vrijdag 12 juni 2009

Kwaliteitsteam443

Gisteren hielpen wij als Kwaliteitsteam443 onze tweede filiaal. Ons eerste filiaal was een voormalige C1000 in Weesp en dit keer had een filiaal in Hilversum de eer om het hulpteam over de vloer te krijgen. Nadat het de eerste keer nogal schortte aan de organisatie was ons duidelijk dat er strakkere voorwaarden gesteld moesten worden voordat hulp gegeven kon worden. De lijst met voorwaarden is vooraf besproken met de Kwaliteitsmedewerker en de SM.


De Kwaliteitsmedewerker moet :
- kennis hebben van de werkmap
- kennis hebben van de handboeken op Winkelweb
- HACCP-digitaal beheersen, uitvoerend en plannend
- kunnen omgaan met de WISE-ht en de computer
- VRO-artikelen kunnen bestellen
- TIB-artikelen kunnen bestellen via de SM
- benodigd gereedschap kunnen kopen bij derden


Het Management moet :
- het Kwaliteitsteam volledig ondersteunen
- de KM geen ander werk laten doen
- een Teamleider aanwijzen die leiding geeft aan het Kwaliteitsteam


een Teamleider is :
- aanspreekpunt voor en tijdens de hulpdag


Materialen moeten :
- (op tijd) aanwezig zijn
- geordend zijn
- schoon zijn
- de dag voorafgaand klaar gezet worden


Als onze hulp ingeroepen wordt komen wij langs om in de winkel te bekijken welke assortimentsgroepen op niveau gebracht dienen te worden. Als referentiepunt gebruiken wij hierbij de eerder uitgevoerde nulmeting. Uiteraard worden ook de mogelijke oorzaken besproken en hoe herhaling te voorkomen. Vervolgens worden er mogelijke data voor de hulpdag vastgesteld en vindt er overleg plaats met de leden van het Kwaliteitsteam443 welke dag het meeste schikt. Dit blijkt in de praktijk lastiger dan het op het eerste gezicht lijkt. Men moet uiteraard zelf op die datum kunnen en ook toestemming krijgen van het eigen filiaal. Hoe meer leden het Kwaliteitsteam443 heeft, des te makkelijker kan er een team voor een bepaalde dag samengesteld worden.

In de weken voorafgaand aan de hulpdag wordt met regelmaat contact opgenomen met het filiaal om de voortgang van de voorbereidingen te controleren. Het is heel vervelend voor het hulpteam om op de dag van uitvoering om 7 uur 's morgens bij het filiaal aan te komen om te moeten constateren dat gemaakte afspraken niet nagekomen zijn. Zo moeten de avond voorafgaand aan de hulpdag 2 meter van de onder handen te nemen assortimentsgroepen leegehaald worden zodat er direct begonnen kan worden. Werkkoppels krijgen een personeelslid toegewezen die op de hulpdag de volgende meter leeg maakt en schone meters weer vult. Dit bevordert de voortgang van de werkzaamheden en zorgt er voor dat produkten weer snel verkrijgbaar zijn voor de klanten. Het is natuurlijk een tijdsinvestering voor het filiaal die de OPWU enigszins onder druk zet maar die zich met de juiste borging achteraf dubbel en en dwars terug zal verdienen. Filialen die bij een HACCP-audit 'rood' scoren moeten een plan van aanpak maken en krijgen 6 weken later een nieuwe controle van CAS, de afdeling interne controle van het hoofdkantoor. Hulp van het Kwaliteitsteam443 past natuurlijk uitstekend in een plan van aanpak. Het filiaal van gisteren had de zaken energiek aangepakt en tesamen met de hulpdag is men al een heel eind in de goede richting. Nu is het zaak om het behaalde resultaat vast te houden en zelfs uit te breiden naar bv. dienstruimten en verkoopafdelingen.

Over twee weken nemen wij contact op met het filiaal om te informeren naar de stand van zaken en nog eens twee weken daarna gaan wij langs bij het filiaal voor een inspectie. Alle periodieke werkzaamheden zijn dan minstens 1 maal gedaan dus ook de door het hulpteam onder handen genomen assortimentsgroepen moeten dan in orde zijn. Tussendoor controleert de Operationeel Manager de winkel nog tijdens werkbezoeken en 16 weken na de hulpdag brengen wij nog een kort bezoekje aan de winkel. Heeft men zich niet aan de afspraken gehouden en is de hygiene in het filiaal weer problematisch dan krijgt men geen hulp meer van het Kwaliteitsteam443.



Gisteren waren wij met 6 man/vrouw sterk. Twee leden van Kwaliteitsteam443, 1 onverwachte maar zeer welkome invaller en 2 Kwaliteitsmedewerkers en 1 hulpkracht van het filiaal zelf.


Bas, Anneke en Marco druk bezig bij de eetzuivel.

Van 7 uur 's morgens tot 4 uur 's middags hebben wij zeer intensief gewerkt en 5 meter eetzuivel en 7 meter vleeswaren zb en salades schoongemaakt. Platen, wanden, draadstelling, verdelers en verdelerhouders, stickerhouders, frontglas, roosters, vloer onder stelling, kortom ALLES werd schoongemaakt. We hebben op een paar vierkante meter heel prettig samengewerkt, veel lol gehad en een uitstekend resultaat behaald.

Nu volgt i.v.m. de vakanties een zomerstop en in september hoopt Kwaliteitsteam443 weer een project te kunnen uitvoeren.

2 opmerkingen:

Remco Opdenkamp zei

Zo, dat heb je goed geregeld zeg! Ik zit met bewondering te lezen hoe dit georganiseerd is.

Ik heb onlangs in onze winkelgroep een k.m.dag georganiseerd samen met 2 s.m.'s. Ik heb daarin een presentatie gegeven en een quiz samengesteld. Het doel was: elke k.m. op een beter nivo krijgen. Er werd veel gepraat en er werden tips uitgewisseld. Er zijn buddy-filialen aangewezen om hulp te zoeken als je er zelf niet uitkomt. Tevens heb ik een hyve geopend om voortgang te geven.

Misschien heb je interesse in de presentatie en/of quiz?

Groetjes, Remco Opdenkamp.

k.m. 1561 (Peppelweg, Rotterdam).

Theo zei

Hoi Remco,

ik heb zeker interesse in de presentatie en de quiz. Ik zal maandag een mailtje met mijn prive-emailadres naar je filiaal sturen.

Als 'Innovation Friend' is mij (en andere Friends natuurlijk) gevraagd om te brainstormen over de vraag hoe een breedband verbinding met de winkels het beste gebruikt kan worden. Ik heb aangegeven dat o.a. een 'AH'pedia erg handig zou zijn omdat nou eenmaal niet alles in de handboeken kan. In zo'n 'AH'pedia kunnen dan ook powerpointpresentaties of video's met werkwijzen of tips verwerkt worden dus ik ben erg benieuwd naar jouw presentatie.
Groeten van,

Theo