donderdag 15 oktober 2009

OR klankborddag 2009

Donderdag 15 oktober was het weer zover. De jaarlijkse klankborddag voor o.a. Kwaliteitsmedewerkers, georganiseerd door de Ondernemingsraad, werd weer gehouden in het Albert Heijn hoofdkantoor. De OR wordt gevormd door medewerkers van AH uit alle lagen van het bedrijf en uit alle regio's. Mensen zoals jij en ik, dus ook een Kwaliteitsmedewerker. Een klankborddag is uitermate geschikt om van de achterban te vernemen wat er in het bedrijf speelt bij de werknemers. 's Middags gaan de deelnemers in discussie met Cees van Vliet, directeur Winkelorganisatie, en Gerrit Oostendorp, directeur Personeel & Organisatie.


's Morgens werden de deelnemers - de opkomst was groot - opgedeeld in subgroepen om de onderwerpen te bespreken.

- wat verwacht jij van AH en wat kan AH van jou verwachten ?
- hoe zie jij je toekomst bij AH ?
- het besturingsmodel, wat is er voor jou belangrijk in en hoe gaat het met de afronding hiervan ?
- werktijden, gebroken diensten, roosters en planningen
- eigen onderwerp


In mijn subgroep vond ik het opvallend dat de deelnemers werknemers waren die verder gaan en denken dan hun eigen functie vereist. Men wil gehoord worden, deels door een dieper gaande interesse, deels door meegemaakte problemen.
Vooral het winkelbesturingsmodel gaf aanleiding tot commotie. De communicatie vanuit de directie wordt door sommige SM's nog weleens verkeerd vertaalt naar de werkvloer toe en kan als dwang ervaren worden. Dit is nu en in het verleden te vaak voorgekomen en Cees van Vliet benadrukte dat van dwang geen sprake mag zijn. Afspraken gemaakt in het verleden worden - in de meeste gevallen - gerespecteerd.
Een ander heikel, en steeds terugkerend, punt is de gebrekkige kennis van SM-ASM-TL over de functie van Kwaliteitsmedewerker waardoor deze nogal eens verkeerd gebruikt wordt. Toegezegd is dat hier meer aandacht aan geschonken zal worden. In de regio Rotterdam heeft Remco Opdenkamp een mooi initatief genomen door een powerpointpresentatie over het werk van Kwaliteitsmedewerker in zijn filiaal te ontwikkelen en deze als cursusmateriaal aan te bieden aan de SM's in zijn winkelgebied. Binnenkort gaat deze presentatie zelfs via de OM's verspreid worden in de regio. Als je deze presentatie wilt bekijken kun je hier klikken of op Youtube de zoektermen 'kwaliteit' en 'peppelweg' invoeren.

Het was weer een nuttige en informatieve dag. De deelnemers krijgen een verslag van de dag met daarin alle behandelde onderwerpen, vragen en antwoorden. Zodra dit binnen is zal ik deze bespreken in mijn weblog.
Als je volgend jaar een oproep voor een OR-klankborddag op het winkelweb ziet, aarzel dan niet en schrijf je in. Je steekt er veel van op.

4 opmerkingen:

Remco Opdenkamp zei

Hoi Theo,

het was inderdaad een boeiende dag! Leuk dat je de link van het filmpje hebt geplaatst. Iedereen kan nu het filmpje kijken.

We houden contact, groetjes Remco.

ingrid zei

hoi theo,
hoe zit het in jullie filiaal met planningen en administratie maak je dit zelf of doet het mt het bij jullie ik krijg soms kommetaar dat ik in de winkel moet zijn en geen administratie en planningen mag maken laat mij iets weten alvast bedankt ingrid

Theo zei

Hoi Ingrid,
ik ben net terug van een weekje Schotland dus een beetje late reactie. De planningen 'maakt' een Teamleider maar eigenlijk staan onze roosters vast. De werkzaamheden in HACCP-digitaal en de rooster(s) van de KM(s) gaan immers hand in hand. Als we vrij willen regelen we eerst zelf een vervanger en dit geven we door aan de TL.
Als je met administratie het aftekenen in HACCP-digitaal bedoelt dan doen wij dit helemaal zelf. Wij gebruiken geen handterminal (er zijn er te weinig) dus zitten regelmatig achter de computer, ook voor de berichten van winkelweb. Ik denk dat je zelf als KM het beste kunt bepalen op welke momenten je het beste in de winkel kunt zijn en wanneer je achter de computer kunt zitten. Het kan zijn dat jouw MT vindt dat je daarin nog sturing nodig hebt maar het is wel een job waarin je heel veel zelfstandig kunt doen.

Theo

Unknown zei

He theo,
Hier een tip om goed onder de rollers van de emballageband schoon temaken zonder de rollers te moeten verwijderen :gebruik een bladblazer met variabele snelheden .
Begin aan het hoge deel en blaas richting eind van de band en zuig dan alles met de stofzuiger op.Werkt perfect en scheelt een hoop tijd.
Dit idee werd door de controleur enthousiast in gedachte genomen om als tip aan andere filialen .Dit is een kleine investering die zich snel in tijd terug verdiend.Ook nuttig voor winkels die rond het filiaal veel bomen hebben (herfsttijd).Met z'n allen houden we de omgeving schoon.
Kosten van bladblazer €50,- tot €90,- let op akties bij bouwmarkten en letop dat hij variabele snelheden heeft .SUCCES

Ruud Badoux
ah1579 Gouda