vrijdag 28 oktober 2011

Loonsomtarget

Heb je het al gemerkt ? Minder mensen op de vloer ? Misschien (waarschijnlijk) ook van het Kwaliteitsteam. "Tot morgen !" "Nee joh, ik ben morgen vrij". "Sta ik alleen dan ?" "Helaas wel ja, sterkte."
Er is een loonsomtarget gesteld. D.w.z. dat het aantal uren vermenigvuldigt met het uurloon niet boven een bepaald bedrag uit mag komen. Met minder omzet hoef je ook minder te vullen, dat begrijp ik, maar de uren van het Kwaliteitsteam zijn metragegebonden en niet omzetgebonden. Een meter toetjes schoonmaken kost tijd. 5 meter toetjes schoonmaken kost 5 keer zoveel tijd.

De Ondernemingsraad stuurde vandaag een enquete rond met een aantal vragen. Of we van de loonsomtarget gehoord hadden bv., of wat je er van merkte in de winkel en of er nog mogelijkheden waren om op de loonsom te bezuinigen. Gisteren en vandaag hoorde ik er toevallig van. Wij hebben geen weekpraatje maar het zou wel prettig geweest zijn om daar als groep iets van te horen hebben gekregen. Ik kan komende week voor de haccp bijspringen in een ander filiaal anders was ook mij verzocht om komende week maar vrij te nemen. En eind november neem ik al twee weken vrij, ben ik toch nog goed bezig voor de loonsom. Toch word ik er niet vrolijk van.
Snel nog even minder uren gebruiken, goed voor de winst en de aandeelhouders. Het lijkt een beetje op het krijgen van hoog bezoek in je winkel, alles moet super gespiegeld worden. Alsof die winkel er altijd zo top uit ziet. Niet.
En dat is ook zo'n punt waarop bezuinigd kan worden. Wij spiegelen terwijl daar geen uren voor zijn. Er moet spiegelend gevuld worden immers. En als er dan ook meteen efficienter gevuld gaat worden, dus niet met twee doosjes 10 meter lopen en dan teruggaan voor de volgende twee, dan scheelt dat ook weer de nodige uurtjes.

De Ondernemingsraad is 8 en 10 november aanwezig tijdens de dialoogdagen waarbij ook de directeur winkels Paulo Peereboom aanwezig is. De OR neemt de resultaten van de enquete daarin mee.
Ik zou daar best bij willen zijn.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Twee foutjes in een naam... ik help je even :-)
'Paulo Peereboom', zo heet de AH winkeldirecteur, Theo!

Theo zei

Geregeld !

Teo of Tejo zou ik ook niet waarderen :-)

Anoniem zei

Theo, mogen ze wel zo even aan je vakantieuren komen ?? Heb je er nog extreem veel oke die moeten eens op.Maar als je die niet hebt ben je ze zo kwijt omdat AH nog even ?? wil scoren.

Wat is de reden van de loonsomtarget. Juist nu in December zou je goed kunnen scoren.
Goed gezetten winkel. Mensen komen dan straks terug om hun feestboodschappen te doen.

Zondags zijn ze ook al extra open.

Waarom dient dit van de loonsomtarget net opeens voor het bijna nieuwe jaar aan.

Heel apart maar dat komt ook omdat ik er niet in thuis ben. En je dan hoort goed voor de aandeelhouders ?
Dan haal je de uren maar weg hiervoor bij de medewerkers ??
Ten kosten van hen.

Voor de poen en de aandeelhouders.?

groeten een collega

Theo zei

In het verleden mocht men geen vakantie-uren opschrijven zonder dat het personeelslid daarom gevraagd had. ADV moest officieel ingeroosterd worden. Als er iets verandert is is dat niet aan de grote klok gehangen. In ieder geval komt er een wet (per 1-1?)die voorkomt dat vakantie-uren oneindig meegenomen kunnen worden.
Onder aan de streep gaat het uiteindelijk om de centen. Ook volgend jaar moet de omzet omhoog en de kosten naar beneden.Veel bedrijven ontslaan mensen om de kosten te drukken. Bij AH is het verloop al dusdanig dat zo'n aktie het bedrijf aan de basis flink zou uithollen, met alle risico's (bv. minder service) vandien.
Vraag is of de klant dit zal waarderen.

Anoniem zei

Beetje laat maar bedankt Theo,

Ik kon geen code intikken om het bericht te plaatsen...