zondag 10 februari 2008

Implementatie (vervolg)

Er zijn nog veel problemen bij het volledig benutten van de voor het Kwaliteitsteam beschikbare uren. Daar zijn verscheidene oorzaken voor. Er is een tekort aan personeel, zowel voor het Kwaliteitsteam als voor de teams van Verkoopklaar, Verkoop en Verkoopafhandeling. Nieuw aangenomen Kwaliteitsmedewerkers krijgen een lager loon dan de 'oude' medewerkers en dat maakt het voor starters minder aantrekkelijk. Tevens blijkt de waardering van het vak van Kwaliteitsmedewerker problemen te geven omdat je 'maar' een schoonmaker zou zijn. Het woord team blijkt verkeerd begrepen te worden. Te vaak is het nog : ik maak de rotzooi en jij ruimt het op. Het team doet echter wel een beroep op je als er een tekort aan personeel is door bijv. ziekte, vakantie, grote drukte, veel vulling e.d.. Logisch, want de produkten moeten wel in het vak, er moet bediening zijn en er moet afgerekend worden. Schoonmaken kan dan wel even wachten. Ho, wacht ! Waar kennen we dat ook al weer van ? Juist ja, van voor de invoering van het Kwaliteitsteam. Toen schoonmaken van de afdeling nog het stiefkindje was dat af en toe gebeurde als er een keer tijd over was. Als we niet oppassen glijden we weer af naar dat niveau terwijl we voor de komende jaren juist de Kwaliteit van de winkel voor de klant willen verhogen. Ongetwijfeld wordt hier al over nagedacht in Zaandam maar hebben wij zelf nog ideeen ? Persoonlijk denk ik dat het Kwaliteitsteam een apart team moet vormen en dus niet een onderdeel moet zijn van Verkoopklaar. Om op gelijkwaardige voet met de andere teams te kunnen staan zouden de werkzaamheden - en de daaraan gekoppelde uren en personeel - uitgebreid dienen te worden. Welke werkzaamheden zijn daarvoor geschikt ? De controle op de kwaliteit van de produkten lijkt mij een wezenlijk bestanddeel van de kwaliteit van de winkel. Die controle vindt plaats door middel van de temperatuurcontrole en het bewaken van de koelketen, het codeboek (ook een speerpunt voor de komende jaren) en het kwaliteitsrondje op de versafdelingen zoals bij de AGF. Een ander onderdeel zou de vakverzorging kunnen zijn. In de toekomst gaat er meer gevuld worden buiten de openingstijden of in de rustige uurtjes en je wilt natuurlijk niet dat je winkel er 'afgebrand' uit ziet tijdens de blauwe uren. Een correct gemaakte WORP draagt daar ook aan bij. Stop al die uren bij elkaar en je hebt een volwaardig team dat het schap en de winkel op een integrale manier tiptop in orde maakt voor de klant. Kwaliteit in optima forma. Ongetwijfeld zal de financiele afdeling hier bezwaar tegen maken omdat de functie van Kwaliteitsmedewerker dan (volgens CAO) hoger gewaardeerd zal moeten worden. En hogere kosten worden meestal niet beschouwd als toegevoegde waarde voor de aandeelhouder. Onthoudt echter dat we dit in de eerste plaats doen voor de klant en "de cost gaet voor de baet uit".

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik denk dit soort problemen per AH verschillend zijn. Het 'ik maak troep en jij ruimt het op' is wel erg bekend, maar dan moet je zelf stevig in de schoen staan en diegene daar gelijk op aanspreken en laten opruimen. Ook is het van belang dat de leidinggevenden weten wat onze functie inhoud en daar ook achter staan. Gelukkig is dat bij mij het geval.

Het is nog niet perfect, oke, maar de meeste collega's weten wel waar het kwaliteitsteam voor staat. En wat ik al eerder berichte, het bijspringen op andere afdelingen is eigenlijk 0.

Ons team zit dan wel in verkoopklaar, maar toch zijn wij een eigen team daar binnenin.
Gewoon stevig in je schoenen staan en op 1 lijn zitten met je SM. Het werkt echt.

Groetjes Gery (1211 Harderwijk)

Theo zei

Hoi Gery,

ondanks dat ik wel punten herken sprak ik niet namens mijzelf maar n.a.v. de resultaten tijdens het lunchgesprek van 22 jan. De (eventuele) oplossing komt wel van mijzelf en ik hoop dat anderen ook bijdragen aan een oplossing van de problemen.

Anoniem zei

haai haai,

ben het wel mee eens met gery,
srtevig in je schoenen staan doet een hoop.

maar 0ver die uren ben ik soms wel eens bang dat ze dat gaan innemen, ik loop in me eentje in het filiaal met 40 uur, maar ik zie het misschien nog wel gebeuren dat het 30 of 20 uur gaat worden,

het loon vind ik ook best wel laag vergeleken bij me oude werk ook schoonmaakster ma g0ed dan heb je het naar je zin en dan is dat toch wel een zorg minder.

maar theo dit is echt g0ed dat je dit hebt opgericht zo weten wij ook wat er gebeurt rondom alles..!!
t0p!!

gr0etjes 1359 c0by

lotje zei

Hai ik werk in een AH XL dus best groot .
Wij werken wel in een team , hoeven eigenlijk bijna nooit ergens anders bij te springen (tot nu toe). Maar het -ik maak vuil jij ruimt op herken ik wel- ook worden onze spullen door anderen gebruikt en vervolgens niet schoon achter gelaten . Vuile mopemmers , vuile , en niet opgeladen of kapot gemaakte schrobmachines . Dit is heeeeeel vervelend . Het kader staat gelukkig wel achter ons al heel veel gesprekken gehad . Maar heel soms gaat het even goed . En ja hoor wij komen weer in een puinhoop terecht jammer jammer jammer herkent iemand dit. Hoe lossen wij dit op?????????? groetjes Lotje

Anoniem zei

He Lotje,
Het zelfde probleem hadden wij in het begin ook dat onze spullen werden gebruikt als we er zelf niet waren.Dit hebben we opgelost door bijvoorbeeld extra sproei-flacons,emmers ,moppenwagen met mop enz. enz. extra te bestellen voor de afdelingen.Zelf hebben we ook een kast via inventaris besteld en daar staan onze eigen spullen in achter slot en grendel.(alle soorten flacons,vuilniszakken,plamuurmessen,stickerverwijderaar,stoffer en blik-ook zoiets waar er velen van verdwijnen)Het probleem van de schrobmachine is in veel filialen denk ik een veel voorkomend iets,maar ook hier is misschien de oplossing simpel,sleutel eruit en alleen mogen ze hem gebruiken onder de voorwaarde dat hij schoon en heel terug gezet wordt.Het is tenslotte jou gereedschap.Probeer het in ins geval heeft het een positieve uitwerking gekregen.Succes ik hoop dat hier wat mee kan en ik denk als ik zo je verhaal lees dat je dit in jou filiaal wel voorelkaar kunt krijgen!!!

Anoniem zei

Ik heb in mijn filiaal (1561 Rotterdam) de zeggenschap over het kwaliteitsteam. Wij vallen technisch gesproken onder team verkoopklaar, maar mijn directe verantwoording gaat naar de sm. Ik krijg de ruimte om alles te regelen. Hij vindt ons team even belangrijk als wijzelf! Bijspringen op andere teams komt niet tot weinig voor bij ons. Ik hou mijn poot stijf in veel gevallen en zeg dat kwaliteit even belangrijk is als andere zaken zoals vullen. Verder ondervind ik wel problemen zoals het slecht opruimen door andere teams.

Groetjes, Remco Opdenkamp.

loenel zei

hallo daar,
het is goed om te lezen hoe het anderen vergaat.het belangrijkste probleem vind ik dat we van de verantwoording van SM naar afd verkoopklaar gaan.Het aanspreken van collega's heeft daardoor minder
effect.in de vorige berichten heb ik gelezen dat er behoefte is aan een draadloze stofzuiger.ik heb een interessante foto om aan de collega's te laten zien.kan je aangeven hoe ik die foto op dit medium kan krijgen????
groet loenel

Theo zei

Hoi Loenel,

ik kan je foto plaatsen door naar een 'url' te verwijzen, dus als je foto op een publiek domein staat (een openbaar album) zoals Flickr of iets dergelijks dan hoef je hier alleen maar het adres te geven. Heb je dat niet dan kun je de foto ook als bijlage bij een email naar mij sturen. Zit er even een verhaaltje bij ter verduidelijking. Mijn emailadres is atilladehond-et-casema-punt-nl.

Groeten van Theo

Anoniem zei

hallo,
het urenprobleem is bij ons ook aan de orde, 18 uur per weer werk ik als kwaliteitsmedewerker en er zijn voor ons 62 uur per week toebedeeld.
deze uren worden door andere afdelingen opgesnoept omdat deze het niet in hun vastgestelde tijd redden.
DUS IK MOET NIET ALLEEN HUN TROEP OPRUIMEN, ZE HANGEN OOK NOG EENS OP MIJN RUG KWA UREN.
Maarja alles voor een juiste OPWU.
En dan vinden ze het gek dat je niet blauw scoort tijdens controle.
Deze situatie is al ruim een jaar zo, je snapt wel dat er dus ook geen vervanging is op dagen dat ik mijn wekelijkse vrije dagen, vakantie,adv of cursus heb.