maandag 7 maart 2011

Diversey komt weer

Vanmiddag waren de periodieke werkzaamheden in het sm-gedeelte van haccp-digitaal nog niet operationeel dus ik denk dat we tot week 13 moeten wachten.

Leg dat maar eens uit aan Diversey als je de afgelopen maanden omgebouwd bent tot DNAH want die kunnen vanaf week 11 ook weer langs komen voor hun halfjaarlijkse controle. Je kunt hierover lezen op AH Plaza :

"De voorjaarscontrole van 2011 start op 14 maart en loopt tot eind juni. Nieuwe controlepunten zijn:




• De THT-code van de vergroepen wordt een belangrijk controlepunt. Diversey gaat bij drie verschillende versgroepen de THT-code controleren en of er FIFO gevuld wordt.


• De controle van de ovens op de bakkerijafdeling wordt opgesplitst in drie onderdelen: bakplaten, bovenkant deuren en afzuigkappen. Voorheen werd de oven in zijn geheel beoordeeld en scoorden de meeste winkels op het totaalplaatje goed. Maar als je de verschillende onderdelen van de oven los beoordeelt, valt er nog wel wat te verbeteren. Bij de meeste winkels zien de bakplaten er redelijk goed uit, maar verdienen de bovenkant van de deuren en afzuigkappen nog wat aandacht. Controleer alvast of alle onderdelen van de oven op de bakkerijafdeling aan de norm voldoen door de hygiënewerkplannen nog eens goed door te nemen."

Ik vind dat toch een beetje vreemd. Volgens mij is de halfjaarlijkse controle van Diversey gericht op zaken die te maken hebben met haccp-digitaal. THT-codes en FIFO vullen vallen daar niet onder en de Kwaliteitsmedewerker heeft daar ook geen invloed op. Sterker nog : als de KM zich daarmee zou bemoeien zou hem waarschijnlijk te verstaan worden gegeven dat hij zich met z'n eigen zaakjes bezig moet
houden. Ik denk dat een slecht resultaat, en dus een lagere totaalscore, toch uitstraling zal hebben naar de waardering van de KM.
Ik ben er altijd een voorstander van geweest dat het codeboek, naast nog enkele zaken die met kwaliteit en verzorging van het schap te maken hebben, onder de verantwoording van het Kwaliteitsteam zou vallen maar dan wel onder de juiste voorwaarden.
De bakkerijafdeling is ook niet de directe verantwoordelijkheid van de KM die dus voor een beoordeling afhankelijk is van de inzet van anderen. Als het aanspreken van de collega's van de bakkerijafdeling niet het gewenste resultaat heeft dan kan de KM dit aankaarten bij het kader maar is dan afhankelijk van de 'interesse' die het kader heeft. Gezien de reacties op mijn weblog en mijn ervaringen in het land zou die interesse wel eens heel gering kunnen zijn.

14 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Theo,

Goed stukje weer.

Met jouw laatste zinnen, dat is ook mijn mening. Het is zo jammer dat alles op schrift staat mbt taken km en uren ed. Maar dat je geheel afhankelijk bent van de inzet/mening/wil van het hoger geheel. Het kader dus.

Dat er niet gecontroleerd wordt waar de uren van het km aan besteedt worden. Is dit echt voor de KM of worden deze uren/kostprijs doorgesluisd naar andere afdelingen.

Ik ben niet blij dat met de nieuwste ontwikkelingen. Ten meer omdat ik geen boeman voor de afdelingen wil worden. Als het tenminste goed begrijp dat we ook punten mindering krijgen voor bv fifovullen en de ovens van het brood.

Dat is geheel niet onze taak.
En dat zou in mijn ogen zorgen voor puntenaftrek waar wij gehaal niet verantwoordenlijk zijn.
En ik ben ook geen SM met ditosalaris en daar nog een controlerende functie erbij krijgt.

Naar mijn mening wordt er veel op de KM afgeschoven. Deel dat in een ander onderdeel in.
Tijdens het schappen schoonmaken kijk ik altijd wel globaal de datums na wat in niet vertrouwd.

En ja dan kom je weleens wat tegen.


Theo mag ik een verzoek indienen voor een filmpje over het gebruik van de torkrolhouder.??
Mocht dit mogenlijk zijn.

Alvast mijn dank.

fijne dag.

groeten van een collega

Theo zei

Hoi,
een apart verzoek over de Torkrolhouder maar wat logisch is voor de een hoeft niet logisch te zijn voor de ander. Dat filmpje komt er dus en ik zal ook een filmpje maken over de handdoekenrol in het toilet, ook zo'n legpuzzel voor menigeen.

Theo zei

....en de zeephouders ! Bij ondeskundig gebruik gaan ze vaak kapot.

Anoniem zei

Theo, mijn excuses het ging om de handdoekrol in de toiletten.
Met de rollen die naar de wasserij
gaan.

Weet jij waarom er geen weggooi handdoekjes worden gebruikt ??

Leuk en prettig dat je aan mijn verzoek wilt voldoen.

dank je


groeten een collega

Theo zei

Wat er gebruikt wordt verschilt per filiaal. Je hebt de handdoekenrol, de Torkrol (wij hebben beide), de losse velletjes papierhouder en zelfs warme lucht blazers. Wat het 'beste' is verschilt vanuit welke invalshoek je het geheel bekijkt (kosten, CO2uitstoot, energieverbruik, hygiene, kwetsbaarheid). Het probleem met papier is in ieder geval om het na gebruik in een afvalemmer te deponeren. Dat is zooooo moeilijk.

Gerben zei

Wat betreft de broodadeling en het code verhaal je moet dit natuurlijk ook melden bij het kader maar maak ook elke keer daarvan een aantekening in haccp digitaal mmar ook bijvoorrbeeld in je agenda,dan kun je als ze langs komen laten zien dat jij het gemeld hebt en dat de verantwoordelijkheid bij het kader ligt.Hebben de colegas die al in een Dnah werken ook een probleem met het kassasnoep dat er achter valt.Wij niet meer ik ben aan het knipppen en aan het plakken geweest met opvulstroken voor koelmeubels werkt goed kan ik uit eigen ervaring zeggen. groetjes Geben 195 lisse

Anoniem zei

Als wij als KM'rs een opmerking plaatsen richting bijv. broodafdeling over sieraden oid worden we écht niet serieus genomen en dus al helemaal niet bij het controleren van die afdeling. Dat is sowieso al onmogelijk omdat zijzelf de verantwoording dragen. Vreemd is dus wel dat die punten er voor de gehele HACCP afgaan. De broodafdeling had bij ons de slechtste score de laatste keer. Jammer!!!!Natuurlijk lig ik er niet van wakker maar het is gewoon zonde als je meestal zelf je best doet met schappen schoonhouden en de koelingen steeds nakijkt op schimmels en er dan een andere afdeling met de pet naar gooit.
Broodafdeling verzorgt zelf de eindschoonmaak dan is heel het KW team allang weg. Is er een filiaal bekend waar het KWteam wél kan helpen tot sluitingstijd???Als ik het aan iemand vraag omdat ik nog niet zolang bij AH werk krijg ik meestal te horen. Ja vroeger wél maar wat heb ik daar nú aan????

willy zei

hallo
ja hoor bij ons werken onze jongere kw-ers gewoon tot sluit.
De verdeling heb ik ooit zo gemaakt en dat werkt hartstikke goed.
Ik heb het diversey verhaal van Theo uitgeprint en overhandigt aan onze ASM.
Meteen wert er door de verkoopafdeling ook daadwerkelijk gewerkt om alles goed schoon te maken en aklles nog eens na te lopen.
Dat kan dus toch wel heel goed werken

Theo zei

Hoi Willy,
ik ben blij dat dat gewerkt heeft. Als ze nou maar niet bang van mij worden ;-)

Anoniem zei

yeh diversey is geweest!!!
weer goed resultaat 94,1%

1579 Gouda

willy zei

whowie geweldige score. gefeliciteerd!!!
Ik ga dat nu niet halen....muizen ahhhh
balen balen balen balen.
Hopelijk zijn ze weg voor JD komt

willy zei

maar het is dus wel gelukt.
geen muizen meer en een score van 89.? %.
En dit tijdens de aanbouw met het zeer recente muizenprobleem.
gelukkig werken we erg goed samen met anticimex.
Timing had niet beter gekunt.
Wij zijn weer happy en heel erg blauw!!!!!

Theo zei

Gefeliciteerd Willy ! De baas heeft toch wel op taart getrakteerd ?

Bij ons zijn ze nog niet geweest, zal wel gebeuren in week 17 omdat ik dan een weekje vrij ben. Met dank aan meneer Murphy.

willy zei

ik was die dag vrij, maar mijn asm heeft mij gebeld omdat hij wel wist dat ik erg benieuwd was naar onze score.
Wij als kw-team (veel jonge meiden en ik als oudje) werken prima samen met andere afdelingen, maar dat komt omdat sm en asm dat ook gewoon heel belangrijk vinden, dus al met al....laat mij maar lekker staan in ons winkeltje (straks winkel) hahaha