maandag 24 januari 2011

Video instructie : koelingdeuren & stroken

Steeds meer filialen krijgen glazen deuren voor de hoge wandkoelingen. Albert Heijn heeft op 4 februari 2010 een convenant ondertekend waarin afgesproken wordt om in 2015 in alle filialen hoge wandkoelingen en diepvriesmeubelen (kisten) afgedekt te hebben. AH wil hiermee 20% minder CO2 uitstoot per vierkante meter winkelruimte bereiken. Uiteraard bespaart dit ook op de energiekosten, enerzijds door de koelmotoren minder hard te hoeven laten draaien, anderzijds door het bijkomende effect dat de winkel minder koud is en dus minder verwarmt hoeft te worden. Energie wordt in de toekomst schaarser en dus duurder. Een kostenpost die vanzelf zou stijgen.
Al die glazen deuren moeten natuurlijk wel schoon gehouden worden. AH heeft gekozen voor een variant bijna compleet van glas en, als je thuis glazen meubelen hebt weet je het al, hier zie je alle vingerafdrukken, vlekken en stof op. De binnenkant van de deur bevat een metaalcoating die de koude reflecteert. Deze kan verkleuren door chemische reiniging. Wees dus zeer spaarzaam met het gebruik van schoonmaakmiddel.
Gelukkig kunnen de deuren uitstekend onderhouden worden met behulp van water en het MicroEasy blauw doekje van Diversey. In een eerder bericht had ik al gemeld dat ik het MicroEasy doekje tot washand had omgebouwd. Simpel dubbelvouwen en dan een korte en een lange kant vast naaien. Als je er twee hebt gaat het schoonmaken van de glazen deuren een stuk sneller. In de volgende video kun je zien hoe ik te werk ga.


Op drukke dagen is het misschien de moeite waard om de deuren twee maal te doen. Als je het een keer doet moet je de afweging maken wanneer het voor jou het beste uitkomt en op welk deel van de dag de meeste klanten komen (zodat je zoveel mogelijk klanten een plezier kunt doen met schone deuren).
Dit is mijn manier van werken, wil je de officiele procedures weten raadpleeg dan de handboeken op AH Plaza > Verkoopklaar > Kwaliteitsmedewerker.  

19 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik doe min of meer het zelfde,alleen vouw ik de doek dubbel om een deur en maak met een op en neer gaande beweging de deuren schoon vlekken die iets verderzitten pak ik even apart aan .
groetjes Gerben 1195 lisse

Anoniem zei

hoii..
ik heb ze gelukkig nog niet en zal er voorlopig ook niet inzitten, maar ik heb wel wat beters te doen dam 2x die ramen op een dag te doen ..

Anoniem zei

Hey Theo,

Wat handig om zo die koelingdeuren schoon te maken.

Ga ik ook doen!

Groetjes Marco

AH 1166 Naarden

Anoniem zei

Hoi theo,

Ik zie regelmatig in je video's dat je kniestukken draagt. Vind je dat handig? Ik heb ze ook gehad en die bevielen mij helemaal niet.
Nu heb ik een site gevonden waar je vrij goedkoop werkbroeken kunt kopen met verstevigde kniestukken.
Ook zitten er allerlei makkelijke zakken in.
En als je het een beetje goed speelt betaald je sm de broek wel. Ik heb er 2 en al meer dan een jaar en van slijtage nog geen spoor. Ze zijn zelfs te wassen op 90 graden.
Kijk maar eens op www.bombersonline.nl.

groeten
Hans
KM 1568 Utrecht

Theo zei

Hoi Hans,
ik heb eerst zachtrubberen kniebeschermers van de Karwei gehad maar daar verslijt ik 3 paar per jaar van. Nu heb ik een stel van onbekende oorsprong met een harde buitenschaal en zachte binnenkant. Ideaal is het niet, minder bewegingsvrijheid en vaak goed trekken.
Winkelorganisatie Support is vorig jaar begonnen met een onderzoek naar werkbroeken voor de KM. Mijn zwager is zzp-er in de bouw, via hem had ik een catalogus en heb ik WO Support wat ideeen aangedragen. Het traject, als het financieel haalbaar is, heeft nog een lange weg te gaan. Misschien schaf ik zelf nog broeken aan maar hoe groter de bestelling hoe lager de prijs.

Theo

Anoniem zei

hoi theo,

wij hebben van die houten bancarella's!

hoe krijg je in godsnaam het glazen raam eruit die tegen de achterwand zit. er zit onwijs veel schimmel tussen, frimex is er bij geweest maar die zegt dat dit niet uit elkaar kan, maar je kan dit toch niet laten zittenm ben hier echt al maanden mee bezig dit uit te zoeken. je bent me laatste hoop

groetenn

Theo zei

Zo'n probleem constateerde ik ook twee jaar geleden bij een collega. Die meldde ook dat het niet uit elkaar kon. Hij is sinds kort een DNAH. In mijn vorige filiaal staan nog van dat soort bancarella's, ik zal binnenkort even een kijkje nemen. Enige optie die mij nu te binnen schiet is het 'verstoppen' van het probleem. Je zou in een bouwmarkt mat plakplastic kunnen kopen en dit zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde van de achterste dubbele glasplaat kunnen plakken. Advies hierbij : water met afwasmiddel op het glas smeren, plastic aanbrengen (op 1 punt beginnen) en met een handtrekker tegelijkertijd de luchtbellen wegwerken. Doe je het droog dan wordt het 1 grote frustratie.

Theo

Anoniem zei

Ik lees nog iets over kniebeschermers.Ik haal mijn broeken bij de welkoop deze hebbe versterkte kniestukken waar je via de onderkant schuimrubberstukken in kunt doen, deze zijn daar ook te koop. Ik neem aan dat elke bedrijfskledingwinkel dit soort broeken verkoopt.
groetjes Gerben 1195 Lisse

Anoniem zei

x

Anoniem zei

hoi theo,

ik heb laatst gehoord van joop burjon(of hoe je het schrijft) dat je best wel veel contact met hem hebt.
zou jij niet eens kunnen vragen aan hem wanneer die bug in het haccp programma nou eens opgelost is. word er zo dood moe van wil al 12 weken lang me rooster veranderen en het kan niet!!! waardeloos! hij zei dat dit eind periode 1 opgelost was maar niet duss...

Theo zei

Ik heb al weer heel wat weken geleden een print met de foutmelding (bijna een heel A4) naar Joop Burgerjon opgestuurd. Ik weet dat software zaken heel lang kunnen duren maar je zou toch (tijdelijk) terug moeten kunnen schakelen naar de oude versie. Ik doe de haccp in een pre-openingsteam en ik vertrouwde de komst van een nieuwe versie niet helemaal en had de haccp voor een DNAH opening vanuit mijn eigen filiaal de week ervoor al geprogrammeerd. Gelukkig maar. In de week zelf was het niet meer mogelijk. Dit jaar weer een aantal DNAH ombouwingen, in wk 9 zelfs een geheel nieuw filiaal. Al die filialen die sinds de nieuwe versie zijn omgebouwd zitten 'lekker' in de shit.

Desiree (8615) zei

Wij hebben ook een probleem met de software van HACCP, sinds de verbouwing. Het is 1 groot gekloot, dingen die er 2 keer in staan benoemd e.d. Heel irritant om mee te werken, want je loopt iedere dag bijna dubbele rondes.

Anoniem zei

jaaa ma wanneer word de nieuwe versie dan vrijgegeven!!! het is echt onwijs irritant. het is toch een belangrijke functie?
zo belangrijk is het niet hoor anders werken ze er wel aan!!!!!

Theo zei

Hoi Desiree,
regel je zelf het programmeer(sm)gedeelte of doet je sm dat ? Zodra het systeem weer wekt moet je alle vinkjes weghalen bij dubbele activiteiten en activiteiten die niet voor jouw filiaal van toepassing zijn. Nieuw benoemde onderdelen in de lijst staan nl. automatisch aangevinkt.

Hoi anoniem,
de nieuwe versie is begin december 2010 geinstalleerd en daar zitten helaas wat vervelende bugs in. Ik ben er van overtuigd dat er hard aan gewerkt wordt. 1 maart ga ik haccp-digitaal invoeren voor een nieuwe franchiser en half (?) maart gaat ons eerste belgische filiaal open. Het zou geen beste beurt zijn als het systeem dan niet werkzaam is.

Desiree (8615) zei

Ik word met ingang van week 8 pas officieel KM, dus voor deze tijd hadden wij geen echte KM lopen en was het snel snel snel alles in het systeem afvinken. Komende week ga ik met mijn leidinggevende pas aan de werkschema's werken en kijken hoe we alles gaan aanpakken. Heb je hier toevallig nog tips voor?

Theo zei

Hoi Desiree,
ik kan je per email een zelfgemaakt excel-programmaatje sturen dar ik gebruik voor het pre-openingsteam. Ik ben geen excelwonder en het is niet perfect, ik moet het nog algemener toepasbaar maken, maar misschien kun je dat gebruiken. Bel maandag- of dinsdag even naar AH 1855 in Muiden en vraag naar Theo dan kun je je emailadres geven (of via de iNotes - SM-account)

Anoniem zei

heey theo,

heb gister een ssctje aangemaakt met de vraag wanneer, als het goed is gaan ze m van het weekend installeren en moet maandag alles in orde zijn! laten we het hopen!!

Anoniem zei

Hallo,

Binnenkort komen de beoordelings-gesprekken weer. Nu heb ik een TL die in mijn ogen weinig heeft met kwaltiteit en de KM ziet als veredelde schoonmaker. Nu maakt hij ook mijn beoordeling. Ik ben er zeker van dat die voor mij negatief gaat uitvallen. Terwijl ik vorig jaar een D kreeg en er dit jaar niets veranderd is in mijn doen en laten als KM. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Mijn TL weet niet wat een KM moet doen en lapt zelfs de redels aan zijn laars op HACCP-Gebied. Is niet belangrijk voor hem.
Wat kan ik doen?

Hans

Anoniem zei

hoi hans,

ik krijg de beoordeling gewoon van mijn sm en asm!

ik zou de beoordeling afwachten en daarna met de papieren naar je sm stappen en zeggen waar je het niet mee eens bent!