maandag 10 maart 2008

Kwaliteitsdag (1)

Vandaag zat ik in DC Pijnacker voor de Kwaliteitsdagen. Het was druk op de weg maar evengoed was iedereen veel te vroeg aanwezig. Om 10 uur begon de dag echt met de opening door Niels Boer van winkelgroep Haarlem (ook bekend van 'Nijkerk'). Hij constateerde dat de KM-uren een goede investering zijn en dat de winkels daadwerkelijk schoner zijn, de audit-scores gaan omhoog. Hij constateerde echter ook dat we 'teveel' schoonmaken en te weinig bezig zijn met de koelketen, het controlerende en corrigerende deel van onze functie. Meer dan 50% van onze omzet bestaat uit versprodukten en die moeten dus gegarandeerd vers zijn. Albert Heijn wil ook hierin elke dag de beste zijn. Verbeteringen gaan plaatsvinden op basis van evaluatie. Hulpmiddelen moeten beter, de fysieke belasting moet beter verdeeld worden en alle vacatures moeten ingevuld worden. Na Niels kwam DC Sitemanager Ruud Limmen aan het woord. Hij vertelde hoe HACCP bij de leverancier, de vervoerder en het DC toegepast worden. Vervolgens kregen wij een rondleiding door de koude hallen van het DC. Na deze rondleiding nam Simone Herzberger het woord. Zij is de 'grote baas' van de afdeling Kwaliteit op het HK. En het begrip Kwaliteit moet je veel ruimer zien dan de Kwaliteit van de Kwaliteitsmedewerker. Hier valt o.a. ook de kwaliteit van de huismerkprodukten onder, de info op verpakkingen, (re)aktie op kwaliteitsafwijkingen van produkten en ondersteuning voor HACCP en wetgeving.
Zij vertelde dat de koelketen van leverancier tot achterdeur van het filiaal is gecertificeerd. Komt de levering uit de wagen dan neemt het filiaal de zorg voor de kwaliteit van het produkt over. Ontvangst, opslag en verwerking moet allemaal goed geregeld zijn. De rol van de Kwaliteitsmedewerker hierin bestaat uit het signaleren en toezien op het nakomen van de afspraken en het volgen van de procedures. Wij moeten onze collega's ondersteunen en indien nodig hier ook op aanspreken. Geen gemakkelijke taak maar zeker een taak waarvan onze collega's doordrongen moeten worden dat deze noodzakelijk is.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

heey..

ik ben vandaag geweest, en het was best interesant.. de rondleiding was nog t mooiste. ik weet nu ook hoe alles echt in werking gaat.
zeker ga ik ook een gesprek aan met me sm namelijk een nieuwe..

toch wel bepaalde punten waar echt op gelet moet worden en dat bij ons wel word versloft..

alleen t nadeel,, heenweg vanaf gouda tot pijnacker file en de terug weg ook. wij rennen terwijl t pas om 10 uur begon,,haha

gr0etjess..

c0byy

Anoniem zei

Ik ben geweest in Zwolle. Heb dingen gehoord die ik niet wist, zoals de verzegeling op de vrachtwagens en dat de temperatuur ook gecheckt moet worden. Dit heb ik de dag daarna eens even bekeken toen de vracht kwam en collega's hier opgewezen.

Nu ik het geweten ben van de koelketen en beter weet waar ik op moet letten, wijs ik collega's op fouten die ze maken. Bijvoorbeeld spullen uit de cel in de winkel rijden en dan gaan koffie drinken of de vriescel een kwartier onbemand open laten staan. Hierop spreek ik ze aan en van de één krijg je een positieve reactie en de ander kijkt je niet meer aan (tijdelijk).

Ook even met de SM gebabbeld en die is een beetje bang dat ik doorschiet en dat ik het hele filiaal over me heen krijg als ik te streng wordt. Maar dan is mijn vraag, hoe moet ik het dan doen, men wil toch dat de regeltjes daadwerkelijk worden uitgevoerd?

Het grootste probleem die eruit kwam op de KM-dag was dat volgens de regels de vracht gelijk uit de wagen in de cellen moet en daar moet worden gesplitst, de hele zaal lag in een deuk want hoe gaan we dat doen. De cellen zijn te klein en er is te weinig personeel die de boel op tijd kan wegwerken. Hieraan kan ik weinig doen, dit is voor AH zelf. Grotere cellen of meer uren voor personeel of het magazijn koelen. Want zoals het nu is kan de vracht onmogelijk binnen een half uur worden verwerkt.