donderdag 29 april 2010

Plaza

Wij zijn eindelijk over op Plaza. Eerste indruk ?
Leuk en vlot.
Maarrr ! Er is toch iets dat mij stoort, enorrrm stoort.
Ik kan slechts drie applicaties gebruiken. Dat zijn HACCP, Handboeken en ELM. De Handboeken konden altijd al ingezien worden op het werk en ELM staat nog in de kinderschoenen, erg basic, en HACCP is onze dagelijkse routine.
Meer applicaties staan er voor mij niet bij, ik gebruik er echter veel meer.
MOMO (voor het bestellen van VRO-artikelen), TIB (voor inventaris en apparatuur e.d.), SSC (voor het stellen van vragen), Formulieren (voor het doen van storingsmeldingen aan koelingen e.d.) en Lotus Notes (voor mailcontact met collega's).
Zonder deze applicaties moeten veel acties overgenomen worden door een Teamleider. Dit zal onherroepelijk leiden tot misverstanden en vertragingen. Hoe meer schijven des te groter de kans op fouten. En de onafhankelijkheid en zelfstandigheid van de Kwaliteitsmedewerker wordt geminimaliseerd. Dan ben je dus echt die poetslap en verder niet.
Ik heb een mail gestuurd naar mijn OM en naar Zaandam en het verzoek voor meer applicaties is doorgespeeld naar Winkelorganisatie Support Management.
De komende twee weken loop ik tussen en over de Schotse bergen dus het resultaat laat voor mij in ieder geval nog even op zich wachten.

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Theo,

Je hebt helemaal gelijk. De kwaliteitsmedewerker moet zelfstandiger worden. Bij mij wordt ik ook niet altijd voor vol aangezien. Maar goed dat ik in ider geval weer naar de klankborddag ga op 19 mei al heb ik het idee dat dat niet erg werkt, ben namelijk vaker geweest en alle punten komen jaarlijks weer terug. Neem nou de slijtage van de broeken. ik heb nu mijn SM zover dat hij 2 speciale werkbroeken met verstevigde kniestukken heeft betaald. en die broeken zitten heel erg fijn en stevig met veel broekzakken.

Hans filiaal 1568 Utrecht

Anoniem zei

Krijgen jullie werkbroekken? Wij niet hoor! Hoe zit dat met de dweilen die jullie gebruiken word dat vergoed? Wij krijgen een kapotte wasmiddel mee naar huis...

Theo zei

Wat voor dweilen bedoel ? Gele doekjes gooi je weg en het beleid van AH voor de dradenmoppen is om deze ook weg te gooien. De dradenmoppen bestel je via TIB (Technisch Inventaris Boek, groep 69 Kwaliteit), 1 van de applicaties waar ik in Plaza nu niet meer bij kan.
Als je SM die moppen graag gewassen wil hebben (hygienisch schoon worden ze er niet van) koopt-ie op Marktplaats maar een 2e hands wasmachine.

Anoniem zei

Tip van de dag:

Gooi een een dweil eens wat vaker in een emmer met warm water en bleekmiddel. Daar wordt hij behoorlijk schoon van en je hebt het zelf in de hand hoe vaak.

hans peters

Anoniem zei

Wij hebben dweilen van de blokker wit met oranje en die kunje uitwassen op 60c. Maar ik wil niet meer uitwassen! Krijg dus alleen maar een kapotte wasmiddel mee naar huis. ! 1x per week moet alles weer schoon zijn.

jans zei

nou volgens mij zijn ze bij jullie niet helemaal lekker maar de vuile moppen gooi je weg en je bestel nieuwe in het tib boek laat je sm ze maar lekker zelf wassen als hij dat zo nodig wil.

Anoniem zei

haiii...

heb zo eens op mijn gemakkie vandaag plaza helemaal zitten bekijken.
gaan we ooit nog aan deze applicaties komen?

momo
ongedierte
tib
formulieren
medewerkers ( open elke ochtend en ken dus niemand bereiken)

ben vandaag al flink dingen gaan bestellen en kan je zeggen dat de teamleiders nu al gek van me worden..
valt hier niks aan te doen?
want wat heeft een teamleider te maken met ongedierte bestrijding? dat is van ons toch!!!

Anoniem zei

Ja en de meeste teamleiders die ik ken of heb gekend weten niet eens wat HACCP inhoud. Ik zeg wel eens dat de afkorting KM staat niet voor KwaliteitsMedewerker maar voor KwaltiteitsManager.
Afgelopen maandag is Diversery lang geweest voor de halfjaarlijkse controle en wij zaten in de gevarenzone nml 81%. Nou viel mij dat nog mee maar ik heb hier alle teamleiders in de winkel er nog voor gewaarschuwd maar luisteren hoe maar. Hygiene is niet belangrijk voor hun. Lopen de hele dag met oogkleppen op. Wij krijgen voor onze winkel bijna 60uur te besteden voor kwaliteit maar er worden er maar 48 ingepland en als ik er een keer niet ben moet je niet denken dat mijn taken geheel worden overgenomen. Wat ze ook doen is na sluitingstijd de winkel dweilen en dat gaat natuurlijk vlug vlug en niet goed maar wel ondertussen elke dag daarvoor 2 uur boeken op kwaliteit. Dat snap je toch niet.
Afgelopen maandag kwam ik op mijn werk en het leek wel of de Giro door het filiaal was gereden. Het was een puinhoop. Vloer zag er niet uit. Schoonmaakstation er smerig en tot overmaat van ramp de kantine ontploft overal lag vuil.
En dan komen ze aan met ja zo gaat het altijd op zaterdag en nu hadden we geen zin om het op te ruimen. Ja en wie kon dat weer doen? Juist ik daar ben je toch voor? Nou dus niet. Maar hier is het laatse woord nog niet over gezegd. Gelukkig volgende week klankborddag.

Hans Peters
1568 Utrecht

Anoniem zei

hoi he echt een irritante winkel van jou het gaat bij ons stukken beter gelukkig maar je moet inderdaad wel van je afbijten maar het ergste vind ik plaza wat een walgelijk progamma als je naar de kl dag gaat wil je dit dan ook door geven dat we nergens meer in kunnen hoop dat ze er wat aan gaan doen bij ons nog geen controle geweest .

Hans zei

Hallo Hans Peters, hoe krijg je dat voor elkaar dat je SM werkbroeken besteld? Die van ons wil nog geen eens veiligheidsschoenen bestellen. Ik ben zelf kwaliteitsmedewerker in filiaal 1403 - Alkmaar.
Ons team bestaat uit 4 personen: 3 mannen, 1 vrouw. de vrouwelijke collega staat grotendeels op de non-foodbox (heeft dus geen tijd voor het kwaliteitsteam, alleen om de kantine en sanitair schoon te maken). Dan hebben we nog 1 persoon die is er alleen op maandag en dinsdag. Dan blijven we met z'n tweeen over waarbij we ook nog worden opgetrommeld om de vers auto te lossen, 's morgens te openen inclusief laden, lossen en splitsen van de houdbaar vracht. Om kort te zijn: als we de 60 uur kwaliteitsteam halen....

Ook wij hebben overigens het grote probleem weekend. Vrijdag wordt alles spik en span achtergelaten, daarbij natuurlijk ook het schoonmaakstation inclusief schrobmachines. Wanneer we vervolgens maandag weer binnenstappen staan de machines vol met vuil water, niet aan de lader (of verkeerd aangesloten...) en de wasbak vol met yoghurt, vla en nog meer waar je je handen niet in wil steken.
Volgens het management hebben de teamleiders het in het weekend zo druk dat ze geen tijd hebben om even een controle rondje te lopen wanneer ze gaan sluiten (hier is overigens ook altijd een managementlid bij aanwezig..)

Hans Barhorst
1403 - Alkmaar

Hans zei

Ik heb pas geleden in Deze Week Digitaal gelezen dat je de diepvriesdeuren en glazen kan laten reinigen door de glazenwasser. Heeft iemand dit misschien uitgeprint?
Ook mijn collega kwaliteitsmedewerker heeft dit gelezen, maar volgens onze SM was het totale onzin dat een glazenwasser de diepvriesruiten schoonmaakt.

Anoniem zei

Hoi allemaal,

IK heb al sinds januari 2007 werkbroeken met kniestukken en die koop ik zelf en de bon geef ik aan de sm en die tekend m en kan ik mijn geld terug halen bij de counter en zo ook met mijn werkschoenen geen enkel probleem.
Of ze betalen iedre maand een spijkerbroek of een keer per jaar een goede werkbroek merk van de broek is peveha works en zijn ontzettend sterk vooral de knieopzetten waar je losse kniestukken in kan doen en dat werkt perfect knelt niet in je knieholten.
Maandagmorgenprobleem is zo te lezen overal hetzelfde probleem bij mij ook.
Over de glazenwassers heb ik niets gelezen maar dat lijkt mij stug dat zij dat mogen doen dus hou ik zelf wel bij.
Johnson is al geweest en ik had 93%dus ben wel tevreden de punten die je mist is meestal te wijden aan de versafdelingen die niet doen wat ze moeten doen maar daar kan je over blijven bakkelijden het helpt toch niets.
Ik kan niet naar de klankbord dag maar diegenen die wel gaan, lekker blijven klagen ook over plaza want dit slaat iid nergens op dat je zelf niets meer kan doen.