donderdag 29 december 2011

Vakantie-uren

Je denkt er misschien niet aan, of misschien de hele tijd, maar over een half jaar staan de zomervakanties weer voor de deur. Heb je je aanvraagformulier voor 2012 al gekregen ?
Ik weet niet of ze uitgedeeld worden want het formulier staat ook op Plaza. Op je persoonlijke pagina onder vakantie- en verlofregelingen staat het formulier. Je hoeft hem alleen maar uit te printen.

Op je persoonlijke pagina op Plaza staat ook een bericht over de veranderde wetgeving betreffende het opnemen van vakantie-uren. Mijn ervaring is dat veel collega's zelden of nog nooit op Plaza gekeken hebben dus dit bericht zal ze dan ontgaan. Misschien kun je het bericht uitprinten en op het mededelingenbord hangen als dat in jouw filiaal nog niet gebeurd is ?

Het bericht :

Per 1 januari 2012 wijzigt de vakantiewetgeving vanuit de overheid op twee punten.

1. Wettelijke vakantiedagen vervallen, wanneer ze binnen een half jaar na het jaar waarin ze zijn opgebouwd, niet hebt opgenomen. Wettelijke vakantiedagen zijn het aantal vakantiedagen waar je volgens de wet minimaal recht op hebt. Voor een full-timer is dat 20 dagen.
2. Als je verzuimt wegens ziekte ga je voortaan over de gehele periode van verzuim vakantiedagen opbouwen.

Vanaf 2013 zullen niet-opgenomen vakantiedagen sneller vervallen. Hoewel de wetgeving de vervaltermijn introduceert vanaf 1 januari 2012, zal Ahold de vervaltermijn pas per 1 januari 2013 invoeren. Dat betekent dus dat de wettelijke vakantiedagen van 2013 die niet zijn opgeneomen voor het eerst komen te vervallen per 1 juli 2014.
Wettelijke vakantiedagen die je tot 2013 nog niet hebt opgenomen vervallen dus niet.

Er staat bij het bericht ook een Q&A (Question and answer). Voor zover ik het begrijp geldt het voorgaande alleen over de opgebouwde vakantieuren volgens je contracturen en niet over de vakantieuren die je hebt opgebouwd over je 'overwerkuren'. Als je vragen hebt kun je die natuurlijk stellen aan je leidinggevende (die ze dan weer stelt aan zijn leidinggevende etc. etc.)

Zegt het voort. 


3 opmerkingen:

Marco WA zei

Hey Theo,

Begrijp ik het goed als ik zeg dat ik mijn resterende vakantieuren van 2011 voor 1 juli 2012 moet opmaken?

En hoe zit dat dan met de ADV uren van 2011 die evt overblijven?

Geldt daarvoor dezelfde regeling?

Alvast dank je voor je antwoord!

Groetjes Marco
:-)

Theo zei

Neen nee, de voor 1-1-2013 opgebouwde vakantie-uren blijven gewoon staan. Ik heb ergens gelezen, in de Q&A geloof ik, dat in de oude regeling de vak-uren binnen 5 jaar opgemaakt moesten worden. In hoeverre de oude regeling voor de oude uren blijft gelden weet ik niet.
ADV uren vallen niet onder de nieuwe wetgeving. Daarvoor geldt nog steeds dat ze in blokken van 4 uur ingeroosterd moeten worden en kan er dus 'officieel' niets over zijn aan het eind van het jaar.

Anoniem zei

iedereen een gezond en gelukkig 2012 en dat de haccp controle`s maar goed blijven