dinsdag 30 augustus 2011

Spoedklus

Gisteren kwam er een spoedklus opduiken. Er was eerder contact over geweest maar tot zaterdag wist ik van niets. Een filiaal in Haarlem had gevraagd of ik iets voor ze kon betekenen op het gebied van opleiding. Best hoor.
Kom ik daar maandagochtend om half acht - je wilt de files rond Amsterdam vermijden - blijkt dat het ook het invullen van het gehele HACCP-digitaal omvat.
Het is mij gelukt.
Het voelt echter aan alsof ik van losse onderdelen een auto in elkaar heb gezet zonder te kunnen controleren of hij het ook daadwerkelijk doet. En zonder te weten of ik nog ergens, misschien wel vitale, onderdelen heb laten liggen.
De temperatuur'lijst' heb ik in ieder geval  niet kunnen doen omdat ergens in het verleden een weekrapportage niet geaccordeerd was. Oude meetpunten kunnen dan niet verwijderd worden. Dus een tip voor alle SM's : maak elke week een rapportage en check of alles in het verleden is geaccordeerd als er een verbouwing aan zit te komen.

8 opmerkingen:

willy zei

bedankt voor de extra info.
over 1 1/2 week gaan we sluiten voor een grote verbouwing.
Deze tip is nu zeer welkom en heb dit stukje maar meteen aan mijn sm en asm gegeven.
Zijn er nog meer zaken waar we op moeten letten??

Anoniem zei

hoii mensen..


er zijn vast wel mensen die sani 100 gebruiken. vroeger was dit dik en roze tegenwoordig is dit heel dun en rood van kleur en het stinkt. heb al meerdere keren gebeld met johnsonn maar hun zeggen dat dit hoort.. nog meer mensen met dit probleem?

Desiree zei

Ik zal morgen even kijken wat wij in het magazijn hebben staan.. Mij zijn nog geen verschillen opgevallen.

Desiree zei

Sani 100 inderdaad gewoon roze van kleur en lekker ruikend. Niks dat lijkt op de nieuwe die jij omschrijft..

Johnson is gisteren weer bij ons langsgeweest. Een monsterscore van 98%! Enige opmerkingen waren diepvries(veel kruimels onder de roosters/platen) en zuivel luchtroosters. Die laatste is vooral balen omdat ik die maandagmiddag nog volledig schoon gemaakt had en er iemand maandagavond een breuk niet opgeruimd heeft. Maar vooruit maar weer, volgende keer op naar de 100!

Theo zei

De Sani 100 is bij ons voor het laatst zo'n 6 weken geleden binnen gekomen en was toen in ieder geval nog de oude bekende.

Willy,
tips ? Lastig. Kijk voor relevantie (of het onderdeel ook voor jouw winkel geldt) bij alle groepen, dus ook bij de AH wijkwinkel. Eerst alle vinkjes weghalen en daarna alles aanvinken wat nodig is. Van asbak tot toiletten en van gek.brood zoet tot glasbak. Bij de oude wijkwinkel staat bv. nog steeds de internationale maaltijdcomponenten (bv.Honig mix voor spaghetti) maar deze groep vind je niet terug als module bij de DNAH. Gebruik de plattegrond met daarop ook alle metrages vermeld. Maak een overzicht van beschikbare werktijd per dag (dus excl.lunch- en koffiepauzes) en stem hier je schoon te maken groepen op af. Vul eerst alles in wat je dagelijks wil doen (toiletten, suiker, bakmeel, bananen, rijst, koffiehoek en nog veel meer) en vervolgens wat je 1x per week wil doen (hier plak je een dag aan vast), je hebt verder een klein beetje 2wekelijkse werkzaamheden en vervolgens de 4wekelijkse werkzaamheden van houbaar indelen, de 4w van vers en daarna diepvries plaatsen waar nog te weinig werkzaamheden zijn ingevuld.
doe dit ook met aparte dingen zoals opslag restanten, pilaren, magazijndeuren e.d.. Bedenk hoeveel tijd per meter je nodig hebt (toiletpapier kan in 10 sec.per meter, de drinkzuivel red je daar niet mee). Als je (ruim) boven de beschikbare tijd komt ga dan schuiven maar probeer dan wel de werkvolgorde logisch te houden. Dus als de maandag te vol zit schuif dan iets door naar de dinsdag en van de dinsdag vervolgens door naar de woensdag. Doe op vrijdag en zaterdag geen grote groepen in de winkel maar plan dingen waarbij je mobiel bent, zoals pilaren of buiten de winkel. Er is nog veel meer te vertellen en als je er behoefte aan hebt kan ik je een excel-overzicht sturen van de indeling van een winkel waar ik dinsdag a.s. de haccp ga invoeren. Laat dan even je filiaalnummer weten dan bel ik je op voor een emailadres waar ik het heen kan sturen.
In ieder geval succes met de ombouw. Onthou : schoon houden is makkelijker dan schoon maken.

Anoniem zei

johnson??

die beginnen maandag toch pas?

willy zei

hoi Theo
alvast bedankt voor de info.
Als je kunt bellen, deze week zijn we nog openen, en in de ochtenden ben ik zelf aanwezig en zal ik je mijn email geven.
fil. 1252
groetjes willy

Desiree zei

Bij ons zijn ze toch echt al geweest afgelopen dinsdag.. :)