zaterdag 26 juni 2010

Adap Kool

Je kent ze wel : klanten die naar je toe komen met de opmerking "U weet alles". Als eerste reactie ontken ik dat direct en hoop ik dat er een vraag komt die ik kan beantwoorden.
Zo weet ik ook niet alles over mijn eigen vak. Dingen veranderen nu eenmaal en soms doort het wat langer voordat ik iets te horen krijg of door heb. Ik kom uit een oud filiaal waar alle koelingen in het filiaal geregeld kunnen/moeten worden. In mijn huidige filiaal echter zijn niet-stekker apparaten op afstand bedienbaar, een zogeheten Adap Kool filiaal. Dat wist ik. Ik verkeerde echter ook in de veronderstelling dat alle koelingen en vriezers tijdens de temperatuurcontrole gemeten en in HACCP-digitaal ingevoerd moesten worden.
Na contacten met collega's uit andere filialen begon ik echter te twijfelen. Ik heb de handboeken erop nagelezen en ook daarna bleef ik twijfelen. "To measure or not to measure" ?

Navraag bij WO Support VK bracht uitkomst : van alle koelingen die zijn aangesloten op het Adap Kool systeem hoeven wij zelf niet de temperatuur te meten en te registreren. Dat wordt centraal door een bedrijf gedaan. Wat wij echter wel moeten doen is een lijst samenstellen waarop alle Adap Kool koelingen vermeld staan en deze lijst in het filiaal archiveren. Bij een controle van de Voedsel en Waren Autoriteit kunnen wij dan aantonen welke koelingen hierop zijn aangesloten en waar zij de temperatuurcontrolelijsten kunnen opvragen.

Maandag gaan wij onze 124 meetpunten dus even flink inkorten. Er zullen zo'n 100 punten gaan verdwijnen.    

2 opmerkingen:

Bart zei

Dit klinkt erg interessant, zijn jullie aangesloten bij Carrier? Ik dacht trouwens altijd dat op die lijst die aanwezig moest zijn ook de metingen moesten staan zodat je de volledige tempratuur van de dag zelf of er voor aan de Voedsel en Waren Autoriteit kan overhandigen.

Theo zei

Onze koelingen en vriezers worden onderhouden door Frimex. Als je een 'oud' filiaal bent heb je waarschijnlijk niet het Adap Kool systeem. Je kunt waarschijnlijk wel navragen bij Carrier (of Frimex)of er eventueel iets draait op dat systeem. Als een vriezer 'op afstand' bedient wordt moet je ook bij Carrier of Frimex zijn om hem uit te laten zetten als je hem grondig schoon wilt maken (of als je zoals bij ons de Olympische Winterspelen kunt houden in de broodvriescel).
Dat van die temp.lijst was ook altijd mijn gedachtengang.