zondag 28 augustus 2011

Retentie

Retentie. Dat is dus wat anders dan detentie. Detentie is het vasthouden van mensen tegen hun wil en retentie is het vasthouden van mensen omdat wij en zij dat willen. Zo ongeveer.
We hebben eindelijk het licht gezien dat behoud van kwaliteit in de winkel hand in hand gaat met behoud van personeel met kwaliteit.
Zelf ben ik daar een goed voorbeeld van : begonnen op mijn 19e als parttime vakkenvuller in een leuke groep die ook vrienden werd. Naast mijn studie aan de lerarenopleiding gewoon doorgegaan met werken bij Albert Heijn en als medewerker houdbaar ook vulploegen gaan leiden. Sommige jongens (en meiden) gingen na een paar jaar ander werk doen, sommigen bleven (er zijn er zelfs die nu op het HK werken).

Maak het werken leuk en maak je mensen beter dan verdwijnen er van de 55.000 kortparttimers geen 36.000 per jaar. De teamleider krijgt hierin een prominentere rol.
Meer aandacht voor de persoon en zijn ontwikkeling. Ik vind dat de teamleider daarbij niet alleen naar 'het leuke' moet kijken maar zeer zeker ook de vooruitgang van zijn mensen moet stimuleren.
Ik noem dat de 3 C's van Coachen, Controleren en Corrigeren. We moeten niet bang zijn daarvoor, zolang we maar de tools aanreiken om beter te worden.

Tijdens de dialoogdagen op regioniveau kwam o.a. naar voren dat de Kwaliteitsmedewerkers graag willen dat collega's en klanten meer weten over hun functie. Een beter begrip bij de collega's van en voor de functie van Kwaliteitsmedewerker zou bereikt kunnen worden door stimulering van de zelfstandigheid van de kortparttimer. De teamleider zou samen met de Kwaliteitsmedewerker kunnen laten zien hoe je gevallen produkten het beste op kunt ruimen. Collega's moeten leren aktief te zijn i.p.v. passief als zij, of de klant, per ongeluk iets laten vallen. Te vaak wordt er nog vanuitgegaan dat de 'schoonmaker' het wel opruimt. Onderwaardering maakt ongelukkig.
In zijn openingscolumn doet Cees van Vliet twee beloftes : "Je krijgt bij Albert Heijn betaald voor het werk dat je doet. En iedere goed functionerende 'bijbaner' kan bij ons werken zolang hij wil.
Laten wij daar dan aan gaan werken.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Theo dit artikel is helemaal mijn ding. AH wil de medewerkers langer vasthouden. Ik heb nog wel een paar tips hoor.
Ga met tips en ervaringen van medewerkers aan de slag.

Nu zie ik nog dat ik al tijden bezig ben met dezelfde dingen dat ik nu denk laat maar.
Heel eenvoudig de uren. Naar mijn idee hebben nog recht op veel meer uren. Advies en dingen worden genoeg aangegeven door ons team.

Maar het moet van bovenhand wel willen natuurlijk. Ook loop ik weleens tegen de makkenlijke houding van sommig collegas aan.

IN de vorm van dingen die wij dan weer moeten opruimen. Wat eigen niet hoeft. Want het wordt gewoon ter plekke neer gegooit.

Maar onze AH is zo groot dat ik het nu maar zelf doe. Het klinkt negatief maar de functie kwaliteitteam klinkt zo mooi maar naar mijn mening kun je het nog zoveel meer uit bouwen met meer uren.

En al een serieuze invallers als iemand op vakantie is. Nu werk je weken met ander halve kracht.
Maar dat zijn dan alleen al de basisdingen.

groetjes

een collega

Anoniem zei

Theo, een ding heb ik al gemerkt dat je niet meteen moet reageren als er wat gevallen is. Vaak is het ook niet zo bedoelt.Maar als ze je als kw moeten zoeken/omroepen dan kunnen de vulploegers het ook zelf doen.

Bij grote klussen is het mijn taak. Maar als er een pad vol staat met jongeren vind ik het een taak van de tl die op de vloer de leiding heeft dit moet oppakken.

Nu wordt dit in ons filiaal erg goed opgepakt. En het wordt ook serieus opgepakt ook op een klacht van mij weleens.

Moet het snel zeker bij de kassas op Zaterdag. Dan werkt het super als alles al is aangeveegt. Ik kome ven met de schrobmachine en de klantenstroom kan weer verder gaan.

Maar het is gewoon de manier erop.
Daar ben ik heel gevoelig voor.
Ik kan het dan ook niet waarderen als er maar gedacht wordt dat ruimt de kwaliteitsteam wel op.

Soms bespeur je gewoon een soort van luiheid. Kapstokhangertje gewoon laten liggen als ze vallen van de kapstok. Toiletten waar lege hulsen niet in de prullenbak worden gegooit. Vaat niet in de afvasser. Of op de kantinetafel laten staan.

Gelukkig heb ik ook hele lieve collegas die mij ook een soort van dienstverlenen door een vuilniszakje mee te nemen.

Dan werkt het zeer positief omdat meteen te uitten. Maar ik moet zeggen dat dat vaak toch de oudere collega fulltimer is.

Bij vulploegmedewerkers helpt vaak gewoon even vragen. En in het begin durfden ik dat niet. Nu meteen vriendelijk vragen of die sinasflessen niet in de stortbak willen laten staan. Geen kapotte pakken melk in de afschrijving willen zetten.

En soms een hoop humor hebben want elke dag heb je wel een paar dingen die je anders zo willen zien.
Ik ben nu al weken bezig met alleen het water wat in de mopwagens blijft staan, elke avond.

Maar verder is het werk wat een grote mate van zelfstandigheid heeft. En je helpt dove mensen bij de ovchipautomaat. Leid een blinde man rond naar de kassa. En hebt te maken met een heel vriendelijk klant die een klein toneelstukje maakt van een vraag.

Of je bedankt voor de koffie of je zegt dat het altijd zo netjes is. En bij dat filiaal waar hij komt het zo slordig is.

fijne avond.