vrijdag 20 juni 2008

Diepvries schoonmaken ?

Een vraag van Davy : hoe maak ik vlekken in de diepvries schoon ?

Inderdaad een lastige. Ga je met water of andere vloeistoffen in de vriezer dan bevriest dat uiteraard. Wat dus nodig is is een schoonmaakvloeistof met een lage stollingstemperatuur. Het vriespunt is dan niet 0 graden Celsius (zoals bij water) maar bv. -30 gr. Celsius. Zout water bevriest ook pas bij een watertemperatuur die een paar graden lager is dan 0. Deze vraag is uiteraard al eerder gesteld aan het SSC en op de introductiedagen in oktober 2006 en er is toen medegedeeld dat men bezig was met de ontwikkeling van een produkt, nl. Suma Ice. Ik heb echter nog niet vernomen dat dat produkt nu voorhanden is.

Hoe maken we dan nu de diepvries schoon ?

Ik gebruik stoffer en blik of stofzuiger voor het losse vuil en een plamuurmes om aangekoekte resten of ijs weg te steken. Zit er een vlek die zo niet verwijderd kan worden dan wil ik nog weleens nr.12 (geel) op papier spuiten en ga dan flink boenen. Door de wrijvingswarmte bevriest de vloeistof niet direct en wordt opgezogen (met vlek hopelijk) door het papier. Stevig nawrijven met schoon papier is meestal wel noodzakelijk.

Niet bepaald een makkelijk manier en ik hoop dan ook dat we nog wat tips krijgen van onze collega's.

vervolg 1

In de 'Deze Week' staat een artikel over het schoonhouden van de diepvries. Er zijn (worden) proeven gedaan met 2 manieren : 1. Suma Ice en 2. een folie of coating op de binnenkant van de deur. Beide manieren zouden het beslaan van de binnenkant van de deur tegen gaan. Voor 1 van de 2 wordt binnenkort gekozen.
Op de buitenkant van de deur zitten meer vlekken maar wat ik in het verhaal mis is het schoonmaken van de binnenkant van kist of kast zelf. Als je weleens geprobeerd hebt om de stroperige bruine massa van geknoeide koffie te verwijderen snap je wat ik bedoel. Oke, je zou een deel van de diepvries uit kunnen zetten maar dat soort rigoreuze maatregelen beperk ik toch liever tot echte rampen zoals ontplofte blikjes cola.
Wordt ongetwijfeld nog een keer vervolgd.


vervolg 2


Blijkbaar hebben we allemaal verschillende diepvriesbakken want onze glasplaten zijn slechts 1 meter lang. Als ze vastgevroren zitten moet je even wrikken met twee handen maar eenmaal los kun je ze er zo uit tillen. Daarna kan dan het rooster uitgenomen worden. Als de bak helemaal leeg is kan ook nog de bodemplaat opgetild worden. Daar ligt ook nog het een en ander aan rotzooi onder. Helemaal leuk wordt het als de diepvries ingevroren is (maar hij moet toch vriezen?) en je een ijsklont van 70x70cm (na 2 dagen uit te hebben gestaan)moet wegwerken. Die koperen leidinkjes zijn heeeel kwetsbaar. Ontstop dan ook meteen de afvoer even.

13 opmerkingen:

Anoniem zei

In de "deze week" voor de kwaliteitsmedewerker staat een stukje over dit onderwerp. ik heb het even gauw doorgenomen voordat ik naar huis ging.Lees dus even "deze week" en je weet het.

Anoniem zei

haai haai..

ik laat 1 keer in de 6 weken de onderste platen leeg halen van de diepvries.

dan kan je zo nadat je de vloer hebt gedaan beginnen met de diepvries.. platen eruit en schoon maken.
probeer het maar eens, het gaat zo goed.

wel uitkijken met de roosters..!!!
anders ben je een hand kwijt..

succes..
gr0etjes coby 1359

Anoniem zei

of laat het doen ik doe het niet bij on woord het gedaan hahahahaha

Anoniem zei

hoi hoi
Helaas ben ik er nog niet goed uit hoe de blauwe vlekken van de verpakkingszakken in het diepvrieseiland moet verwijderen.
Nu doe ik dit met een torkrol en de rode reinigings vloeistof, maar dit is een heel lastig karweitje.
Als iemand hier en beter tip voor heeft!!?.
Sorrie maar ik heb de "deze week" nog niet gelezen en zal het morgen zeker doen.
groetjes van willy

Anoniem zei

in overleg met mijnsm laat ik het eiland zaterdagssavonds leeg halen ik heb dan dinsdag of woensdag de meesteproducten uitgesloten in momo. en als de zaak dan leeg is word het uitgezet, het kan dan zon 30 uur ontdooien en ik kan maandag ochtend de boel schoonmaken.
gr Gerben 1195

Anoniem zei

ik snap ff niet wat koffie en cola bij jou in de diepvries doet theo?

Anoniem zei

indd dorothe wat doet die cola en koffie in de diepvries..?

Theo zei

Kennen jullie dan de nieuwste AH-formule niet? De Afbraak winkel !
Cola en koffie, melk en dat soort produkten vindt je bij ons in de diepvries. En het kauwgomvak ligt bij ons gewoon op de grond. Geen nee-verkoop met die kauwgom hoor, we hebben het in de magazijnen altijd op voorraad, op de grond. Verder breiden wij altijd uit op de modernste manieren : het plafond komt naar beneden en de gaten vallen in de vloer. Maar het ziet er naar uit dat de lol binnenkort voorbij is. Volgend jaar gaan we verbouwen (wie immer ohne Gewaer) en dan worden we een Doorbraakwinkel.

Groeten van Theo

Anoniem zei

hey theo in ons filiaal kun wijn geen diepvrieskasten uit zetten
dan moet wij eerst een fax stuur en dan zet zu heb op de hoofdkantoor van frimex uit
.frimex doet ook ons diepvrieskasten en de binnenkant schoonmaak dus ik maak nooit de binnenkant schoon groetjes ah 1054 rotterdam langen land

Anoniem zei

hoi hoi

Waarom hebben wij dat niet.
frimex heb ik bij ons nog nooit gezien.
Ik kreeg minpunten van JD omdat het rooster van het diepvrieseiland niet schoon was, maar je kunt er niet bij om het schoon te maken.......
Zijn hier ook oplossingen voor?
Ik heb inmiddels ook de "deze week"gelezen maar vind eigenlijk dat zowel de coating als het schoonmaakmiddel suma ice een must is voor ons schoonmaakwerk.
Ik houd de site wel in de gaten,groeten willy

Anoniem zei

- lol- de afbraakwinkel !! yup - die ken ik :) wij hebben bv in onze kantine al ongewild n open keuken (deurtjes komen er spontaan afzetten) ook wij stonden al tot 2 keer toe genomineerd voor de - doorbraak- maar helaas , er komt iedere keer wat tussen..het rooster van het diepvrieseiland kan je wel degelijk schoonkrijgen willy - wanneer je de glasplaat verwijderd (met beleid want die dingen zijn 2 meter lang en erg zwaar) kom je erbij...

Anoniem zei

haii..

haha zo dan ,, nou theo word tijd dat ie verbouwd word.
bij ons in gouda is goverwelle verbouwd tot doorbraak winkel.. echt helemaal geweldig, maar zoveel om schoon te maken.

maare frimexx komt bij mij vaak ho0r.. fredje komt standaarr 1 keer in de 2 weken vaak..

groetjes 1359

Anoniem zei

hoi Dorothe
Er zitten geen glasplaten in ons diepvrieeiland, alleen in het aktie meubel.
JD die dit constateerde had hier ook niet een pasklare oplossing voor.
Misschien als hij helemaal leeg is maar ik bekijk anders wel even met een handige collega die mij wel eens helpt als er veel gedemonteerd moet worden.
Ik hou de site wel in de gaten voor als er weer tips komen.
Groeten Willy