dinsdag 22 maart 2011

AH Brasschaat

Na een fantastisch wandelweekend met Britse en Nederlandse vrienden in het zuiden van Limburg was het maar een kleine moeite om afgelopen maandag even om te rijden via Brasschaat in Belgie. Daar heeft Albert Heijn zijn eerste Belgische filiaal geopend, een franchise winkel van de heer Van Ende.
Ik parkeerde tegen twaalven op 1 van de 37 ruime parkeerplaatsen voor de winkel. Werklui waren bezig met het aanbrengen van korte, stevige palen tussen winkelpui en parkeervakken. Het zou inderdaad zonde zijn van deze mooie winkelpui als iemand vergeet tijdig de rem te gebruiken tijdens het parkeren. 


Het eerste dat opviel waren de teleurgestelde klanten die onverrichterzake omkeerden omdat de winkel op maandag pas om 12.30 uur opengaat. Later hoorde ik dat in de Belgische wet staat dat een winkel elke week 24 uur aaneengesloten dicht behoort te zijn. Aangezien de winkel elke zondag open is tot 12.30 uur kunnen ze op maandag dus pas open op dezelfde tijd. Evengoed stonden er om die tijd meer dan 100 klanten klaar om de blauwe wereld van Albert Heijn te ontdekken. Eenmaal door het tourniqette valt direct de opgestelde champagne ter ere van de opening op. 


Klanten bleven binnen komen en al gauw was het behoorlijk druk. Ondanks de zondagsopening waren de vakken goed gevuld, iets wat in ons eigen filiaal nog weleens problematisch kan zijn. Verder is de winkel, zoals elke nieuwe DNAH, een plaatje om te zien. Geen zelfscan, dat is misschien nog een stap te ver voor onze Zuiderburen, en slechts 6 kassa's zullen bij deze drukte een flinke druk op de winkelvloer geven. Voor een pak echte Belgische wafels stond ik in ieder geval 15 minuten in de rij. De (Nederlandse) belofte '3 in een rij, kassa erbij' heb ik niet kunnen ontdekken en dat is maar goed ook op een dag als deze want dan zou de winkel direct uitgebreid moeten worden. Misschien zijn onze Zuiderburen geduldiger dan de haastige Nederlander ? 


Ik hoop dat Belgie 'onze' Albert Heijn gaat waarderen en dat ze over 10, 15 jaar trots zullen spreken over 'onze Albert' waar zij de koning zijn.



9 opmerkingen:

willy zei

ben benieuwd of de belskes ook met die zelfde werkdruk kunnen werken zoals bij ons in nederland.
Daar schuilt (denk ik ) het grootste verschil

Theo zei

Het is natuurlijk een franchiser en ook in NL zit er verschil tussen een franchiser en een WWM. Je kunt je mensen daar inzetten waar je zelf denkt dat ze nodig zijn. Ik heb gehoord dat Belgische supermarkten 'minder netjes' zijn dan Nederlandse en er is nog geen Kwaliteitsmedewerker in Brasschaat maar de klant zal het dan niet opvallen. Voor AH natuurlijk wel een uitgelezen kans om voor Belgie een nieuwe norm weg te zetten.

Ruud zei

He Theo,
Mooie toko in belgie,maar effewat anders.Nieuwe worpen vanaf week 13,maar vraag toch me zelf wat af.
Wie verzint in principe die ontwerpen????? Op het gebied van hygiene is dit vaak onlogisch!Voorbeeld op de groenteafdeling,uien gestort in draadmanden,daaronder de zuurkool en daaronder de winterpenen!!!!!.Uien veel schillen resten vallen naarbeneden op de zuurkool ook deze geven vaak lekke verpakkingen die nu dus lekken op de penen en de rest.Dit veroorzaakt veel extra werk maar vooral niet te vergeten het vieze
voor ONZE klant die frisheid en hygiene gewend is! Vraag ons af of deze worpen door mensen uit de praktijk gemaakt zijn,......lijkt mij niet dus!Dit gebeurt dus ook metde bietjes.Wij vinden dat er over nagedacht is.Is dit ook herkenbaar bij anderen?

Gr Ruud

Theo zei

Meerdere disciplines zijn bij de ontwikkeling betrokken. Voor ons zou dat Winkelorganisatie > Verkoopklaar > Kwaliteit moeten zijn maar blijkbaar is dat niet zo of heeft hun mening/inzicht geen doorslaggevende betekenis. Er zijn meerdere voorbeelden te bedenken van minder geslaagde oplossingen. Wat dacht je van de ES slagroom 250ml ? Bij ons staat deze op de naar voren stekende bodemplaat in de koeling. Je mag maar 1 keer raden wat er gebeurt als er iets bovenop valt !?

Desiree zei

Als ze van de bovenste plank (7 hoog) naar beneden vallen op de roosters is het anders ook geen pretje hoor.. ;)

Anoniem zei

Hallo,

even om op die nieuwe worp aardappelen terug te komen. Ik heb eigenhandig met toestemming van de Sm de worp aangepast door onderin waar normaal de zuurkool ligt een draadmand te hangen die net boven de bodemplaat ligt.zo kan de lekkage gewoon naar de bodemplaat lekken en is het makkelijker schoonmaken.

Hans km 1568

Theo zei

Hoi Hans,
dat is inderdaad de oplossing die het HK ook had kunnen bedenken.

Ik zou nog wel een plastic plaat op de bodemplaat leggen. Die kan gewoon onder de hete kraan.

Ferdinand De La Soie zei

Leuk om eens een recensie van een AH-professional te lezen. Neen, de Belgen zijn niet geduldiger, maar klantgerichte acties zoals "3 in een rij, kassa erbij" zijn hier gewoon onbekend. De Belg is *niet* aan service gewend. Deze al gelezen ? http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GTT37LRJT De verslaggever viel gewoonweg compleet om van verbazing, dat een winkel zich ook daadwerkelijk aan zijn belofte houdt om geld terug te geven. Ik ben ook heel benieuwd hoe het deze franchise met Quality vergaat. Kan AH de franchiser de hoge kwaliteitsstandaard aanleren ? Zal AH de Belgische verslonsing accepteren ? Dat laatste is een groot risico, want er komen ook Nederlanders in Brasschaat. Zal de Belg eigenlijk de service wel waarderen of de servicegerichtheid grandioos misbruiken (zie het artikel) ?

Theo zei

Hier opnieuw de verdwenen reactie van Ferdinand de la Soie :

Leuk om eens een recensie van een AH-professional te lezen. Neen, de Belgen zijn niet geduldiger, maar klantgerichte acties zoals "3 in een rij, kassa erbij" zijn hier gewoon onbekend. De Belg is *niet* aan service gewend. Deze al gelezen ? http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GTT37LRJT De verslaggever viel gewoonweg compleet om van verbazing, dat een winkel zich ook daadwerkelijk aan zijn belofte houdt om geld terug te geven. Ik ben ook heel benieuwd hoe het deze franchise met Quality vergaat. Kan AH de franchiser de hoge kwaliteitsstandaard aanleren ? Zal AH de Belgische verslonsing accepteren ? Dat laatste is een groot risico, want er komen ook Nederlanders in Brasschaat. Zal de Belg eigenlijk de service wel waarderen of de servicegerichtheid grandioos misbruiken (zie het artikel) ?