dinsdag 14 april 2009

De wedstrijd

Voor Albert Heijn's winkelwedstrijd, TopShop2009, is de eerste periode nu beoordeeld. Nieuw dit jaar is dat de klanten de winkel beoordelen. Geen mysteryguest dus meer. Ken Uw Klant is het nieuwe devies. Eigenlijk is dat natuurlijk een heel oud devies want de kleine kruidenier om de hoek uit 1930 paste dat al toe.
En daar zit nu net het pijnpunt. Hoe groter de winkel, des te moeilijker is het om je klant werkelijk te kennen. "Hoe gaat het met uw kleindochter ?", "Hoe doet Kevin het in groep 6 en schiet de verbouwing al een beetje op ?", "Heeft de kip gesmaakt vorige week ?", vragen die het contact bevorderen. En meer, persoonlijker contact betekent een positievere wisselwerking tussen winkel en klant. Minpunten worden dan sneller afgedaan met 'ach, dat hoort er nu eenmaal bij, laat ik maar een zeven invullen'.

Nu denk je misschien dat ik heel chagrijnig ben vanwege een slechte beoordeling maar dat is echt niet zo. We hebben een goede beoordeling en de minpunten zijn heel herkenbaar. En de winnaar van de afgelopen periode, AH 1244 : het kleinste filiaal van Nederland, zal zich ook in de uitslag kunnen herkennen. Ik ben dan ook heel blij voor Jorrit en zijn mensen. Gefeliciteerd.Als ik echter de cijfers van mijn winkelgebied bekijk, en dan met name de cijfers van Winkelpresentatie : schone winkel, dan moet ik toch concluderen dat sommige klanten een erg roze bril op hebben. Zoals je weet heb ik voor het Kwaliteitsteam443 een nulmeting gedaan voor de winkels in ons winkelgebied dus ben ik redelijk op de hoogte met de stand van de hygiene in de winkels. Er zijn helaas winkels die rood scoren. De laagste klantenbeoordeling is echter een 7 en een 'rode' winkel is zelfs beoordeelt met een 8.

Het is misschien nog wat vroeg om een trend te herkennen maar het lijkt mij verstandig om een liefhebber van cijfertjes op het HK de uitslagen te laten evalueren. Zijn er verbanden te leggen ? Heeft een kleine winkel een hoger cijfer, is men in een stedelijk gebied makkelijker of juist strenger in de beoordeling ? Zit er een duidelijk verschil tussen de 'oude' winkel en de Nieuwe Winkel ? Zo zijn er nog wel meer te verzinnen.
De evaluatie van 'TopShop2009' moet uiteindelijk leiden tot een evenwichtige jurering van 'Mijn Winkel Is Top 2010'.

2 opmerkingen:

Remco Opdenkamp zei

In de winkelwedstrijd bestaat al jaren de factor "de mens". Oftewel: een niet door winkelcijfers beinvloedbare factor.

Regelmatig vermoedde ik vriendjespolitiek ;)

Nu de klant een oordeel moet geven is het inderdaad niet anders. De ene klant is de andere niet.

Het blijft een rare bedoening. Echter, een winkelwedstrijd gebaseerd op cijfers is ook niet helemaal fair. Lastige kwestie dus.

Groetjes, Remco Opdenkamp (1561 Peppelweg Rotterdam).

Theo zei

Hoi Remco,

puur de cijfertjes is idd ook niet alles. Op het ogenblik wordt er aan de Muiderbrug in de A1 gewerkt en vooral in het weekend zijn wij moeilijk bereikbaar. Scheelt zo een ton eurootjes. We hebben een ontzettend mooie winkel maar winnen kun je dan wel op je buik schrijven.
Van 'vroegah' weet ik nog een winnaar die een hele goeie winkel had. Tot het eind van de wedstrijd. Winkel en magazijn waren barstensvol tijdens maar na de wedstrijd moest er bezuinigd worden op de uren. Geen fairplay.
Zoals je zegt, het is moeilijk om de juiste manier van beoordelen te vinden.

Groeten van Theo