dinsdag 10 maart 2009

Kwaliteitsteam 443

De afgelopen tijd ben ik druk bezig geweest met de eerste fase in het opzetten van het Kwaliteitsteam 443. Er is een nulmeting uitgevoerd bij de meeste filialen in ons winkelgebied en tezamen met het periode-gemiddelde bij het onderdeel hygiene van de Next Topshop wedstrijd en de novemberscore van JohnsonDiversey kan er nu een overzicht gemaakt worden welke filialen in aanmerking komen voor hulp. Er is een mail gestuurd naar de filialen met het verzoek aan de SM's om hun Kwaliteitsmedewerkers te informeren en te interesseren om deel te nemen in dit Kwaliteitsteam 443. Er zijn nog weinig reacties teruggekomen - leest iedereen zijn mail wel ? - maar de OM brengt bij iedere SM de oprichting en het doel van het Kwaliteitsteam443 extra onder de aandacht.

Het doel is om de hygiene van de filialen op een hoger niveau te brengen. Filialen kunnen om verschillende redenen een achterstand hebben. Denk hierbij bv. aan ziekte of het ontbreken van een Kwaliteitsmedewerker. Samen met de SM en KM wordt nagegaan waardoor de problemen zijn ontstaan en worden er afspraken gemaakt om herhaling te voorkomen. De juiste middelen en gereedschappen waar de KM mee werkt moeten aanwezig zijn en eventueel besteld worden, daarna wordt samen met SM en KM geinventariseerd welke groepen in de winkel aangepakt zullen worden. Vervolgens wordt er een dag vastgesteld waarop het Kwaliteitsteam komt helpen. Op deze dag pakt het team de meest dringende en in het oog springende zaken in de winkel aan. Met behulp van enkele medewerkers Verkoopklaar kan een (koel)stelling snel leeggehaald worden waarna alle onderdelen van de stelling onder handen genomen kunnen worden. Tijdens het schoonmaken kan het volgende onderdeel leeggehaald worden, enz.. Als je zo met een team van 4 extra Kwaliteitsmedewerkers en een paar medewerkers Verkoopklaar door de winkel gaat kun je heel wat bereiken. Het lijkt mij ook een goed idee om in het kader van het project 'Samen werken' iemand van de afdeling Winkelorganisatie Support Verkoopklaar van het hoofdkantoor uit te nodigen om mee te doen.

Het een en ander vraagt natuurlijk een investering in uren van het te helpen filiaal maar het grote voordeel is dat een deel van de winkel hierna veel minder inspanning kost om schoon te houden. Hierdoor komt tijd vrij voor de eigen Kwaliteitsmedewerkers om andere mindere punten in de winkel aan te pakken. Een bijkomend, maar niet minder belangrijk voordeel is dat de Kwalitweitsmedewerkers onderling veel tips en ideeen uit kunnen wisselen.
Na de 'hulpdag' vinden er nog nacontroles plaats om te zien of de gemaakte afspraken worden nagekomen. Borging van de behaalde resultaten is uitermate belangrijk. Terugzakken naar het oude niveau en vervolgens roepen dat we Kwaliteitsteam443 wel weer even bellen is niet de bedoeling. Integendeel. Als de hygiene blijvend op een hoger peil komt zou een Kwaliteitsmedewerker van de winkel juist deel kunnen nemen in het Kwaliteitsteam443 om andere filialen te kunnen helpen. Bij meerdere deelnemers kan er gerouleerd worden waaardoor men hooguit 3 a 4 keer per jaar een dagje weg is uit het eigen filiaal.
Lijkt het je wel wat om zoiets ook voor je eigen winkelgebied op te zetten of heb je vragen, ideeen of opmerkingen neem dan gerust contact met mij op. Je kunt mij bereiken via dit blog of via email op kwaliteitsteam443@casema.nl .

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Theo,
Ik ben Patricia en ik werk in Nijmegen 1514. Ik werk net een week bij het Kwaliteitenteam. Mij valt op dat ze vooral bezig zijn met het dagelijkse ritueel. Omdat 't team wat er is, nooit heeft gewerkt met het HACCP digitaal, (de 4-wekelijkse planning) ga ik het team helpen om dat op poten te zetten. Mijn vraag aan jou en de rest die dit leest: Heb je tips voor deze beginner?
Alvast bedankt,
Patricia

Theo zei

Hoi Patricia,
ik ben zelf begonnen in okt.2006 en kreeg van de SM de vrije hand om het systeem van HACCP-digitaal op te zetten. Er zijn 3 hoofdgroepen in tijdsperioden : de dagelijkse werkzaamheden, de wekelijkse en de 4 wekelijkse werkzaamheden. De dagelijkse werkzaamheden doe je, uiteraard, elke dag. Alleen het moment moet je bepalen. De wekelijkse dingen plan je op dagen dat er genoeg KM-ers zijn en het niet te druk is. De vrijdag en zaterdag zijn meestal te druk daarvoor. De 4 wekelijkse dingen verdeel je gelijkmatig over 4 weken en in blokken in de winkel. Bv. voor Houdbaar verdeel ik de winkel mbv de plattegrond in 4 blokken. In wk 1 doe je dan het blok linksvoor, op maandag straatje 1, di str.2+3, enz. In wk 2 dan het blok linksachter, 3 rechtsachter, enz.. Hou met je indeling rekening met de benodigde tijd voor de ass.groepen en per dag met de aanwezigheid van KM-ers. Voor vers begin je bv. voor in de winkel (bv.wk1 ma panklaar, di gek.maaltijden). Doe dit ook in 4stukken voor 4 weken. In principe moet het zo logisch zijn dat iemand die de volgorde niet weet het zo over kan nemen. Hou rekening met vultijden, schoonmaken als er druk gevuld wordt is niet aan te bevelen. Sommige dingen zijn makkelijker te doen als je ze vaker doet. Zo doen wij de platen bij de drinkzuivel en het melkhuisje elke dag. Kassa's doen wij elke week, ma kassa 1 en 2, di 3 en 4, enz. Het lijkt arbeidsintensief (waar haal ik de tijd vandaan?) maar het maakt het werk echt gemakkelijker. In onze winkel beginnen we om 7 uur. 1 begint met het koffiemeubel, weegschalen groente, vuilnisbakken, winkelmandjes tourniqette, uien, vloer groente, kassa, dozenhok. Kleine dingetjes die snel gedaan kunnen worden. De ander kan met de vloer beginnen (hoeven wij niet te doen) of, zoals bij ons, met de stofzuiger door de bodembakken gaan van ass.groepen die aan de beurt zijn. Sowieso doen we dan elke dag bakmeel, suiker, kattegrind, vermicelli, rijst, boerenkool. Vanzelf pak je dan ook meer dan er aan de beurt is. Maak ook gebruik van onverwachte kansen. Zo waren er in onze regio 3 weken geleden leveringsproblemen met vers op vrijdag en zaterdag dus zijn wij op maandag bijna alle (lege) koelingen door gegaan. Kijk ook verder dan je neus lang is. Geef ook aandacht aan kleine onderdeeltjes en randjes in bv. het magazijn. Voor de temperatuurcontrolelijst maak je een route door de winkel die zo min mogelijk lopen kost. Elk onderdeel geef je een unieke naam : bv. panklaar 1e 2m (1ste 2 meter), 2e 2m., bancarella 1, maaltijden 1e 2m, enz.. Het is een heel verhaal geworden maar er is uiteraard nog veel meer over te vertellen. Heeeel belangrijk (en soms moeilijk) is nog om geen dingen te doen die niet je werk zijn, bv. kassa draaien, vullen, en laat je gewone collega's hun eigen rotzooi op ruimen. Jij bent niet hun slaafje (heropvoeden is heel zwaar maar hierin kan en moet je SM ook een rol in spelen).
Succes ! En als je behoefte hebt aan meer info laat je het maar weten.

Groeten van Theo

Anoniem zei

Hey Theo,
Bedankt voor je uitgebreide bericht, ik ga je site eens van voor af aan doorlezen, misschien dat ik nog ideeen gebruiken kan. Zodra ik weer een keertje vragen heb kom ik zeker bij je terug, mocht jij vragen hebben zal ik je daar ook zeker te hulp in schieten, in ieder geval ga mijn best doen. Elkaar helpen is natuurlijk nooit slecht, van elkaar kun je leren, toch?
Groetjes van Patries Nijmegen 1514