het maar een paar uutjes voor de hoogste nodige zaken zoals winkel schrobben.

Dat zijn zaken die mij eens in de zoveel tijd storen, je uit je even hierin en dan ga je maar weer verder.

Theo fijn weekend

Anoniem zei

Hey Desiree,

Jammer dat je gaat stoppen als KM'er maar ik wens je veel succes met je nieuwe baan.

Je tips omtrent de schrobmachine volg ik nog steeds ... dus dat gaat wel goed.

Theo ik vind je stukje goed geschreven en heel helder!

Groetjes Marco
AH 1166

Anoniem zei

Het hoofdkantoor is nu bezig om eens te kijken of de normering nog klopt en nu komen ze in mijn filaal kijken hoe ik mijn werkzaamheden verricht. Er zijn nml in het land 3 filialen daarvoor uitgekozen. Nu zit ik bijna de hele dag met iemand op mijn lip. Maar ja kunnen ze ook eens zien wat wij moeten doen. En hoe.

Hans Peters
1568 Utrecht

Theo zei

He Hans, geen half werk leveren hoor ;-) Laat ze maar eens zien wat goed onderhoud nou precies betekent. Doe vooral de zuivel goed, met dit weer ontstaat er heel gauw schimmel. Ik ben zelf een XL en heb dus de 'oude' stelling met de plastic strippen op de draadplank. De ene dag niets, de volgende dag van die zwarte schimmel en lastig schoon te maken.(We gaan in de toekomst ook voor de zuivel over op de prijskaartmethode van de DNAH)

Dirk B zei

Hallo Theo, fijn dat je een ander een baan heb. wel jammer van deze blog.
ik hoop dat iemand anders het wil over nemen.ik heb te weinig computer kennis. de verhalen van hier hoor ik ook van collega's in de buurt en dat is Soest fil. 1449

MVG. Dirk B

Theo zei

Hoi Dirk,

ik ben niet van baan veranderd hoor, prive heb ik het gewoon heel erg druk gehad. Neemt niet weg dat ik wel graag via het hoofdkantoor iets zou willen betekenen voor alle Kwaliteitsmedewerkers in Nederland en omstreken. Wie weet komt dat er ooit nog eens van.
Ik hoop weer regelmatig berichten te kunnen plaatsen.