donderdag 17 februari 2011

Beoordeling ?

Binnenkort zijn er weer beoordelingen, misschien heb je hem zelfs al gehad. Wat zijn je ervaringen met beoordelingen ? 'Klopte' de beoordeling, door wie werd je beoordeeld, had die persoon inzicht in en kennis van het werk van de KM, werden er zaken bijgehaald die niet met je functie te maken hadden ? Reageer met jouw ervaringen !

Hans gaf in een reactie aan dat hij vreesde voor een (onterechte) negatieve beoordeling. Mocht dit inderdaad het geval zijn en speelt hier ook de desinteresse/kennisniveau van de beoordelaar (TL) een rol dan lijkt mij een gesprek met de SM en vervolgens met de SM en TL een noodzakelijke volgende stap.
Teamleiders horen kennis te hebben van het werk van de KM en de HACCP-regels en deze kennis ook toe te passen. Sjoemelen leidt tot een neerwaartse spiraal.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Theo,

Ik ben ook een KM maar elk jaar vind ik die beoordelingen apart.
Het is echt een moment waar je hoort wat er goed of fout gaat.
En dat is mijn punt kom eerder naar een medewerker toe als er wat is. Niet een keer per jaar.

Met hoeveel km lopen jullie op een zaterdag ??

Fijn weekend

een collega KM

Theo zei

Ik ben het met je eens. In ieder geval maandelijks overleg tussen SM/ASM + TL + KM maar liever nog de KM aanwezig bij het wekelijkse overleg met de TL's.

Wij lopen met 1 1/2 a 2 KM's op een zaterdag incl.boodschappen en kantine. Wij zijn wel een XL met een omzet van plm.5,8 ton. Afgelopen zaterdag was er 1 KM (ander vakantie-geen vervanging)en omdat buurman Lidl dicht was een omzet van 2 ton. Een gekkenhuis. Maandag konden we het slagveld schoonmaken.

Collega zei

Beste Theo,

Wij werken op Zaterdag met 2 KM volledige diensten. Helaas merken we dat de druk op de ochtend ligt en daarna eigenlijk niet meer schoon te maken is.
OP een Zaterdag stoor je de klant in mijn ogen te veel. Dus het is de winkel bijhouden. Zakken op tijd leggen. Vegen bij de kassas.
Koffieaparaat bijhouden. Kantine/afwas bijhouden.

Het probleem vind ik dat de zaterdag net te veel is voor 2 volledige diensten. Maar een halve dienst is dan prettiger. Omdat je dan bezig blijft als je dan later op de dag alleen blijft.

Wat is jouw mening hierover.

Vaak ga ik zelf in de middag op een afdeling helpen.

leuke site Theo.

Het filmpje met de vlakmop kwam me ook van pas want nu weet ik dan ik hem uit kan klappen zonder met mijn handen er aan te komen

groeten een collega

Ik werk ook in een XL

Anoniem zei

Ik werk nu en 'n halfjaar bij AH. Eerst anderhalf jaar kassa gedaan. Toen werd ik te oud (lees te dúúr!!) bevonden (ben op mijn 54ste pas aangenomen, op zich al 'n wonder)en werk nu als KW samen met een andere collega. heb nu ook een OT contract (ook wel weer 'n wonder)'n Functioneringsgesprek heb ik nog NOOIT gehad in deze jaren.....Overigens bevalt die KW functie me wel. Afwisselender dan kassa. meer "vrijheid" voor zover iemand daar goed mee kan omgaan is dat prettig. Moet ik hoe dan ook erop staan zo'n gesprek te hebben????groten!!!

Anoniem zei

vorig jaar een negatieve beoordeling gehad, het hele jaar niks gehoord dus was ik het hier niet mee eens. Mijn opmerkingen zouden ze erbij schrijven zodat ik kon tekenen, maar nooit meer wat van de beoordeling gezien, dus ook niet getekend. Wel een half jaar daarna een officiele brief (?) dat mijn werk nog steeds niet goed was, ondertussen weer halfjaar verder, wisseling van de wacht geweest en van deze kreeg ik bloemen omdat ik m'n werk zo goed deed hahahaha

Nu moeten de beoordelingen er weer aankomen volgens plaza, maar daar hoor ik niemand over.

En een overleg.... al 2 jaar niet meer gehad, misschien 1x in de 3jaar :)

Zaterdags gaan wij de diepte in, kantoren/kantine grote sopbeurt en de dagelijkse. Zo min mogelijk in de winkel.

Theo zei

Hoi Collega,
op zaterdag bestaat het rooster uit de dagelijkse dingen (koffiemachine, vuilniszakken, bakmeel, suiker e.d.) en aan het eind van de dag de leeglopende aktiekoppen en impulstafels. Voor andere periodieke werkzaamheden in de winkel is het gewoon te druk. Kantoren e.d. zou wel kunnen maar je wordt dan vaak van je werk afgehaald door 'ongelukken'.

Anonieme collega's,
De opmerkingen over de beoordelingen en andere werkzaamdheden tonen eens te meer aan dat het nog lang niet gaat zoals het bedacht is (en dat de hygiene in de winkel waarschijnlijk nog veel beter kan).
Nog nooit een beoordeling gehad ? Informeer eens bij collega's in je filiaal of zij wel een beoordeling krijgen. Zo ja, dan zou ik er wel om vragen. Zo nee dan mag het kader zichzelf weleens achter de oren krabben wat ze fout doen.

Collega zei

Theo, wat bedoel je met inclusief boodschappen. ??

Daar was ik eigenlijk nog benieuwd naar.

Nog een vraagje hoe kom je aan zo n mooie schoonmaakkar.?

Fijn weekend

een collega

Theo zei

Hoi Collega,
met de boodschappen bedoel ik brood, drinken, beleg e.d. kopen voor de kantine. Filialen krijgen voor de kantine geen uren meer dus dat soort zaken moet door iemand erbij gedaan worden. Net als lampen vervangen, frisdrankautomaten bijvullen, lunch en drinken voor het regiokantoor verzorgen, de vaat in en uit de afwasmachine, werkschorten vuil en schoon verwerken.

Collega zei

Hoi Theo,

Wat een luxe zeg.

Vele werkzaameheden wat je beschrijft doen wij ook. Alleen de drankenautomaat en de boodschappen doen is afgeschaft. Hier verzorgt ieder zelf zijn lunch.
Dat werd er geduurende de tijd langzamerhand afgeschaft.

Eigenlijk zijn we buiten het km gebeuren ook nog catering en de facelitaire dienst zo te lezen.
hihi.


Dus ik denk dat je kan zeggen dat de km de klussen doen die de afdelingen en het MT geen tijd voor hebben. Klussen die gedaan moeten worden en toch een zekere regelmaat nodig hebben. En een vast team zeker ook omdat je dan zorgt voor een stukje kwaliteit en continuiteit.

Kortom zonder ons loopt het filiaal spaak.

Theo bedankt voor je berichten terug.

Van jouw video van de vlakmop heb ik geleerd hoe ik hem kan inklappen zonder met mijn handen aan de mop te hoeven zitten.

groeten

een collega

Anoniem zei

hallo,

Ik heb nu idd mijn beoordeling gehad en daar stonden idd wat puntjes op waar ik het niet mee eens was. Daar ben mooi op in gegaan. En als het goed is doen ze er wat mee. Ik krijg een wekelijks overleg met de tl's of in het mt.
Ik had in ieder geval een C. Daar kon ik mee leven. Ik werd in ieder geval een hele goede KM genoemd en dat is me ook wat waard.

Hans