vrijdag 6 juni 2008

JD enquete

De controleurs van Johnson Diversey (JD) komen 2 keer per jaar langs voor een HACCP Audit. Daarnaast kunnen er controles komen van de Voedsel- en Waren Autoriteit (VWA) en de afdeling Control & Accounting Support (CAS) en natuurlijk van de Mystery Guest. De Topscores van het onderdeel 'Kwaliteit - schone winkel' (punten gegeven door de Mystery Guest) lijken over het algemeen te stijgen, dat wil zeggen dat onze winkels door de ogen van de klant gezien schoner worden. JD komt echter ook op plaatsen waar de klant niet komt en kijkt ook met 'andere ogen'. Volgens de huidige stand van de enquete komt de uitslag van JD goed overeen met de realiteit. Kanttekening moet zijn dat winkels waarbij de beoordeling minder of slecht is minder de neiging zullen hebben om dat wereldkundig te maken. De uitslag van de enquete kan dus enigszins (blauw) gekleurd zijn.
Na de start van het Kwaliteitsteam in oktober 2006 waren wij bij de eerste audit blauw waarna wij bij de volgende audit rood werden. Niet goed dus, terwijl wij er zelf van overtuigd waren dat de winkel erop vooruit was gegaan. De normen bleken aangescherpt te zijn. Nadien zijn wij bij elke audit grijs met een score van iets meer dan 78%. In de rapportages staan dingen die herkenbaar zijn maar ook dingen die verbonden zijn aan het moment van de dag. Zo constateerde een controleur dat de schoonmaakmachine vies was op het moment dat hij net van z'n dagelijkse ronde over de winkelvloer terugkwam ! Het magazijn stond op dat moment vol omdat er net gelost was en het schoonmaakstation was onbereikbaar. Je kunt natuurlijk star de regeltjes volgen maar op zo'n moment is natuurlijk wel inzicht en inlevingsvermogen vereist.
Een ander nadeel van de manier van beoordelen is dat men uitgaat van wat fout is terwijl de pedagogen van mening zijn dat je het beste stimuleert door de positieve dingen te benadrukken. Ik had onlangs schoongemaakt onder de krattenband van de emballagemachine. Niet zomaar schoongemaakt maar echt grondig. Alle rollers er uitgehaald, de vloer geveegd en geboend zodat alle tegels weer als nieuw leken en alle rollers gepoetst met hetzelfde resultaat. Je kunt je de frustratie wel voorstellen als 8 dagen later in het JD rapport gesproken wordt van aanhechtend en opbouwend (zwerf)vuil en je 0 punten scoort op dat onderdeel. Mijn handen waren zwarter dan zwart maar ik heb uit ergernis toch maar de haren uit mijn kop getrokken.
Afijn, wij blijven ons best doen en hopen op betere scores. Er is immers bijna geen haar meer over om uit te trekken.

17 opmerkingen:

Anoniem zei

hallo theo bij ons in het filiaal zijn ze woensdag ook geweest wij zijn nu grijs we zijn een gedeelte van de winkel aan het verbouwen en daar lag stof en maakte ze een opmerking in het rapport over ook onder de snijmachines lag vuil ook op de brood afdeling lagen er kruimels op de vloer ze kwam op de drukste tijd van de ochtend/middag en dan ligt er wat op de grond

Anoniem zei

hallo allemaal,

Bij ons zijn ze ook geweest en wij scoorden blauw, met 88%. Ik vind wel dat ze op alle slakken zout leggen.Zo scoorden wij maar 40 van de 200 punten bij de toiletten omdat de ventilatieroosters boven de w.c.'s stoffig waren, dat de w.c.'s zo schoon waren dat je er bij wijze van spreken uit kan eten dat doet er niet toe.En zo waren er nog veel meer pietluttige dingen, wij moeten volgens mij wel supermensen zijn om het allemaal goed en volgens hun regels te doen en dat binnen de gestelde tijd.

Anoniem zei

Ik heb afgelopen vrijdag controle gehad van J.D. en heb 93% gescoord! Typisch genoeg was ik net anderhalve week op vakantie geweest en was voor mijn gevoel de winkel minder goed dan de 93%... Zo zie je maar dat het ook de andere kant op kan werken.

Wat wel opvalt: de score van J.D. matcht niet met de mystery guest. Maar daar zijn wel meer klachten over...

Remco Opdenkamp, Peppelweg Rotterdam.

Theo zei

Vorige week hebben wij een controle gehad van Attack (elke 6 weken) en daarin scoorden wij voor de tweede achtereenvolgende maal blauw.

Groeten van Theo

Anoniem zei

okee...95 %...wie biedt er meer? :)
is hier nog n beker aan verbonden theo of houden we het op 'de eeuwige roem?' ;)
werkse allemaal!

Theo zei

Haha, de winnaar (de hoogste score per kalenderjaar) kriiiiijjjgt :
het GOUDEN WERKDOEKJE !!!!

Maar dan wel graag de winkels in categorieen indelen. Doorbraakwinkels - nieuwe 'oude' winkels - roest en rampwinkels(dat zijn wij). Maandag begon de dag met achterstand, de sleutel van de achterdeur breekt af en de lift deed het niet meer. Zwaar werk joh, volle zuivelcontainers een helling opduwen (25m lang, 5m hoger.) Ik hoefde niet meer naar de sauna.
Groeten van Theo

Anoniem zei

...roest en rampwinkel...absoluut!! en maar wachten tot we eindelijk eens mogen verbouwen :(
ondertussen gaan de rollen dikke cellotape erdoor heen als koek (zelfs de ijzeren bint boven de klapdeuren houdt het op cellotape )werken bij ons is erg spannend..verleden week nog moest onze SM ff naar de eerste hulp (gat in zn hoofd door het deksel vd plasticverzamelbak , en in het magazijn komen gipsen wandplaten (2 bij 2) spontaan van de muur af keilen!!(nooit n saai moment)

Theo zei

Hoi Dorothe,
ik vind 95% voor een R&R winkel heel knap. Had JD een erg donkere (of misschien wel rose) bril op ;-)
Onze plasticverzamelbak had geen wielen meer en het deksel was kapot dus wij hangen de zak in een aardappelcontainer. Ik zal er morgen een fotootje van maken. Wij hebben kleine tegeltjes op de muur die eraf springen als je er naar kijkt. die zitten er al ruim 40 jaar. Gloednieuwe tegels in de winkelvloer (zie blog eerder dit jaar) zijn met het warme weer spontaan omhoog gekomen. Montagekit doet daarna wonderen. Het is ook nooit 1 ding dat fout gaat, gebeurt er iets dan gebeurt er gegarandeert meer.

Anoniem zei

okee theo...ff n off-topic vraagje..ik zoek n practische oplossing voor n practisch probleem..en dat is : 2 kwaliteitsmedewerkers en maar 1 handig-alles-bij-de-hand karretje.

ik sta open voor suggesties :)
(n tweede kar krijgen uitgesloten aldus SM)

Theo zei

Hoi Dorothe,

geen 2e karretje, jammer. En niet eens zo vreselijk duur, 119 euro.
Wat ik zelf weleens overwogen heb is om 3 23cm zwartfust op elkaar te zetten op een dolly en in de zijkanten van de onderste twee uitsparingen te zagen. Spullen die je vaak nodig hebt in de bovenste met evt. een grijs dekselfust erop.
Over ruim 5 weken wordt ik tijdelijk bij een nieuwe XL gestationeerd om het Kwaliteitsteam op poten te zetten en ik denk persoonlijk dat twee karren erg nodig zullen zijn. Maandag dien ik mijn verlanglijstje in. Karren, flacons, gereedschappen, kruimeldief etc. Het is bijna vaderdag ;)
Theo

Anoniem zei

wat een gedoe zeg om die karren, wij werken op maandag met z'n vieren en hebben 3 karren tot onze beschikking.

Anoniem zei

zoo klinkt goed allemaal..

onze filialen in gouda slaan ze denk ik over dit jaar...

hahah..

Anoniem zei

Bij ons zijn ze ook geweest en wij scoorden blauw, met bij na 95%
op de drukst dag kom zu lang op een vrijdag maar als was bij na goed maar het is erg een momentopname groetjes vincent AH 1054 ROTTERDAM HET LANG LAND

Anoniem zei

Bij ons zijn ze ook geweest en wij scoorden blauw, met bij na 95%
op de drukst dag kom zu lang op een vrijdag maar als was bij na goed maar het is erg een momentopname groetjes vincent AH 1054 ROTTERDAM HET LANG LAND

Anoniem zei

Hallo Theo.

Wat leuk zeg dat je een site hebt voor kwaliteitsmedewerker van de AH. {top}.
Vandaag kwam JD bij ons op bezoek om 09.00 alles nog vies.
Gelukkig hebben 85 procent{dus blauw} gehaald ondanks dat de schrobmachine niet was op geladen en een kleine verbouwning hadden
Ik zei nog kan je woensdag niet komen ziet het wat beter uit maar dat doen ze niet.

Gr henry AH 1103 Wageningen

Anoniem zei

heeyy..

ze zijn eindelijk geweest hoor..
95 %

gelukkigg..

groetjess gouda.. 1359

Leonoor zei

Als een schoonmaakmachine vies is dan heeft het iig zijn reiniging wel gedaan :P.