zaterdag 29 augustus 2009

Voorbij (die mooie zomer...)

Nog 2 dagen en dan is de zomer voor de weerkundigen voorbij. En ook voor de collega's in het zuiden des lands wordt de vakantieperiode afgesloten. Een zomer met meer zon, warmer en meer nattigheid. Ik hoop dat iedereen van zijn of haar vakantie heeft kunnen genieten.
Zelf ben ik druk bezig geweest met het kopen van een huis - dat is gelukt - en het vinden van een school voor een kind en dat is (nog) niet gelukt. Wel vakantie gehad maar niet op vakantie geweest dus en als je het druk hebt vliegt de tijd. Voor je het weet liggen de pepernoten al weer in de winkel. Sterker nog : een concullega heeft ze er al weer uit verwijderd.
De komkommertijd is nog niet eens goed afgesloten : het Kwaliteitsteam443 had een zomerstop, collega's zijn net weer terug van vakantie of zie je juist niet meer omdat ze weer naar school gaan, de winkelwedstrijd wordt weer opgestart en er moet een plan van aanpak opgesteld worden om de winkel tiptop in orde te krijgen voor de halfjaarlijkse ronde van JD en de feestdagen. Nog 17 weekjes en ook dat is weer achter de rug. Zal ik nog regelmatig bloggen ? Dat denk ik wel, er liggen nog wat plannetjes te broeden en ik hou ook een vinger aan de pols wat betreft de positie en situatie van de Kwaliteitsmedewerkers. In oktober is er weer een klankborddag in Zaandam en ik denk dat er genoeg te bespreken valt. De situatie van de Kwaliteitsmedewerker is er, mede door de economische crisis, niet of nauwelijks op vooruit gegaan het afgelopen jaar maar dat heeft uiteraard ook te maken met de keuzes die er gemaakt worden. Zowel op hoog niveau als op lagere niveaus.
Kwaliteitsmedewerkers die niet op de klankborddag aanwezig (kunnen) zijn maar die wel hun positieve of negatieve ervaringen kenbaar willen maken kunnen dit via de interne mail (Lotus) aan mij opsturen naar filiaal 1855. Je mening delen via dit blog met de reactielink kan natuurlijk ook maar zelf schrijven voor dit blog als lid van een groepsblog is misschien wel een beter idee. Dit kan onder een pseudoniem zodat je anonimiteit gewaarborgd blijft. Zorg er voor dat je gehoord wordt, zowel hier als op je eigen werkplek, en loop niet aan het handje van anderen mee. Zijn er meteen minder radiostiltes op dit blog.

8 opmerkingen:

Remco Opdenkamp zei

Hoi Theo,

kan je mij vertellen waar ik me kan aanmelden voor de klankborddag? Ik heb er geen info over gezien/gehoord.

Misschien heb ik het gemist? Mijn vakantie zit erop en ik ga weer aan de slag.

Groetjes, Remco Opdenkamp (k.m. 1561 Rotterdam).

Anoniem zei

nou wat anoniem zegt is helemaal waar. Die gene doet goed zijn best en dat moet niet misbruikt worden..

het is ook HEEL MAKKELIJK gezegd dat iedereen moet weten hoe het werkt , maar wij werken in een filiaal waar de een komt en de ander gaat. geen tijd om op te leiden, het klinkt allemaal zo makkelijk en word zo makkelijk door jullie gezegd, gaa eens 40 uur de functie doen, je word een hoop zat. bezuinigen op alles maar zoveel meters erbij en geen kwm erbij shandalig.. al 3 jaar beloven ze mij een kwm voor op zaterdag, hee wie nemen ze nou in de maling? het enige mooie aan de functie op dit moment is de vrijheid die je hebt en meer niet!!!!

Theo zei

Op de eerste plaats wil ik bevestigen dat het inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan is. Bij ons zijn wat verschuivingen geweest in het bestand en wij hadden een nieuwe KM erbij voor de donderdag. De eerste de beste donderdag zijn er te weinig mensen op
verkoopklaar en moet hij de hele dag helpen vullen. Ik had juist werkzaamheden van andere dagen naar de donderdag geschoven in HACCP-digitaal. Uit chagrijn heb ik toen ook bijna 2 uur gevuld, wat ik nog nooit als KM gedaan heb. Uiteraard heb ik de dingen die niet gedaan zijn ook niet afgetekend in HACCP. Viezigheid in de vakken ? Niet mijn schuld als je 20 uur kwijt bent in een week. !

Ten tweede weet ik niet wie je met jullie bedoeld maar dit blog wordt niet gestuurd of gemaakt vanuit Zaandam. dit blog is mijn eigen initiatief en ik ben vanaf oktober 2006 Kwaliteitsmedewerker.

Ten derde : vraag eens aan je SM een uitdraai van het P-bestand, hierin staan het aantal uren dat je voor het Kwaliteitsteam mag gebruiken en hoeveel uren/mensen er daadwerkelijk als Kwaliteitsmedewerker staan opgegeven. Met de laatste wijzigingen in functiebenamingen wordt hier nog weleens mee gesjoemeld.

Theo

Anoniem zei

Nou Theo ,ik geloof dat je jezelf aangevallen voelt!??
Hoop het niet maar ik denk dat met "jullie" zaandam wordt bedoeld.
De meest gebruikte uitvlucht van hulp geroep bij de kwm is "ja het is druk geweest"of "je weet niet wat er gebeurd is"of moet jezelf maar eens komen werken om die tijd"
Ik weet dat we met z'n allen de winkel maken maar niet als voor alles een weerwoord bestaat,terwijl de werkelijkheid anders is.

Theo zei

Ik voelde mij inderdaad aangevallen. Ik krijg weleens het idee dat anderen denken dat dit een officieel AH-blog is en dat ik achter een bureau zit. Ik sta echter al 29 jaar in de winkel dus niks 'makkelijk lullen' voor mij. Een kwaal van deze tijd is ook dat mensen wel klagen maar zelf vervolgens geen aktie ondernemen. Dat zie je terug door de hele maatschappij. Jammer.

Theo

Anoniem zei

ik bedoel indd met jullie zaandam!
jij bent degene theo die naar zulke klankbord dagen gaan dus kom hier eens mee bij hun. het is niet de tijd van het klagen, het is standaart de tijd van oh dat ruimt een ander wel op of nou morgen weer een dag terwijl t 1 minuut tijd in beslag neemt!

groetjes

gerben zei

Ik heb geen klagen ben tijdens mijn vakantie goed vervangen.
Er is bij ons wel een proefaudit van JD geweest (score 84%niet slecht) Weet jij daar wat van Theo?groetjes Gerben

Theo zei

Hoi Gerben,

ik heb nog nooit van een proef-audit gehoord maar ik neem aan dat het een audit is om nieuwe beoordelingscriteria te testen.

Hoi Anoniem,

ik zal dit zeker meenemen naar de klankborddag (van de OR). Zoals ik al schreef is het niet allemaal rozgeur en maneschijn en wil ik de verhalen 'uit het land' juist horen.
Schrijf je volgende keer ook in voor de klankborddagen, de uitnodiging verschijnt op winkelweb.(al zijn er SM's die hun personeel niet op de computer toelaten, triest)

Theo