zaterdag 27 september 2008

Zware weken

De afgelopen weken waren zwaar. Uiteraard was er de achterstand vanwege mijn afwezigheid en die van mijn collega maar ook zijn er de laatste tijd nogal wat vaste krachten vertrokken naar andere filialen of andere werkgevers. Hier in Het Gooi kun je echter geen blik nieuwe collega's opentrekken. Uiteraard is de huidige arbeidsmarkt krap en is het lastig vissen in een bijna lege vijver maar ik denk toch dat de jeugd hier teveel zakgeld krijgt. Als die kredietcrisis doorzet zal hun krediet ook wel opdrogen. Helaas doen de mensen dan ook minder aankopen zodat we ook minder uren mogen gebruiken en dan geen mensen meer nodig hebben. Een delicaat evenwicht.
Ik beschik niet over cijfers maar gezien de uitslag van de enquete vermoed ik dat het benodigde aantal Kwaliteitsmedewerkers nog lang niet gehaald is. Image is daarbij het grootste probleem want alhoewel bij Klankborddagen blijkt dat de bestaande Kwaliteitsmedewerkers hun eigen functie zeer waarderen heerst er bij 'de anderen' nogal een afkeer tegen deze functie. Waardering en uitbreiding van het takenpakket zullen in de toekomst van cruciaal belang blijken voor het slagen van het Kwaliteitsteam. Een mooie, en moeilijke, taak voor het management in Zaandam.
Mijn eigen takenpakket was de afgelopen weken ook een stuk uitgebreider vanwege het tekort aan personeel. Kwaliteitsmedewerker, opleider, teamleider, vakkenvuller, codeboek, voorraadbeheer, worpenombouw en allerhande klusjes tussendoor. Allemaal leuke dingen maar het Kwaliteitswerk had er wel onder te leiden.
Mooier proberen we het wel te maken, maar makkelijk gaat het niet.
Als alles goed gaat wordt het filiaal volgend jaar flink uitgebreid en een Nieuwe Winkel (Doorbraak) en kunnen we met een schone lei beginnen. Zelf zal ik dat op afstand meemaken omdat ik in week 41 zal starten als Kwaliteitsmedewerker in de onlangs geopende AH XL in Muiden. Geen onbekend terrein voor mij omdat ik het Kwaliteitsteam daar zelf opgeleid heb maar tegelijkertijd toch ook een uitdaging omdat ik hoop de functie van Kwaliteitsmedewerker daar meer inhoud te kunnen geven. Na 28 jaar in hetzelfde filiaal een mooie opstap naar een nieuwe toekomst.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Theo. Veel succes in je nieuwe filiaal. Het is inderdaad waar wat je schreef dat er op de uren bespaart moet worden. Dit gaat helaas in ontzettend veel filialen ten koste van de kwaliteitsuren. Ik ben heel erg blij met onze SM die er alles aan doet om niet aan de uren van de kwaliteitsmedewerker te komen. Het gebeurd maar zelden dat de kwaliteitsmedewerkers op andere afdelingen moeten invallen. Ik zelf moet wel eens helpen bij de broodafdeling, maar wij mogen 80 uur per week gebruiken voor kwaliteit. Dus als daar een paar uurtjes van afvallen soms is dat best wel te overkomen voor een keertje. Verder kijk ik nog steeds elke week naar je site en doe dit met veel plezier. nogmaals veel succes in je nieuwe winkel XL. Groetjes. Peter

Theo zei

Dankjewel Peter, ik zal uiteraard in mijn weblog laten weten hoe de zaken lopen in het niuewe filiaal.