zaterdag 11 februari 2012

Diversey scores 2011

Het jaar 2011 is al weer een tijdje afgesloten en de resultaten zijn door HK geanaliseerd. Op Plaza/Deze Week/Kwaliteitsmedewerker staan kort samengevat de conclusies. De collega's die dit blog lezen, lezen natuurlijk ook de Deze Week maar ik wilde toch even mijn gedachten over de conclusies op 'papier' zetten.

Het resultaat van de gemiddelde score van voorjaars- en najaarscontrole in 2011 is met 2 procent gestegen ten opzichte van 2010. Dat is mooi. We moeten er echter wel rekening mee houden dat er weer een aantal winkels omgebouwd zijn tot DNAH. Deze scoren uiteraard beter na dan voor de ombouw. Zeg dat er 45 winkels (5%) zijn omgebouwd en dat deze winkels zo'n 20% beter scoren dan heeft dat al een verbetering met 1% als resultaat op het totaal. Blijft er evengoed nog een stijging over natuurlijk en daar zijn we blij mee.

Aandachtspunten :

Schoonmaak en hygiene van koelingen/koelcellen, diepvriezers e.d..
Zeker bij de zuivel is er het een en ander mis. Lekkende melkpakken en kapotgevallen toetjes (zowel door klanten als collega's) zijn een dagelijkse ergernis. Wij hebben de eet- en drinkzuivel en het melkhuisje dagelijks op het schema staan. Ik moet er niet aan denken om dit 1x in de 4 weken te doen, ik zou mij kapotschamen. Aan lekkende melkpakken en klanten die spullen laten vallen kunnen wij weinig doen maar direct reageren van vullende collega's scheelt een hoop ellende. Beter opletten tijdens het vullen van diezelfde collega's zal ook de nodige breuk schelen.
Berucht is natuurlijk het rooster. Er onder schoonmaken is geen lolletje. Wij hebben dit makkelijker gemaakt door oplegplaten op maat te knippen en er onder te leggen. Onder de hete kraan zijn ze zo weer schoon.
Diezelfde oplegplaten zijn op de draadplanken weer een bron van schimmel als deze gecombineerd zijn met vastgeplakte opvulstroken. Als een plank (bijna) leeg is probeer ik ze zoveel mogelijk te vervangen door platen uit een stuk met daarin uitsparingen geknipt voor de staanders achterin.
De diepvrieskasten en cellen worden geveegd en daar is eigenlijk alles mee gezegd. Echt schoonmaken kan alleen door de vriezer uit te laten zetten. Dit vraagt om een hele strakke organisatie want er kan een hoop mee mis gaan.

Temperatuurbewaking en registratie
Dit hoeft geen probleem te zijn mits de controle en registratie bij afwezigheid van de Kwaliteitsmedewerker maar goed geregeld is. Hier ligt dus een taak voor de teamleider.

Vullen van koelingen boven de loadlijn
De Kwaliteitsmedewerker vult - als het goed is - zelf niet. Hij/zij kan wel constateren en aansturen maar ook hier ligt weer een taak voor de teamleider. De drie C's - Coachen, Controleren en Corrigeren - zijn hier weer belangrijk en eigenlijk ook een vierde C van Consequent.

THT-bewaking in het algemeen
Nergens in de werkomschrijving van de Kwaliteitsmedewerker wordt gesproken van de THT-bewaking maar het is wel onderdeel van de beoordeling door Diversey. Ik blijf dat een vreemde zaak vinden. Straks worden we ook nog beoordeeld op kasverschillen en snijverlies. Begrijp mij goed, ik ben een voorstander van een goede tht-controle maar leg die taak dan ook bij het Kwaliteitsteam. Niet als extra taak voor de huidige KM-ers maar voeg de daarvoor benodigde uren en medewerker(s) toe aan het Kwaliteitsteam. Voordeel hiervan is dat het Kwaliteitsteam uit meer mensen bestaat en er makkelijker omgegaan kan worden met ziekte en vakantie.
Er zijn nog meer taken die volgens mij te maken hebben met 'vakverzorging' en toegevoegd kunnen worden waarna het Kwaliteitsteam een zelfstandige afdeling met eigen teamleider kan worden.

Schoonmaak van bodembakken ivm ongedierte
Dit lijkt mij erg situatiegebonden. Een oud filiaal in een grote stad zal hier waarschijnlijk meer problemen mee hebben dan een DNAH. Er kan natuurlijk altijd iets meekomen met leveranciers maar het is in ieder geval zaak om de eigen 'hardware' voor elkaar te hebben. Zitten er doppen op de poten van de staanders van de schappen ? Zijn er openingen van meer dan een halve centimeter naar de ruimte buiten de winkel ? Ligt er voedsel/breuk in de schappen ?
Constateer je ongedierte twijfel dan niet en schakel de ongediertebestrijding in. Beter voor niets gebeld dan niet gebeld.

Ook een aantal meetpunten van het kwaliteitsrondje scoren onvoldoende.
Niet schone AGF-meubelen (voor het stickerplakken is er nog steeds geen uniforme oplossing), kassameubelen (als de cassiere pauze neemt kan ze haar werkplek even schoonmaken) en de afzuigkap op de broodafdeling (even een stoffer er langs maar altijd : geen tijd!geen tijd!).
Ik zou zelf nog de temperatuurregistratie door de verschauffeur hier aan toe willen voegen. Meestal gebeurt dit namelijk niet en er zijn zelfs chauffeurs die voor alle filialen in hun rit al vooraf 2 gr. hebben ingevuld.
Overigens is het maar de vraag of de meetpunten naar waarheid ingevuld worden. Als ze al ingevuld worden.

Nog even en de voorjaarsaudit van Diversey vindt weer plaats. Maak van de minpunten van 2011 de speerpunten van 2012 en scoor nog beter.

"Een schone zaak is een normale zaak"
 

15 opmerkingen:

Anoniem zei

beste kmers;

vandaag de afdeling zuivel gereinigd ook onder der roosters en de roosters zelf met een STOOMREINIGER echt de enigste uitkomst volgens mij!!
groetjes helwie km ah 1137 someren

Anoniem zei

als je slim ben leg je onder de roosters gele doekjes.
;) alles wat er af druipt vloeibaar komt daar op en hoef je ze eens in de week te vervangen.

gr dennis
áh hillegom 1533

Theo zei

Hoi Dennis, hebben jullie 1m roosters of 3m roosters ? Wij hebben 3m roosters en daar word je niet blij van.
Zijn de gele doekjes zwaar genoeg om niet in de ventilatoren gezogen te worden ? Ik zou zelf geen gele doekjes doen want dat valt mij (en de klant) veel te veel op.

Anoniem zei

oplegplaten op maat knippen en eronder schuiven, daarna even in een emmertje met warm water en voila geen ergernis meer.

Anoniem zei

Theo,ik hoorden gisteren dat wij een nieuwe schrobmachine krijgen.
Is dit landenlijk. We hebben nu twee die van Variotech en de Taksi oranje.

Nu kregen we er een Taximodel voor terug. Wij zijn eigenlijk meer tevreden over de Variotech ?

Tenmeer omdat daar een arm aanzit die wij toch veel gebruiken.
Is daar overleg over bij de gebruikers zelf ??? Wij als kwaliteit dus.....

De Taxi rijd makkenlijker dan wel maar jammer genoeg geen uitklapbare arm wat toch een groter bereik is denk ik.

Wat is jouw mening ??

bedankt

een collega

Anoniem zei

Hoi Theo, wij hebben een zittaksi gekregen. Is dat om een speciale reden? Arbo ofzo?
Het lijkt me niet prettig werken,ik zie er een beetje tegenop zelfs opeen drukke zaterdag.

Groeten een collega

Theo zei

Wij hebben voor onze grote winkel zowel de blauwe met zwenkarm als de snelle taski. Als ze van die twee een combinatie konden maken, dus snel en makkelijk in onderhoud met zwenkarm, zou dat heel mooi zijn. De winkelvloer wordt overigens 's morgens voor openingstijd gedaan door een extern schoonmaakteam dat bij het winkelcentrum hoort en die doen het met een schrobmachine met zitplaats. Het nadeel van een 'zitter' wordt duidelijk als er vooraf slecht geveegd is : je gaat om het vuil heen of je moet elke keer afstappen om de rotzooi te verwijderen. Als je een 'zitter' hebt gekregen moet je via je SM maar eens vragen wat de reden is en of het misschien een pilot is.

Anoniem zei

Dank je Theo. Wij zouden een nieuwe krijgen en de zitter stond er opeens. Mij lijkt het geheel niet prettig. Als eerste zou ik het eng vinden erop te zitten.

Ik loop liever er achter. Net wat jij zegt je raapt nog eens wat makkenlijker op. Je kunt veel makkenlijk met de zwenkarm onder bv de groentestellingen en de bochten lijken me veel prettiger.

Ik ga het eens aan onze SM vragen wat de reden is. Dan laat ik het je weten.

Wij hadden ook idd de Blauwe en de oranje Taksi. Hier was de verdeling de blauwe onderhielden we zelf.

De oranje werd steeds zo vies terug gezet door de vulploegers bv.
Met het gevolg dat je daar dus ook nog op moest letten. En dan kan gaan stinken hoor merkte ik toen de blauwe kapot was.

Ieder moet het schoon terug zetten maar dat gebeurt toch nog niet. Met het gevolg dat je nog twee machines moet gaan onderhouden.

Terwijl een ander ze vies wegzet.
Het vuile water er lekker in laat en dan over jouw handen heen komt.

Theo bedankt voor je antwoord.

groetjes een collega

Anoniem zei

Hoi theo.

die gele doekjes blijven goed liggen.
en we hebben een 3 m rooster.

wat een na deel is met uit halen
met die ramen er voor.

hopelijk in oktober 1 meter balkjes als we toch een nieuwe winkel krijgen

gr dennis 1533 hillegom

Anoniem zei

Theo, wat een luxe zeg dat zou bij ons twee uur per dag schelen.
Ik heb vernomen dat elke XL een zitter krijgt.

Het is een gaaf ding alleen het kassapark/kassapaden en de klaphekjes zijn er niet mee te doen....

Voor en nadelen zie ik...

Theo zei

Het lijkt luxe maar het moet ergens van betaald worden. Dat geld komt uit een potje van het filiaal en het KWteam levert uren in. Meer uren dan wij zelf voor de vloer zouden gebruiken dus voor de overige werkzaamheden hebben wij minder tijd. Als elke XL een zitter krijgt dan mogen er wel goeie afspraken gemaakt worden wie er op mogen rijden.

Anoniem zei

HE theo waar hebben ze het toch over........Taksi?????
Bij ons komt helemaal geen Taksi!
Een zit-taksi ????? snap hier niks van.

Groetjes een interieurverzorger

Anoniem zei

Theo, we hebben de zitter nu een week. Wij combineren hem met de Swingo Taksi. IK heb liever de Variotech terug. Veel makkenlijker bij te komen onder bv de kassas.

En je hoeft niet te switchen met de taksizitter. Want met die zitter kom je niet overal goed bij.
De rechte padden dat wel.

OOk liever niet rijden met klanten erbij.

Sm zei dat hij sneller was omdat er een tank opgaat en je dus niet net als met de Taksi Swingo eenkeer terug moet.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik dat liever heb dan twee machines afwisselen. En voor elk papiertje afstappen.

je merkt dat ik het een leuk ding vind maar meer voor Schiphol.
Rechte padden en veel moeten lopen.

Wordt er wel gekekeken naar praktisch. OPeens wordt de Variotech weggehaald en heb je geen machine meer met zwenkarm.

Misschien omdat deze te vaak kapot ging ???

Maar wie bepaald dat. Je zou zeggen laat het hoofdkantoor eens komen kijken wat praktisch is.

groetjes een collega

Theo zei

Hoi collega,
ik ben benieuwd in welk tempo de machines omgewisseld gaan worden. Als de oude financieel afgeschreven is en te veel gaat kosten aan reparaties ? Ik heb nog niets gehoord.
De zitter zal best wel een aantal weken getest zijn in een xl-filiaal (misschien kan dat filiaal dat hier laten weten?) voordat het besluit tot vervanging genomen werd. Net zoals ik de nieuwe werkwagen heb mogen helpen samenstellen en testen.

Anoniem zei

Ik denk wel dat AH niet over een nacht ijs gaat. Misschien is het nog voor mij een kwestie van wennen. Ik werk niet fulltime en dat duurt voor mij altijd wat langer. Ook een kwestie van durf.

Ik ben al gauw bang dat ik iets aan rijd wat niet geheel ondenkbaar is want dat is al gebeurd. En als ik dan alleen die dag werk, dan loop ik liever achter de bekende Swingo.

Naar mijn idee net zo snel en voor mij toch prettiger omdat ik dan alleen werk. En je dus gauw achter loopt als je iets nog niet helemaal kunt.