donderdag 26 mei 2011

Tessa, uw Personal Shopper

Albert Heijn heeft z'n Appie, gaat Tesco het met Personal Shopper Tessa proberen ?

Tesco test instore navigatie-app

 ROMNEY – Tesco doet op bescheiden schaal een test met een navigatie-app voor smartphones waarmee klanten makkelijker hun weg door de winkel moeten kunnen vinden. De test wordt uitgevoerd bij een Tesco Express-winkel in Romney.
   
De app, geschikt voor Android-telefoons maar nog niet publiekelijk beschikbaar, stelt klanten in staat hun boodschappenlijstje in te voeren en te delen met andere gebruikers. Bij het binnengaan van de winkel verschijnt een 3-dimensionale weergave van de winkel op het scherm, waarbij de snelste looproute door de winkel wordt aangegeven en het syteem precies aangeeft waar de artikelen op het lijstje te vinden. Door middel van een blauwe stip weet de klant altijd precies waar hijzelf is in de winkel.

Nog niet uitrollen

Het systeem is grotendeels vergelijkbaar met de gps-systemen voor in auto’s, maar werkt niet op basis van satellieten, maar met in de winkel geïnstalleerde technologie. ‘We gaan dit voorlopig nog niet op grote schaal uitrollen’, zegt Nick Lansley, hoofd onderzoek en ontwikkeling bij Tesco. ‘Want we willen eerst kijken hoe nuttig dit is. Voor het systeem moeten we veel infrastructuur aanleggen in de winkels, dus we gaan eerst goed testen. Het zou erg zijn als we alle investeringen gingen doen, maar dat maar weinig klanten het gaan gebruiken.’

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooie uitvinding maar ik denk dat vele klanten liever geholpen worden door een medewerker.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vaak de afwisseling van kwaliteit leveren en klanten de wegwijzen leuk vind.

Een stukje levende service.
Vaak kun je een vervangend product aanbevelen. Of uit eigen kennis/ervaringen putten.

Voor ouderen klanten zijn denk ik nog blij hoe het nu gaat. Het is juist denk ik voor hun belangerijk het menselijke contact. Vaak zijn de mensen door hun leeftijd alleen komen te staan.

een collega

Theo zei

Dat denk ik ook....nog. Als ik de kantine in loop zie ik zoveel koppies die op het schermpje van hun smartphone staren. Eigenlijk zit ik op dezelfde manier met m'n kop in de krant of een tijdschrift, alleen minder dynamisch en minder snel. De toekomst zal het uitwijzen, van de supermarkt/zelfbediening zeiden ze ook ooit dat het zou mislukken, mensen zouden altijd bediend willen worden door iemand achter een toonbank. Hun toekomst is het heden.
Persoonlijk vind ik het ook leuker om op iemand af te stappen terwijl ik zeg : 'zegt u het maar, u bent zoekende ?' en als een (meestal oudere) man verdwaasd om zich heen kijkt en z'n vrouw blijkt te zoeken biedt ik aan om een mooie jonge vrouw voor hem te zoeken. In 9 van de 10 gevallen zeggen ze dan dat hun vrouw mooi genoeg is.
Toekomst : 'Ik sta bij de macaroni, waar ben jij schat ?' Ïk ben bij de jalapenos en ik lees net een heerlijk recept op het internet.'