maandag 16 september 2013

Let op ! HACCP-digitaal is aangepast !

Een van de eerste dingen die ik 's morgens doe is het uitprinten van de werkzaamheden van de dag. Het viel mij direct op dat er wat onderwerpen anders benoemd waren, zoals 'kantinemeubels' ipv gewoon 'kantine'.
In de middag vroeg ik mijn Teamleider om op zijn account de HACCP te openen zodat ik kon controleren wat er gewijzigd was. Een aantal assortimentsgroepen/modules die niet zo arbeidsintensief zijn zijn naar de niet-periodieke groep verhuist. Dit houdt in dat zij niet meer elke 4 weken schoongemaakt worden maar elke 3 maanden.

Jammer is echter dat dit niet via Plaza of de Deze Week gecommuniceerd is. Iets in de trend van "Let op. Volgende week verandert er het een en ander in HACCP-digitaal. Misschien moet het schoonmaakschema aangepast worden".
Wat is namelijk het geval : de groepen die verhuist zijn zijn niet automatisch aangevinkt en indien dit niet handmatig gedaan wordt zijn deze groepen 'verdwenen' en loop je kans dat deze groepen helemaal niet meer gedaan worden.

Zowel assortimentsgroepen als modules worden apart vermeld dus vink bv. de droge worst niet 2x aan. (Of je moet via deze omweg er voor zorgen dat een bepaalde groep toch vaker dan eens in de 13 weken gedaan wordt). Een gemiste kans is het dat je niet zelf voor een hogere frequentie kunt kiezen.
De wijn in ons filiaal is relatief schoon en makkelijk te onderhouden maar in een filiaal waar regelmatig een fles wijn kapot valt zal schoonmaken wat vaker nodig zijn.

De nieuwe niet-periodieke groepen zijn :

Droge worst, HB zuivel, gest.melk, AGF conserven/zuur, snacksauzen, groente- en vleessauzen, worst/vlees/vis, PSV&premix, wijn basis, wijn keuze, wijn indoos, basis NNL, babyvoeding, babyverzorging, speciale voeding, luchtverfrisser&toilet, wassen&strijken, soepen&warm tussendoor, groenteconserven, vruchtenconserven, visconserven, vleesconserven, wijnen rood, soepen, rookworst, warm tussendoor, wijnen wit, premix en aperitieven.

Er zijn nog meer groepen en magazijn zaken dus kijk voor de volledige lijst in HACCP-digitaal.

Een groep als snacksauzen zou ik zelf niet slechts 4 maal per jaar willen doen dus die zal ergens tussen gestopt moeten worden, echter zonder de daarvoor benodigde tijd te krijgen.

Tegen de SM/ASM/TL en Kwaliteitsmedewerker zou ik willen zeggen : grijp de gelegenheid aan om het hele HACCP-digitaal nog eens tegen het licht te houden en aan te passen aan veranderde omstandigheden die de afgelopen jaren ongetwijfeld hebben plaats gevonden.
Je zou het haast niet geloven maar er zijn nog filialen die dezelfde indeling als in 2007 hanteren en bv. alle werkzaamheden op maandag ingepland hebben.

En nog een laatste reminder : zet de Kwaliteitsmedewerker alleen in voor die werkzaamheden die ook voor hem/haar bedoeld zijn !









13 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja Daar ben ik nu dus ook achter en sommige groepen gaan niet periodiek maar sommige worden in frequentie omhoog geschroefd. En daarbij moeten wij 15% aan uren inleveren terwijl de eisen van diversery strenger worden. Het blijkt maar dus dat kwaliteit zoals altijd ondergeschoven wordt.

Hans Peters

Anoniem zei

Hmm en straks wel janken en op je donder krijgen als je zakt voor johnson.. ik heb gelukkig een heel schema op papier van alles wat er door de hele winkel moet gebeuren dus ga proberen door te gaan op de manier zoals vorige week.. ah gaat strax zo bezuinigen dat er over een jaar alleen nog maar kassa mensen zijn!!! ###MOE word je ervan

Anoniem zei

het wordt een heel gepuzzel en wellicht kan iemand mij vertellen hoe ik de niet periodieke taken moet gaan indelen. Je kunt ze wel aanvinken maar je weet niet wanneer ze terugkomen. Tenminste dat kan ik niet zien. Zo kun je toch niet plannen?

Hans Peters

Anoniem zei

ons programma van niet periodiek werkt al 5 jaar niet.ik ben daar in het begin een poos mee bezig geweest,maar heb het opgegeven.wij doen dat op papier,maar dat word nu wel heel veel.verder vraag ik mij af waar de bancarella's en de broodtafels zijn gebleven.die kan ik helemaal niet meer vinden.ook zou het handig zijn als wij als kwaliteitsmedewerker zelf het werkschema konden aanpassen.nu moet je wachten tot een asm of sm voor je inlogt.ze hadden beter een lijst kunnen sturen wat er gaat veranderen.het is nu een heel gepuzzel.Brigit Witteveen 1209

Theo zei

Hoi Hans,
de niet-periodieke schoonmaakwerkzaamheden hebben een frequentie van 3 of 6 maanden. Dit kun je helaas niet zelf instellen. Vanaf het moment dat je ze aanvinkt begint die termijn te lopen dus alle HB-groepen (3-maands neem ik aan)komen dan in december in de lijst van niet-psmw als uit te voeren opdracht te staan. Als je ze dan afvinkt als opdracht uitgevoerd begint die termijn van 3 maanden weer te lopen. Het is dus zaak om vanaf het moment dat ze verschijnen die werkzaamheden uit te smeren over een aantal maanden anders krijg je alles in 1 keer.
Er is een (niet-officiele) manier om de frequentie op te hogen naar elke 6 weken : vink dan bv. zowel de agf ass.gr. van de oude AH als de groente-en fruitconserven module van de DNAH aan en maak ze schoon en vink ze af met een tussenperiode van 6 weken. Rommelig, maar een optie.

Anoniem zei

Hoi Theo,

Ik heb het een en ander laten uitzoeken en het komt er dus op neer dat het aanpassen van de niet periodieke werkzaamheden zo blijft als dat het is want om die zo te laten werken zoals de periodieke werkzaamheden kost te veel geld. Je moet gewoon je taken aanvinken en de tijd die we voor staat zoals in de normeringsoverzicht en het systeem gaat zelf plannen zonder dat er piekmomenten ontstaan. Wel moet je alle periodieke werkzaamheden even doorlichten en aanpassen. Dit kost even werk maar als je het goed doet moet het gaan werken. In mijn filiaal doe ik dit allemaal zelf en ben volgende week wel een paar middagen zoet ermee. Je kunt het ook aan je sm vragen maar jij als KM weet precies wat er speelt en kan dan beter je planning maken. Vraag gewoon je SM of hij je in HACCP digitaal op se rol al SM zet en dan heb je het zelf in de hand. Dit doe ik al jaren zo en mijn score is altijd boven de 95%

Succes

Hans Peters

Theo zei

Hoi Brigit,
in het programmeer(SM)gedeelte ga je naar Management>Samenstellen werkschema>niet-periodieke werkzaamheden. Hierin moet je de werkzaamheden aanvinken die gelden voor jouw filiaal. Je moet ook een dag in de week aanvinken die voor jou geschikt is om deze werkzaamheden uit te voeren. Voorheen werd altijd geadviseerd om 1 dag te kiezen maar met de uitbreiding zou ik nu 2 dagen kiezen.

De bancarella's staan er nog steeds in : oude AH>VK Vers Wijkwinkel> 1e pagina ('alle bancarella's'). DNAH>VK HBD&VERS DNAH>5e en 6e pagina (bancarella's genummerd van 1 t/m 12, 8 staat dubbel vermeld ;-).
De broodtafels zijn inderdaad verdwenen, net als de broodwand. Hiervoor kun je eventueel de DNAH modules 'dagvers grootbrood'(VK Hdb&Vers pag.2) en 'dagvers kleinbrood', 'bake-off grootbrood' en 'bake-off kleinbrood' gebruiken (Verkoop DNAH, pag.1). Hier werd duidelijk geen rekening gehouden met oude AH's en XL's.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Theo zei

Hoi Hans,
ik denk niet dat het systeem piekmomenten gaat vermijden. Als je nu (20 sept) alle nieuwe niet-periodieke werkzaamheden aanklikt komen alle 3-maandelijkse werkzaamheden tegelijk tevoorschijn op je lijst op 20 december. Dat is op zich niet erg mits je vervolgens het uitvoeren en afvinken maar geleidelijk doet zodat je de werkzaamheden in het vervolg beter verdeeld krijgt.
Een systeem dat het voor jou regelt zou m.i. nog duurder zijn.

Altijd boven de 95% ? Met twee petten op vind ik dat niet zo vreemd ;-)

P.S. Welke filialen hebben er trouwens een 'koshere' module ? Wij als XL in ieder geval niet.

Anoniem zei

bedankt voor je reactie.ik ga het weer proberen.maar hij geeft bij ons geen uiterste datum aan.klopt dat?ik heb het gevoel dat het bij ons niet opgeslagen word als je het afvinkt.in het weekrapport geeft het ook niet aan als uitgevoerde werkzaamheden.het klinkt misschien heel wazig maar ik heb echt het idee dat er iets niet klopt bij ons groetjes Brigit

Anoniem zei

Hoi Theo,

Ik heb hier iemand van het hoofdkantoor gesproken en die zei het me op deze manier en als je gaat kijken in je overzicht zie je wel degelijk dat de niet periodieke werkzaamheden verspreid worden over 4 weken en elke keer komt er een ander schoonmaakpunt.
Ook de OR gaat hier mee aan de slag om het door het hoofdkantoor wat betreft de duidelijkheid van de handleiding het voor iedereen duidelijk te maken.

Ik heb geen 2 petten op hoor. Ben maar gewoon een KM die door het management zeer serieus genomen wordt.

Hans

Theo zei

Hoi Brigit,
in het 'oude' systeem kon je alleen op de dag van afvinken zien wanneer de volgende datum was, daarna was het verdwenen tot die groep weer aan de beurt was. Na de laatste reactie van Hans weet ik niet hoe het systeem nu werkt. Komende week ga ik in de gaten houden welke niet-periodieke werkzaamheden door het systeem gepland gaan worden. En wat als ik of mijn collega ziek zijn ? Houdt het systeem daar rekening mee ?

Theo zei

Ik heb net de handboeken (Verkoopklaar-Kwaliteit) op Plaza weer eens gelezen en wat betreft de niet-periodieke werkzaamheden staat hier niet vermeld dat de computer/het systeem een werkverdeling voor je maakt. Eigenlijk is het enige dat veranderd is de toevoeging van de verplaatste ass.groepen/modules.

Wat wellicht handig is voor het samenstellen van het werkschema is het nieuwe normeringsoverzicht. Dit overzicht lijkt sterk op het door mij samengestelde excel-programma dat ik gebruikte voor het opnieuw invullen van haccp-digitaal in winkels die omgebouwd werden naar DNAH. De normering per meter stelling (20 minuten) is echter zeer algemeen. Blikbier en cereals kosten dan evenveel tijd, in het echt is dat natuurlijk niet zo.

Kijk voor de veranderingen in de handboeken in de Handboeken (uiteraard!:-) op Plaza en klik op Wijzigingen. Je krijgt dan alle wijzigingen van de afgelopen weken te zien. Voor ons is natuurlijk Verkoopklaar>Kwaliteit van belang.

Anoniem zei

heb nu een week vakantie.ga me erna in verdiepen,en hoop dat ik eruit kom.bedankt Brigit