donderdag 20 mei 2010

Diversey : 88%

Natuurlijk zijn ze langsgeweest toen ik op vakantie was. Onze score is 88%. Ik ben toch wel teleurgesteld nu we 5% lager zijn dan de vorige keer. De beoordeling schijnt echter weer verzwaard te zijn wat het uiteindelijk toch weer tot een goed resultaat maakt.

Twee punten uitgelicht

We hebben nog geen gedetailleerd verslag maar ik wil even twee punten uitlichten.
De controle was op een maandag, de dag dat wij de emballageband op het programma hebben staan. Het werd de controleur medegedeeld dat deze later op de dag onder handen genomen zou worden. Omdat hij niet spic-en-span was kregen wij puntenaftrek. Voor mijn vakantie had ik hem nog uitgebreid met de stoomreiniger behandeld dus 'aangehecht vuil' kan het niet geweest zijn. Als iets 24/7 schoon moet zijn moeten wij daar ook de mogelijkheid (= uren) voor krijgen. Zolang dat niet het geval is moet een controleur daar mijns inziens rekening mee houden.

We kregen ook puntenaftrek voor stof in het ventilatierooster van de koelmotor van de bake-off cel. Om dit schoon te maken zou je het rooster los moeten schroeven en dan begeven wij ons op het terrein van de koelmonteur. Lijkt mij geen goed idee.

We gaan in ieder geval verder zoals we al bezig waren. We krijgen van klanten alleen maar complimenten dat de winkel zo schoon is en we staan op het moment eerste in de winkelwedstrijd in onze regio (XL-noord). Ons Kwaliteitsteam heeft daar haar steentje aan bijgedragen.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

hallo,

Nu ik jouw bericht lees ben ik nog trotser op onze prestatie, wij scoorden (ook op maandag) 93.2%, en dat terwijl een van de medewerkers langdurig afwezig is en we het dus eigenlijk met z'n tweeen hebben gedaan.

Hans zei

Ook wij hadden afgelopen week weer de jaarlijkse controle. We zijn nog net blauw (80,2%).
Afgelopen week was in ieder geval een puinhoop. Normaliter lopen we met 3 kwaliteitsmedewerkers, waarvan 1 slechts op maandag en dinsdag. Afgelopen week echter, was enkel de partime medewerker aanwezig, de tweede moest een weekje invallen op de agf, en ondergetekende was met vakantie. Je raadt het dus al... afgelopen maandag zag de winkel er niet uit! Overal zwarte vegen door de winkel, spoelbak in de schoonmaakhoek (voor de verandering) weer eens tot de rand toe vol, schrobmachines niet leeg en niet aan de lader en ga zo nog maar even door.
Tevens heeft de partime- medewerker een aantal punten aangekaart bij de controleur dat hij deze maar moest neerleggen bij de SM.
Het wil nog wel eens voorkomen dat we een memo sturen naar de teamleiders met onze bevindingen waarbij er een kopie naar het management-team gaat. Wanneer er na zo'n 10 á 20 memo's nog niets gebeurt vinden ze het vreemd als we eens persoonlijk komen klagen bij het management team. Volgens hen sturen ze de teamleiders aan op hun fouten (dus ook op die van de memo's..??) en nemen de memo's mee in de beoordelingen van de TL's. Toch blijven ze volhouden dat (nu ongeveer een jaar later) ze bezig zijn met het kijken naar oplossingen om de problemen aan te pakken.
Volgens ons echter heel simpel: een checklist!

loenel zei

hoi hier loek 1345

mijn jaarlijkse controle 82.veel punten kwijt door plaza. niemand kan normaal haccp invullen.je word toch pas grijs bij 75???theo er kwam toch een link in plaza naar deze website??
ik heb hem nog niet gevonden.
groet loek

Theo zei

Hoi Loek,

blauw is 80 of hoger
grijs is 60-80
rood is lager dan 60, en dat wil je niet want dan moet je op hele korte termijn aktieplannen op gaan stellen en uit gaan voeren.

Hoe komt het eigenlijk dat niemand haccp in kan vullen? Als je kunt inloggen op Plaza dan staat er bij de icoontjes van de applicaties waarover jouw functie beschikt ook een icoontje voor haccp. Als je deze aanklikt wordt je doorgelinkt naar de oude haccp-inlogpagina en daar werkt alles als voorheen.

Ik denk dat de beheerders van Plaza allang blij zijn dat het draait zoals het nu gaat. Fouten zitten er in en die zullen langzaam eruit worden gefilterd. Er zijn natuurlijk technische bugs maar ook beleids-bugs en die zullen langer duren. Een link plaatsen van een 'ander' vinden ze misschien riskant. Gevoelige informatie kan naar buiten en foutieve info kan binnen komen. Als er voorwaarden gesteld worden voor een link cq bloginhoud dan wil ik dat best overwegen. Ik ben voor openheid want als je iets te verbergen hebt komt het toch wel naar buiten en dan kan dat beter op de manier zoals je het zelf wilt.

Hans zei

Hallo Loek en Theo,

Ook ik zit met het probleem dat ik enkel via de handterminal in HACCP kan komen. Via de normale weg op de pc kan ik er niet in.
Dit heeft echter alles te maken met wat voor een functie je in het systeem bij Albert Heijn staat. Ik zelf sta bijvoorbeeld als kwaliteitsmedewerker in het systeem in de winkel, maar ben bij AH zelf 'Senior medewerker Verkoop'.
Dit kan komen omdat je uit een ander filiaal/organisatie komt.
Wanneer je als Senior medewerker in Plaza staat, kun je niet in HACCP komen.

dorothe zei

94 % !!!! :)

Anoniem zei

Wij hebben in onze winkel het probleempje dat de KW's (bij ons bestaande uit 2 personen, die elkaar afwisselen en soms 's halve dag er sámen zijn) op de lijst staan voor bijspringen bij de kassa, wat uiteraard elke dag voorkomt. Daardoor ben je vaak behoorlijk uit je "ritme" en er dus ook achterstand ontstaat. Wij zijn dan ook bang om bij controle's onze blauwe status kwijt te raken. Een van ons twee vind het niet erg om bij te springen maar dat is het punt niet. Hoe gaat het bij andere filialen en is het normaal dat in onze functie wordt bijgesprongen bij de kassa????Ben benieuwd naar 'n reactie....

Theo zei

In theorie doe je alleen de werkzaamheden die in het handboek Verkoopklaar-Kwaliteitsmedewerker vermeld staan. In de praktijk komen er werkzaamheden bij. Ik durf zelfs te stellen dat in ELK FILIAAL de KM werkzaamheden doet die hij/zij niet hoort te doen.
Aan elk werk van de KM is een tijd gekoppeld. Voor elk filiaal geldt : zoveel vierkante meters = zoveel werk = zoveel beschikbare uren voor de KM. Ga je dan andere dingen doen dan kun je je werk niet op de juiste manier uitvoeren.

En dan nog iets : jij springt bij voor anderen, springen anderen bij voor jou ?

Collega zei

Hoi Theo,

Ik wil wel even reageren.
Ik heb gemerkt dat je soms van je werk als KM wordt afgetrokken.
En dat dat soms gewoon als vanzelf gaat. Bijv dat km invalt op een afdeling. Lampen ophangt. Of eigenlijk dingen moeten doen die ik niet vind passen bij het KM schap.

Nu zien sommige dingen niet zo erg want dat is als een welkome afwisseling. Maar ondertussen mis jij je uren. En ik merk vooral aan de jonge vakkenvullers in het begin dat ze maar wat graag de KM riep als er wat gevallen was.

Maar ondertussen wel met zijn vieren in een pad staan te vullen.
Of kassa belt voor hulp. En dan is het A rustig bij de kassa en B ik loop die dag in mijn eentje. C Ze staan met genoeg personeel om zelf een schrobber te pakken.

Na wat ervaring ben ik er ook handig in geworden om wat feedback terug te geven om het zelf te doen.
Gelukkig is door de TL ers een regel gehanteerd om de KM niet te gebruiken om gevallen potten op te ruimen.

Dat doen de vakkenvullers nu zelf.
Ik vind het zo vervelend als je wordt omgeroepen om wat op te ruimen als het niet druk is. En met een beetje motivatie kan de kassa of een andere afdeling het zelf doen.

Bij drukte is het wat anders.

Maar ik heb geen waardering om te moeten komen en de kassaafdeling staan bv lekker te praten met elkaar.

Of met zijn drieeen achter de balie van de zelfscan. Km moet niet gebruikt worden omdat anderen te lui zijn om even een schrobbertje te pakken. Want dat is het gewoon vaak.

Theo je hebt een leuke site.

groeten een collega KM

Theo zei

Op vrijdag en zaterdag is het inderdaad druk en dan zijn er alleen de dagelijkse werkzaamheden met een paar wekelijkse dingen.

En dankjewel voor het compliment.