zondag 23 november 2008

Gezocht : Kwaliteitsmedewerker

Gezocht : Kwaliteitsmedewerker m/v, moet absoluut van alle markten thuis zijn. Schoonmaker met oog voor detail, HACCP-controleur, diplomaat, kleine zelfstandige, ingenieur en ingenieus, supi-clown, bij voorkeur met medische opleiding en ervaring met beveiliging. Tevens inzetbaar bij overige bedrijfsonderdelen.

Een beetje aangedikt natuurlijk maar velen zullen dit beeld wel herkennen. Zoals Tanja schreef in een reactie : "Hebben jullie naast je dagelijkse werkzaamheden ook andere werkzaamheden ? Wij lopen met z'n drieen in Vlaardingen. We hebben in totaal 93 uur waarvan we 80 aan kwaliteit besteden. Daarnaast hebben we het drogmeticapad, het bijspringen van de kassa, en tijdschriften. Elke dag."
De functie van Kwaliteitsmedewerker bestaat nu twee jaar en nog steeds is er sprake van oneigenlijk gebruik van de uren die voor het Kwaliteitsteam bestemd zijn. Natuurlijk, er is in bepaalde gebieden een personeelstekort en de werkdruk is overal hoog door de gestegen omzet maar te pas en te onpas worden Kwaliteitsmedewerkers ingezet voor ander werk. Incidenteel en structureel. Tijdens OR-klankborddagen (bijeenkomsten van leden van de Ondernemingsraad met Albert Heijn personeel) kwam dit punt telkens weer naar voren en werd er door Albert Voogd de nadruk op gelegd dat dit absoluut niet de bedoeling is. Incidenteel kan, stuctureel niet. Je moet sterk in je schoenen staan wil je de situatie aankaarten bij je Supermarkt Manager of je Operationeel Manager. Niet iedereen heeft dat in zich. Tijdens de evaluatie van de functie van Kwaliteitsmedewerker zal dit punt wel weer naar voren komen. De kans dat onze functie nu al aangepast zal worden acht ik klein maar ontwikkeling zal zeker nodig zijn. Om die ontwikkeling een kans te geven moet de basis, de huidige functie en werkzaamheden van de Kwaliteitsmedewerker, duidelijk zijn voor iedereen in het bedrijf. Gebeurd dit niet dan komen we op een hellend vlak waarbij door oneigenlijk gebruik van de uren de winkels afglijden naar de situatie van een aantal jaren geleden. Vervuild en onaantrekkelijk. Als je Elke dag de Beste wilt zijn kunnen wij dit niet toestaan.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

hoi,
Het klopt helemaal Theo wat je hier schrijft. Helaas hebben we al 1000x aangeven, en nu zijn we op het punt gekomen dat ze het eindelijk door krijgen. Wij hebben eigenlijk zoiets van "ze zien het van zelf wel, ze willen het zelf".
De ene keer hebben we het megadruk, en de andere keer zijn we snel klaar.De controle van JD was zeer positief in ieder geval. 93%, best wel goed. Theo, hebben jullie last van een gladdere vloer?
JD zou nog contact opnemen, dus ik ben benieuwd.gr tanja

Theo zei

Hoi Tanja,
wij hebben een gloednieuwe vloer die door een team van het winkelcentrum met ons schoonmaakmiddel schoon gehouden wordt. We hebben geen last van gladheid. Ik weet even niet welke wij gebruiken, daar kom ik morgen op terug. Er zijn twee middelen voor dubbelhard gebakken tegels en een middel voor marmerachtige, gevlamde tegels.
JD is vrijdag bij ons geweest (ik was er niet) en we hadden een score van 91%.

Anoniem zei

hOi
Woh mooie score.
wij hadden bijna 88% en er waren terechte minpunten.
Niet alles was perfect.
Volgende keer maar beter opletten, maar we waren toch wel blij met deze procenten.
Bij ons is er een duidelijk beeld van wat mijn taken als kw-er zijn.
Ik ben voor alle collega's een vast aanspreekpunt voor het schoonhouden maar ook oplossen van mankementen, problemen en alles wat niet op een afdeling thuishoort.
Ik onderneem altijd direct actie en overleg met leidingevende zodat (bijna)alles snel is opgelost en het geen bron van ergenis word.
Mijn werk als kw-er vind ik mede daardoor ook nog steeds leuk om te doen.
Bij ons hoeft er, mijn inziens, dan ook niet veel te veranderen.

Onze schoonmaakmiddelen zorgen niet voor een gladde vloer.
Ben er trouwens zeer tevreden over en het ruikt nog beter ook.
--toch mooi meegenomen--

Groeten
willy

Theo zei

Voor dubbelhard gebakken vloertegels (grijs, blauw of bruin) is er Jontec 300(NASA 625668) en de Jontec Uniforte Plus (NASA 599705). Voor marmercomposietvloeren (geel gevlamd) en linoleum is er Jontec Saponet (NASA 625667).

Theo

Anoniem zei

zijn er winkels bij dat je werk moet wat een ander moet doen ik geef hier een voorbeeld savond hebben zij gewerkt in het magazijn ze hebben alles aangeveegt en bij het schoonmaakstation neer gegooit dus heel veel vuil moet de kwaliteits medewerker dat opruimen of iemand anders dan wij ook als de genen er niet zijn die dat heeft gedaan ik heb als voorbeeld gestelt dat iemand anders dat moet doen al heeft hij niet gedaan toch moet opriumen want als hij het heeft opgeruimt zal hij niet toelaten dat een ander daar weeer troep neer gooit anders moet hij dat weer opruimen onze chef dacht daar anders toen ik zij dat ik dat niet wou opruimen als ik het niet zou doen zal het werkweigering zijn het was toch zo geregeldt van uit het hoofd kantoor de collegaas houden schoon en wij maken het pro schoon zie het handboek bij ons word vertelt door chef ik alles moet wat hij zegt gaarne wil ik daarop antwoord hebben van collegaas of ze dat ook tegen komen hier is mijn email adres petervanwingerden@live.nl mijn winkel nummer 1028

Anoniem zei

Nou zo belangrijk vind Albert Heijn of Albert Voogd de kwaliteit niet volgens mij, want met de nieuwe normering gaan wij van 68 uur terug naar 43 uur voor het kwaliteitsteam en dat is veel te weinig om de winkel goed schoon te houden en de kwaliteit te kunnen waarborgen.

Theo zei

Heb je aan je SM of OM gevraagd wat hier de reden voor is ? Wat is je winkeloppervlak en ben je een 'oude' winkel of een Nieuwe Winkel (voorheen Doorbraak)? Ik vind het sowieso vreemd dat de uren van het Kwalitietsteam gekoppeld zijn aan de omzet, zoals de andere afdelingen. Als er minder klanten zijn heb je minder cassieres nodig maar de vervuiling van de winkel wordt maar voor een heel klein deel beinvloed door de hoeveelheid klanten. Als er nou geen klanten waren en geen vullers....dan wordt de winkel alleen maar langzamer vies.

Anoniem zei

De uren voor het kwaliteitsteam zijn direkte uren en dus niet afhankelijk van de omzet en de direkte uren worden door het hoofdkantoor bepaald dus daar heeft een SM of OM geen enkele invloed op.

Theo zei

Dat is mooi om te weten. Ik had ooit eens anders gehoord. Maar wat nu als een oude winkel omgebouwd wordt naar Nieuwe Winkel met gelijkblijvend oppervlak ? Ik weet uit eigen ervaring dat nieuw inventaris minder inspanning vereist maar op den duur zullen de ingeleverde uren toch weer nodig zijn. Hoe en door wie wordt de behoefte bepaald ?

Theo

Anoniem zei

Hoi.
JD is geweest hoor.Hij kon niet echt duidelijk zeggen wat het was. We hebben een nieuwe vloerreiniger erop gedaan, en verder geen klachten meer over gehoord. Hij heeft wel de hygieneronde gelopen, en tot onze spijt zijn we nu 72%.Tja, wat zal ik zeggen. Wat anoniem schreef komt mij ook wel bekend voor. Ze proberen het nog steeds he. Maar bij ons niet haha.
Als iemand anders rommel maakt ga ik het echt niet opruimen.gr tanja

Unknown zei

Hoi Tanja

ik ben de enenige fultime als kwaliteits mede werker,en ik heb een collega is een partime ze werk drie dagen in de week.
we zijn ook opzoek naar personeel,maar het is heel moeilijk te vinden, ik heb 2 mensen gehad , binnen paar dagen zijn ze weg.

ik las dat je probleem had met natte vloer, het kan zijn door verkeerde zeep, of lig aan het schrobmachine.
neem contact met johnson diversey
en vertel je probleem heb met natte vloer.
ik heb zelf ook gehad, gelukkig was de monteur van Johnson diversey ,hij ging de schrobmachine nakijken. 1 tipje maak een A4 briefje en schrijf op wat de problemen zijn van de schrobmachine. de punten waar hij moet nalopen zodat hij kan maken,en dat help heel goed.

groetjes van Davy ah xl 1623