zaterdag 14 februari 2009

Bevoorrechte positie

Een winkel van 50 vierkante meter ? Nee, ruim 100 keer zo groot. Mijn vorige filiaal past bijna in het versmagazijn van de winkel waar ik nu werk, de AH XL in Muiden. Een verkoopoppervlak van 3679 vierkante meter, magazijnen van 1280 vierkante meter en sociale ruimtes van 538 vierkante meter, dat maakt een totaal van 5497 vierkante meter. 335 meter kruidenierswaren voor 8 uur stofzuigen ? Dan kun je mij opvegen. Schrik je van de cijfers ? Hoeft niet, je raakt er zo aan gewend. Met hoeveel mensen we dat bijhouden ? 22+30+10+8 = 71 uur effectief. Oke, we hebben een paar voordeeltjes. De winkel is nieuw (juli 2008), het schoonmaakteam van het winkelcentrum doet de vloer en de winkelwagens (dat scheelt 24 uur) en, heel belangrijk, de overige collega's doen hun best om de winkel schoon te houden. Maar hee, we moeten wel het benzinestation schoonhouden.
Het scheelt natuurlijk enorm dat je begint met een nieuwe winkel. De collega's van de Nieuwe Winkel (voorheen Doorbraak) zullen dat be-amen. Ik kom uit een middelgroot filiaal waar de gaten in vallen en waar, na jaren gesteggel met gemeentebestuur en buurtbewoners, eindelijk de Grote Verbouwing in april t/m november a.s. zou plaatsvinden. Toen kwam de kredietcrisis langs en is de verbouwing 2 jaar uitgesteld. Ik heb medelijden met mijn collega's daar en ja, ik bevind mij in een bevoorrechte positie. Ik weet wat het is om vanuit een achterstand te moeten werken, een achterstand die je kleiner kunt maken maar nooit helemaal goed maakt. Door gebrek aan personeel, ziektes, gebrek aan medewerking, oude materialen e.d. gaat het resultaat van je werkzaamheden als een jojo op en neer. Frustrerend.
Omdat ik mij terdege bewust ben van mijn (onze) bevoorrechte positie ben ik een project aan het opzetten om een Kwaliteitsteam voor het winkelgebied te starten. Dit team gaat filialen met achterstanden hulp bieden om op het gebied van hygiene een aantal flinke passen voorwaarts te zetten. Schoonhouden is immers makkelijker dan schoonmaken.
Binnenkort kom ik hier op terug en zal ik de plannen wat uitgebreider duidelijk maken.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

nou bij mij hoeven zulke bijdehandjes niet te komen.

ik kan het prima allemaal zelf aan.

hou niet zo van betweters!!

Theo zei

Prima ! Als je het zelf kan, vooral zo houden. Ik spreek niet van betweters maar van samenwerkers.
P.S. Waarom hou je niet van jezelf ?

Groeten van Theo

Anoniem zei

het is opmerkelijk te zien dat de laatste tijd het ongenoegen over de functie , ipv bij het eigen kader , hier op de blog eruit komt..
tuurlijk is het duidelijk dat theo zn werkzaamheden onder controle heeft en dat hij (naast het feit dat het werk hem echt interesseert )het geluk heeft dat kader en collega's ook het belang inzien van n schone winkel...en natuurlijk is n nieuwe winkel veel minder kopzorg dan n oude , en kan je dit blog lezen met n nasmaak van : ja - zo zou ik het OOK kunnen..he he...
het komt allemaal neer op het feit of je verbetering wil van je eigen situatie (en dus met meer plezier/gemak je werk kunt doen) en datzelfde ongenoegen dus richten daar waar het zin heeft..ieder kaderlid met maar n beetje besef van het belang van jouw functie zal je (enigsinds) helpen...eerste voorwaarde (en daar zal je eerst zelf over na moeten denken) is dat je zelf het belang herkent..

mopperen op dit blog heeft m.i. erg weinig zin...

Anoniem zei

hou wel van mezelf hoor,
jij weet alles zo goed. jij hebt een nieuwe winkel dus weinig zorgen genoeg kwms wij zitten zwaar met een peroneels tekort dus soms komt het er wel van en soms niet maar wel altijd een blauwe score van johnson en daar gaat het toch uiteindelijk om.

Theo zei

Dank je wel, Dorothe. Het werk boeit mij inderdaad,meer dan alleen het Kwaliteitsteam en daar stel ik mij ook voor open. 'Lichter' werken is het overigens niet. Het is net zo zwaar als in mijn vorige winkel omdat ik hier 4 keer zoveel moet doen. Lezers mogen van mij mopperen hoor, andere meningen geeft meer inzicht. Ook in 'Zaandam' want daar lezen dit blog ook.

Anon,
een betweter is iemand die het beter denkt te weten en er genoegen in schept om dit een ander duidelijk te maken. Ik schep er genoegen in om van anderen, die meer of anders weten, te leren en om er voor te zorgen dat anderen net zoveel weten als ik.

Theo

Anoniem zei

hoi
Het zou best goed kunnen werken.
Een winkel waar het werk
niet onder controle is zou best gebaat zijn om tijdelijk vakmensen in huis te hebben die mee aanpakken en een juiste structuur weg kunnen zetten.
Heb inmiddels wel geleerd dat het overbrengen iets anders is dan zelfstandig in je eigen filiaal werken.
Helaas zou de afstand wel eens een opstakel kunnen zijn.
Veel succes
groeten willy

Theo zei

Hoi Willy,

ik weet niet hoe groot jouw winkelgebied is maar hier in het Gooi en omstreken zit het allemaal vrij dicht bij elkaar. Als deze pilot een tijdje draait zal er wel het een en ander aan bijgeschaafd zijn en kunnen andere winkelgebieden een min of meer k&k plan overnemen als daar behoefte aan is. Ik ben in ieder geval van plan om de opgedane ervaringen te delen via dit blog.
Wat is je ervaring met het overbrengen op anderen ?

Theo

Anoniem zei

hoi Theo
Allereerst:
Ik heb sterk het gevoel van het zelf doen omdat dat sneller werkt.
Ben ook niet gewend om veel werk uit handen te geven omdat ik het zelf coordineer en altijd inspring op de onverwachte zaken.
Bv. lege bodembakken en bancarella's wachten niet op de dag dat deze aan de beurt zijn maar worden dan meteen gedaan.

In het andere filiaal liep ik tegen opmerkingen op waar ik niet tegen opgewassen was, nl, oh...maar dat doen we altijd zo,
nee hoor zo hebben we dat met de vorige sm. al afgesproken. De middelen van ah zijn niet goed genoeg dus we gebruiken de huis-tuin en keuken schoonmaakartikelen.

Zelf ben ik erg goed tevreden over de producten van JD en kan me ook prima vinden om volgens de voorschriften te werken.

Zodra je iedereen ook hier van kan overtuigen, dan komt het vast wel goed, daarom absoluut voorstander van een KW-team om filialen verder te helpen waar nodig.
groeten willy

Theo zei

hoi Willy,
mijn collega en ik doen ook altijd veel meer dan op het rooster staat (lege schappen kunnen wij niet weerstaan :-)en wij hebben al de frequentie van een aantal groepen flink verhoogd. Dat is de vrijheid die ik zo waardeer.
Bij het 'opleiden' van collega's in andere filialen geef ik altijd heel veel praktische tips en als ze daar vervolgens niets mee doen is dat jammer maar hun keus (en minpunten bij JD). Na een dag hulp van het Kw-team zal het filiaal er ook weer alleen voor staan en als men (ook de SM) zich niet aan afspraken of schema's houdt is het niet de bedoeling om dan 'even' het KW-team te bellen om de puinhoop weer op te ruimen. Volgende week een gesprek met mijn OM, daaarna kan ik meer vertellen.

Groeten van Theo