woensdag 21 december 2011

Kersttips

In de Deze Week wk 51 staan een vijftal tips voor de Kwaliteitsmedewerker tijdens de drukke kerstdagen. Een korte samenvatting :
1. Bij het laden en lossen let je op de juiste procedures. Met minimaal 2 man lossen en maximaal 30 minuten buiten de koeling
2. Het splitsen wordt door meerdere mensen correct en snel gedaan, bij voorkeur in de koelcel.
3. Met twee mensen 1 rolcontainer vullen en de producten niet boven of voor de vullijn vullen.
4. Pas de schoonmaakwerkzaamheden aan aan noodzaak en mogelijkheden.
5. Bespreek je werkzaamheden met je Teamleider (en je collega's). Normaal ruimen vulploegmedewerkers en cassieres zelf gevallen spullen op, tijdens deze drukke dagen kun je ze daarbij helpen.

Van een aantal punten zul je misschien denken "Ja hallo, ik kan wel tegen ze zeggen hoe ze het moeten doen maar ze doen het toch niet en mijn TL en het kader treed ook niet op. Ik heb helemaal geen invloed."
Helaas is dit maar al te vaak het geval. Het toepassen van de juiste procedures moet vooral van bovenaf opgelegd worden en er moet ook op toegezien worden dat dit goed blijft gaan. De Kwaliteitsmedewerker heeft niet genoeg gewicht in de hierarchie, een punt waar door het Hoofdkantoor nog flink aan gewerkt moet worden.

Let in ieder geval wel op punt 5 :   Normaal ruimen vulploegmedewerkers en cassieres zelf gevallen spullen op.
Ik zou zeggen : print het uit, geef dit deel een kleurtje en plak het op het mededelingenbord of iets dergelijks.

Sterkte met de feestdagen !

1 opmerking:

Anoniem zei

Theo, bedankt voor je berichtje.
Ik denk dat jezelf ook een groot aandeel hebt in het geheel. Ik zelf ben sinds ik kwaliteitsmedewerker ben echt wel wat meer mijn mond open gaan doen.

Dat gaat vanzelf na steeds soms terugkerende situaties waar wij mijn collegas en ik de dupe worden met opruimen enz.

Na een uitbrander/uitval moet ik zeggen dat ik wel meer merk dat mijn commentaar er toe doet. Dat komt denk ik ook door de heftigheid van mijn reactie. Steeds maar weer bv de vuile emmers moeten leggen van de mopwagen.

Vuilniszakken en afboekingen die gewoon buiten de container worden gestort. Sommige zaken ruim ik gewoon niet op.

In de kerst ben ik toch wel van mening dat bv breuk bij de kassa een kwestie is van snel opruimen en de klantendoorstoom kan weer door.

Theo fijne dagen voor jouw en je familie en de rest van onze collegas.
Met een zucht ga ik denk ik straks in Januari weer beginnen met puin ruimen na de kerst/oud en nieuw.

groetjes een collega