donderdag 5 november 2009

Video test

Ik ben begonnen met het ontwikkelen van powerpoint presentaties over allerlei aspecten van het werk van de Kwaliteitsmedewerker. Helaas ondersteunt Youtube geen powerpoint en moest ik het omzetten naar video. Hierdoor gaan de powerpoint effecten verloren. Toch wil ik graag jullie mening over het idee, inhoud en vormgeving.


Deze video gaat over het schoonmaken van de Taski schrobmachine en kun je ook vinden op Youtube. Wil je graag een bepaald onderwerp nader belicht zien laat het mij dan weten.

15 opmerkingen:

aapiee zei

heey theo,,

dit is leuk zo..:)
moet je vaker doen, enne is er onderhand al een middel voor de diepvries deuren of gaat dat er gewoon nooit komen?

groetjes

Theo zei

Dank je wel.

Ja, er is een middel voor de diepvriesdeuren. Het heet Suma Ice maar gebruik ervan in de filialen is een kostenpost van 200.000 euro per jaar. De pragmatische mensen op HK willen wel maar de mensen van de portemonnee niet. Zeker niet in deze tijden.
Als er een vlek zit aan de binnenkant van de deuren poets ik zelf heel hard met papier. Glas wordt warm en vocht en vlek verdwijnt in papier. Het is behelpen.

Anoniem zei

even heel iets anders, ik heb sinds kort een nieuwe asm en die schijnt alles beter te kunnen weten over de kwaliteit medewerkster,

hij zegt, nou zoveel meter bodembakken doe je niet in een week maar je pakt elke week een paar assortimentsgroepen van boven naar beneden..

is dit zo ..?

Theo zei

Mooi dat je een asm hebt die er ook wat vanaf weet maar eh, of hij er het fijne van weet ?
We hebben als KM HACCP-digitaal waarin het werkschema vastgelegd ligt. Verder heb je de instructiekaarten, je werkmap en de handboeken op winkelweb waarin staat wat en hoe je iets moet doen. Niet erg uitgebreid maar voldoende om aan de slag te kunnen.
Hoe je iets doet is ook afhankelijk van de ass.groep en de stelling waar het in staat. Suiker op draadplanken maak je niet schoon van boven naar beneden, frisdrankblikjes op oplegplaten juist weer wel. Zo ook de lekkende melk bv.
Vraag aan je ASM/SM een print van de indeling van je werkzaamheden. Dit staat in het SM gedeelte van HACCP-digitaal. De werkzaamheden moeten logisch ingedeeld zijn. Zijn er 2 KM's op maandag dan plan je daar veel werkzaamheden, is er maar 1 op vrijdag dan kun je niet zoveel doen. Op vrijdag en zaterdag kun je over het algemeen ook geen grote dingen aanpakken. De drinkzuivel of k&k maaltijden leeg trekken doe je immers niet op de drukste dag. Mijn voorkeur gaat er naar uit dat de KM zelf de juiste planning maakt in overleg met de TL/ASM/SM. Ook hierover ga ik in de toekomst een instructievideo maken.

Anoniem zei

wat een goed idee van die Ruud uit Gouda met die bladblazer voor onder de rollenband van de emballageband .Ga komende week ook zo'n ding kopen ,en nog 3 filialen hier in de buurt hebben ook hier wel oren naar

Jarno zei

Beste Theo,
Zou je misschien iets kunnen maken, wat gaat over het altijd strak& schoon zijn van de winkel.
Ik ben zelf geen KW, maar gewoon een parttime iemand. Maar ik zie ook in dat een KW zo belangrijk is in een winkel !
Ga zo door met deze blog !
Groeten, Jarno

Anoniem zei

Wij hebben een hefter schrobzuigmachine die hoefje alleen maar uit te spoelen,en het schoonmaken van de zuigmonden is ook een fluitje van een cent.
toen wij dat ding kregen werd ons verteld dat een keer in de week schoonmaken voldoende was.
Kreeg afgelopen week ook een leuk bericht filiaal 1195 lisse was de beste in ons cluster 88.9%, er wasnog maar 1 ander filiaal blauw.
Ik vind dat ik in mijn filiaal nog veel blijft liggen maar als ik dan deze uitslag zie weet iok ik ben op de goede weg.
groetjes Gerben 1195

Anoniem zei

nou die bladblazer, word ook bij ons filiaal gekocht.
heb deze week vakantie en daarna gaan we even naar H.buitelaar om er 1 aan te schaffen ;)

Anoniem zei

hallo heel handig het filmpje maar maak je er ook 1 voor de hefter machine

Remco Opdenkamp zei

Hoi Theo,

ziet er goed uit dat filmpje. Ik heb ook je pps ontvangen en bekeken.

Misschien kunnen ze op het HK dit wel gebruiken?

Ik heb de audit gehad: 92,6%! Niet gek voor een "oude" winkel!

Groetjes, Remco Opdenkamp (Peppelweg 1561, Rotterdam).

Theo zei

Hoi Jarno,
het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met een video over strak en schoon. Kun je het uitleggen ?

Hoi Gerben en Anoniem,
ik had de Hefter in mijn vorige filiaal. Had veel storingen en dus veel onderhoud nodig en ik zou toch echt niet zeggen dat 1 keer per week schoonmaken voldoende was. Als je morgenochtend zonder problemen je hand door het apparaat en langs de randjes durft te halen hou het dan maar op 1 keer. Ik heb nu ook een Hefter staan maar die gebruiken we alleen in noodgevallen (als de Taski evt. kapot zou gaan). Ook daar maak ik nog wel een instructiefilmpje voor maar of dat nog dit jaar wordt ??

De bladblazer ? Ik weet het niet, lijkt mij zo'n overkill. Op het ogenblik heb ik liever een compact schrobmachientje voor de (grote) kantine en de kantoren die wij op de bovenverdieping hebben. De Taski rijdt zo slecht de trap op. Ik ga zo nog even op Overtoom kijken.

He Remco, 92,6% niet gek ? Dat is supergoed man !
Ik heb nog geen geluid bij de video of pps maar ben dat nog wel van plan, deels muziek deels gesproken instructie. Dit is allemaal nieuw voor mij maar visueel ben ik 100x beter dan met audio (van origine ben ik eigenlijk tekenleraar)

Allen de groeten van Theo

Anoniem zei

Hoi,

Ik heb nog wel een tip voor de schrobmachine om de vuilwatertamk te legen zonder dat je knoeit.
Je laat de bak dicht, zet het zuigen aan, doe de slang in de afvoer zonder dop en zet dan de machine uit en hij loopt leeg zonder dat je morst

groetjes Hans KM 1568 Utrecht

Anoniem zei

waarom hebben jullie allemaal een afvoer.. ik heb dat niett..:(

Theo zei

Hoi Hans,
da's een goeie ! Ik ben even 2 weken niet op het werk maar ik zal deze tip wel doorbellen naar mijn collega.

hoi anoniem,
geen afvoer kan lastig zijn. In mijn vorige filiaal hadden we er wel een maar leegden we de machine gewoon bij een put op straat. Brandspuit erop en doorspoelen maar !

Groeten van Theo

Anoniem zei

hoi Theo,

Graag gedaan, Heb jij nog een oplossing voor de taski stofzuiger om makkelijk mee te zuigen. Ik heb nml geen hulpstukken daarvoor.

groetjes
Hans