woensdag 21 mei 2008

OR-klankborddag

Woensdag 20 Mei was ik aanwezig op de OR-klankborddag op het HK in Zaandam voor overige medewerkers afdeling Verkoop en Kwaliteitsteam.Het was net als vorig jaar weer een zeer informatieve dag voor de OR-leden. De vijf hoofdonderwerpen waren : het besturingsmodel, de werktijden, opleidingen, plezier en een eigen onderwerp.

Het meest opvallende, voor mij in ieder geval, is toch dat de functie van Kwaliteitsmedewerker in een (groot?) aantal filialen niet uitgroeit tot een volwaardige en gewaardeerde baan. De functie wordt nog te vaak gezien als de 'schoonmaker' van het filiaal maar wij horen eigenlijk 'onderhouders' en 'toezichthouders' te zijn. Ik vind het dan ook schokkend om te ervaren dat er filialen zijn waar de SM min of meer onbekend is en geen werkoverleg houdt met KM-ers of dat er filialen zijn waar de KM een papieren lijst met uit te voeren werkzaamheden krijgt en de KM nog nooit met de computer of handterminal gewerkt heeft. Dit duidt op een groot gebrek aan communicatie met en respect voor de Kwaliteitsmedewerker. Onze taak is belangrijk en het kader en overige collega's moeten daarvan doordrongen worden. Praat met je SM over de situatie en mocht je daar geen gehoor vinden neem dan contact op met je Operationeel Manager. Als je die stappen niet durft te zetten uit angst voor represailles kun je altijd nog anoniem de signaallijn bellen of op dit weblog reageren.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

heey theo..

nu nog steeds zo ?
jeetjee bij ons in t filiaal ga ik lekker me gangetje,, zorg dat t werk altijd klaar is, naar mij hoeven ze zich niet echt druk te maken alleen zo jammer dat dat niet overal gaat..

gr0etjes c0

Anoniem zei

Als ik gewoon aan het werk ben is er eigenlijk niet zoveel aan de hand, alleen is er eigenlijk nooit een werkoverleg met mijn SM, maar kan wel terecht als er problemen zijn.

Het echte probleem is echter als ik vrij of ziek ben. Dan wordt de hulp ingeschakeld van een collega die per dag 1 hooguit 2 uurtjes extra krijgt voor al mijn werkzaamheden. Dat gaat dus nooit lukken en daar kan die collega ook niks aan doen want die doet d'r best in die tijd. Beetje jammer....
Als ik daarna weer aan de slag ga krijg ik te horen van de SM dat het niet schoon is en dat er, als dit zo doorgaat, een inhaalslag moet komen.... Da's toch weer een goed vooruitzicht nu de vakanties er aankomen. (ook de mijne)

Anoniem zei

Ik herken mij in de 2 vorige reacties ik kan mijn gang gaan, maar in de vaknties geen echte vervanging.Alleen de vloer de toiletten en de temperatuurcontrolle.Maar als ik dan terug ben geen negatieve reacties.Mijn ervaring is dat de houding van sm en asm t.o.v.ons is dathet o.a. mee te maken heeft waar ze vandaan komen, zijn als vakkenvuller begonnen en nu sm of komen ze van buiten. DE mijne heeft een horeca achtergrond o.a hotelschool en weet wat haccp is en ziet het nut er ook van in.Zelf heb ik ook mijn functie moeten verdedigen in de zin van ik maak schoon, maar ben geen schoonmaker, ik doe meer.Als je wat laat vallen dan ruim je het ook zelf op. Ik moet nu aan het werk.
Groetjes gerben 1195

Anoniem zei

ff n off-topic vraagje : weet iemand hoe hoog de temperatuur vd bancarella's mag worden op ontdooimomenten? zit daar ook n limit? ik heb er een bij de agf , die loopt op tot 18 graden dan en vind dat erg hoog - ook al is dat dan maar voor n minuut of 20...groetjes - dorothe

Anoniem zei

Geen respect , dat komt mij bekend voor. Niet van het kader , maar wel van de (gewone)collega`s. Sommigen ken ik al lang en valllen mij nu vies tegen.
Wij hebben een vrij groot team , 6 vasten waarvan er 3 in de ziekte wet lopen. 2 met lichamelijke klachten, 1 met psychische klachten.
Wie moet alles opvangen?
Ben het goed zat,een puinhoop wordt er achter gelaten. Het schijnt erg moeilijk te zijn om de spullen van ons heel en schoon achter te laten en niet te vergeten de machines op te laden.
Wanneer veranderd dit?
Ik denk dat deze funktie niet is waarvoor hij bedoeld is . Wie doet er wat aan?
groetjes van een teleurgestelde K medewerker .Saskia AH XL 1037

Theo zei

Wanneer verandert dit ? Het klinkt misschien pessimistisch (niet zo bedoeld) maar ik denk niet dat het snel verandert. De mentaliteit kan per filiaal erg verschillen. Het is niet zozeer regio gebonden maar diepgeworteld in de mensen zelf. Ik zal dolblij zijn als wij een Doorbraakwinkel worden en wij allemaal nieuw inventaris en koelingen zouden krijgen maar dan nog is het zaak om de vinger aan de pols te houden. "Het is allemaal nieuw dus we hoeven het niet te schoon te houden" zouden velen denken. Nu is het nog "het is allemaal oud dus.....". Vul maar in.

Dorothe, heb je je bancarellavraag ook gesteld bij het SelfServiceCenter ?

Theo

Anoniem zei

Hoi Theo

werkoverleg van kwaliteits team.is nog nooit voor gekomen.
met sm aan tafel zitten.Ik wil naamelijk iets kwijt.ik wordt beetje zat van,ieder keer worden we geroepen door de kassa,om de kassa mandjes op halen.Ik ben daar niet voor om de mandjes op te halen.ik hoop dat u mij hier kan helpen met een advies alsjeblieft.
verder vind ik het werk erg leuk.
ik wil nog wat zeggen,ik ben erg blij dat een site voor kwaliteits mede werker is.gr Davy ah xl 1623

Theo zei

Hoi Davy,
volgens Albert Voogd, Directeur Winkelorganisatie Albert Heijn, is het ABSOLUUT NIET de bedoeling dat de Kwaliteitsmedewerker allerlei dingen gaat doen die niet tot zijn taak behoren. Tegelijkertijd zijn er natuurlijk wel situaties denkbaar waarbij de hulp van de KM ingeroepen kan worden. Bv. bij ziekte van meerdere mensen. Dit moet echter een uitzondering blijven. Je kunt eventueel je eigen werk combineren met iets voor een andere afdeling. In ons filiaal halen mijn collega en ik 1 keer per dag winkelwagentjes op waarbij wij ze gelijk schoonmaken. Misschien zou je ook zo iets af kunnen spreken met de afd. Verkoopafhandeling over de mandjes ? Samen met de SM/ASM moet je de collega's duidelijk maken wat jouw taken en wat hun taken zijn. Kom je er niet uit neem dan contact op met je Operationeel Manager. Ik geloof Edwin Doomen voor Rotterdam Zuid/Oost of Fred Kriekaard voor Rotterdam Noord. Misschien niet makkelijk voor je maar gewoon doen.

Groeten van Theo