maandag 23 maart 2009

Lokale betrokkenheid, MVO of ZVO ?

A.s. donderdag wordt er op het hoofdkantoor in Zaandam een lunchlezing verzorgd door Sonja Boelhouwer en Cees van Vliet. Deze lezing gaat over Lokale Betrokkenheid in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Onderdelen hiervan zijn o.a. de thema's schoon en veilig. Dat leek mij zeer interessant omdat dat direct met mijn werk als Kwaliteitsmedewerker te maken heeft. Vorige week maandag had ik mij dus ingeschreven voor die lezing. Een heel populaire lezing klaarblijkelijk want op dinsdag verscheen het bericht dat de filmzaal geheel en al volgeboekt was en er dus geen aanmeldingen meer gehonoreerd konden worden. In deze crisistijden kun je blijkbaar maar beter geinteresseerd zijn in wat je baas te vertellen heeft.
Vandaag wilde ik checken of er inderdaad een stoeltje voor mij gereserveerd was, met een staanplaats of een plekje op het tapijt zou ik ook genoegen nemen. Via het SSC had ik mijn vraag gesteld en tot mijn vreugde werd ik gebeld door iemand van het hoofdkantoor. Zou iemand daar mijn weblog lezen en geinteresseerd zijn in mijn Lokale Betrokkenheid ? De Koude Douche kwam al gauw toen er medegedeeld werd dat de lezing alleen voor medewerkers van het hoofdkantoor was, gevolgd door de vraag hoe ik uberhaupt wist dat die lezing er was. Een soort van Zaans Verantwoord Ondernemen dus.
Ik ben van nature een 'nieuws'gierig mens. Interesse in algemene zin doet mij verder kijken dan mijn neus lang is. Kennis is meer dan macht, het is de macht om van jezelf een beter persoon te maken. Kennis delen is dus nog beter omdat je dan ook andere personen beter maakt. Helaas mag ik donderdag niet beter worden. Voor overaanmelding vanuit de filialen hoeven ze niet bang te zijn, velen hebben helaas niet de drive om zich voor dit soort zaken te interesseren. Laten we de Lokale Betrokkenheid dus vooral lokaal houden. Aan het eind van het gesprek werd ik bedankt voor de getoonde interesse. Terug in mijn mandje.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Theo,

ik lees nog altijd je blogs. Jammer dat er geen plek voor je is op het hoofdkantoor voor de lezing.

Zelf heb ik na zitten denken over je vorige item Kwaliteitsteam 443.

Ik vind het na ruim 2 jaar nog behoorlijk lastig om met de beschikbare uren de winkel op orde te houden. Af en toe leid ik wel iemand op voor een ander filiaal, maar verder heb ik echt geen tijd om anderen te helpen. Ik denk dat er vanuit de organisatie van A.H. iets geregeld moet worden om dit goed te laten verlopen.

Groetjes, Remco Opdenkamp (KM 1561, Rotterdam).

Anoniem zei

teveel aan kennis aangaande beleid op de werkvloer wordt niet als wenselijk gezien?

Theo zei

Hoi Dorothe,

het zou gaan over de grote lijnen in het MVO beleid. Aan de telefoon zei ik : "En dan mogen wij de kinderziektes eruithalen !?" Het antwoord : "Eh,...ja".
Ik had Cees en Sonja een mail gestuurd met het verzoek de tekst van de lezing toe te sturen. Dat kon zei Cees, volgens Sonja kwam er een speciale 'Deze Week' in week 18 over het onderwerp. We wachten af.

Groeten van Theo

Theo zei

Hoi Remco,

werk je alleen en zijn alle Kwaliteitsuren gebruikt ? Dan lijkt het mij geen makkelijke opgave, zeker bij verstoringen. Je collega's VK moeten dan maar een deel opvangen.

Wat ik doe met Kwaliteitsteam443 zie ik als een pilot, als de boel draait en een beetje gepolijst is kan het principe ook toegepast worden op andere winkelgebieden. Voorwaarde is natuurlijk wel voldoende KM-ers, wenselijk in elke situatie maar op het ogenblik niet makkelijk.

Groeten van Theo

willy zei

hoi Theo

Ik heb een vraag die eigenlijk niets met dit stukje te maken heeft.
Wij temperaturen met het infrarood thermometer, maaaaar ik heb deze temperatuur meter in de diepvries container gehouden omdat mijn inziens de diepvriestemperaturen te laag werden gemeten.
Hij is voor de koelingen heel nauwkeurig maar de chauffeur van de diepvrieswagen had een temperatuur gemeten van -18 graden terwijl de mijne maar -13.6 aangaf.
Dit tegelijk op dezelfde container.
Het verschil is wel dat hij meet met een pin in de producten en wij met infrarood op de producten.
Dit scheelt wel heel erg veel.
Het meet pistool is onlangs nog gecallibreerd, en wijkt minder dan 1 graad af en is dus goed.
Volgens de chauffeur zijn onze temperatuurmeters niet secuur genoeg voor de diepvries.
Wat weet jij hiervan?
groetjes willy

Theo zei

Hoi Willy,

als je een 'tweede' artikel meet, die dus nog maar heel kort met lucht in aanraking is geweest, zou je volgens mij een correcte temperatuur moeten krijgen. In het produkt zelf meten is natuurlijk wel kouder. Ik zal vandaag zelf ook eens de diepvrieswagen induiken.

Ik calibreer de meter door een bekertje met water in de diepvries te zetten en een uurtje later eruit te halen. Het ijs breken en meten op smeltend ijs (=0C).

willy zei

hoi Theo

Callibreren doe ik idd op dezelfde wijze als jij.
Dat zit dus wel goed.

Maar bij navraag via ssc kregen wij alleen maar te horen dat je een diepvrieswagen niet hoeft te meten omdat die HACCP-gekwalificeerd zijn.
Maar geen antwoord op de vraag waar dat verschil nu inzit.

Volgens onze monteur van smeva staan onze diepvrieskasten kouder dan in welk filiaal dan ook.
En de temperatuur meter van de kast geeft ook een veel hogere temperatuur aan dan wij kunnen meten.

Ik blijf het wel raar vinden en toch niet zo betrouwbaar als het zou moeten.
Ben benieuwd of jij dan ook die verschillen meet.
ik lees het wel.

Groeten willy

willy zei

sorrie
het is geen hogere temperatuur maar uiteraard een lagere temp.
doei