donderdag 4 april 2013

Veranderingen voor de Kwaliteitsmedewerker

Deze week was het dan zover. Degenen die Hans' commentaar hebben gelezen waren misschien net zo nieuwsgierig als ik. Wat gaat er veranderen voor de Kwaliteitsmedewerkers ?
Dat er uren geminderd zouden worden wist ik al en dat is ook niet iets wat in de Handboeken vermeld hoeft te worden.

Q4 2013

De veranderingen treden officieel pas in werking in het vierde kwartaal van 2013. Ook het veranderde urenaantal wordt dan toegepast. Maar let op ! Deze procesoptimalisatie kan ook al eerder in je filiaal toegepast worden.

Handboeken

Klik op Plaza op de applicatie 'Handboeken' en daarna op de tab 'wijzigingen'. Je krijgt dan de laatste wijzigingen in de Handboeken te zien. Voor ons zijn de wijzigingen van week 14 van belang. Overigens zie je hier ook de wijzigingen die plaats gaan vinden voor de afdelingen Verkoopklaar, Verkoopafhandeling en Verkoop.
Twee stukjes tekst zal ik hier ook laten zien.

Let op. Deze procesoptimalisatie zal in Q4 nader worden toegelicht en officieel in de uren zijn verwerkt. In de tussentijd kun je hier al wel mee aan de slag gaan.


Inleiding 


Naast het normerem van de verschillende werkzaamheden hebben we met elkaar gekeken naar de frequentie hiervan. Dit is gedaan samen met de winkels en Diversey. Om dit concreet te make willen we dit overzicht met julli delen. Hierin kan je zowel de frequentie van een activiteit als de tijdsduur terugvinden. Om het overzichtelijk te houden hebben we de post 'overige' hier buiten gelaten (bijv. toiletten/kantine etc.)

Het kwaliteitsteam gebruikt HACCP digitaal waarin de werkzaamheden staan per dag. Dit blijft ongewijzigd. We gaan dit op termijn wel centraal zo aanpassen dat we de frequentie van de acticiteiten hierin overnemen.


Effecten


Duidelijkheid naar de medewerker en een specifiek schonere winkel. Hierin hebben we ons vooral gefocust op schoonhouden in plaats van schoonmaken. Dit resulteert in een hogere klantwaardering.


Risico's


Wat we terug zien in de winkels is dat de Kwaliteitsmedewerker veelal een extra takenpakket toebedeeld heeft gekregen. Lampen vervangen, toiletten ontstoppen, timmer werkzaamheden maar ook het lopen van het codeboek. Deze werkzaamheden vallen niet binnen het takenpakket van de Kwaliteitsmedewerker. Kortom zet de Kwaliteitsmedewerker in waar hij of zij voor bedoeld is.

En deze.

Let op. Deze procesoptimalisatie zal in Q4 nader worden toegelicht en officieel in de uren zijn verwerkt. In de tussentijd kun je hier al wel mee aan de slag gaan.

Inleiding

we gaan onderscheid maken in de frequenties van het bodembak schoonmaken. In de huidige normering gaan we uit van een periodieke schoonmaak van eens in de vier weken. Deze hebben we specifieker gemaakt per metrage. Zo zullen metrages waar meer vervuiling optreed frequenter in HACCP digitaal terugkomen (bijvoorbeeld wekelijks) en bij metrages waar weinig tot geen vuil is minder frquent (bijvoorbeeld toiletpapier viermaal per jaar). Een overzicht hiervan zal worden opgenomen in Excel waar concreet wordt wat de frequentie is per metrage.

Centraal zal HACCP digitaal hierop worden aangepast. Zorg ervoor dat je de werkzaamheden op de juiste momenten uitvoert, zoals HACCP digitaal aangeeft.

Effecten

Een specifiekere schonere winkel waarin er voor de medewerker meer focus en tijd komt op de plekken die sneller en vaker vies zijn.

Risico's

Het werken met HACCP digitaal is een vereiste.

Kritische punten in het proces

Door de frequentie van de bodembakken beter op de praktijk af te stemmen gaan we steeds meer toe naar schoonhouden in plaats van schoonmaken. Er is voor normering uitgegaan dat de medewerker de bodembak reinigt zowel boven op als er onder.

Wanneer een winkel dit als standaard proces uitvoert zal het schoonmaken steeds efficienter gaan plaatsvinden. wanneer een winkel niet de werkprocessen afstemt op HACCP digitaal, en/of de uren inzet waar ze voor bedoeld zijn, zal het relatief meer tijd kosten om weer op niveau te komen.

Tijdens het lezen van deze stukjes had ik een gevoel van herkennning en erkenning. Het werk kan efficienter: onnodige dingen hoeven minder vaak en sommige groepen hebben meer aandacht nodig.
Zouden ze dan toch dit blog lezen ?

Frequentie

Maar wat is dan de nieuwe frequentie ? Hoe hebben ze die bepaald ?
Er zijn filialen gezocht die de huidige processen op de juiste manier uitvoeren. Een lastige klus bleek dat te zijn. Ik heb al eerder gemeld dat veel supermarktmanagers het op hun eigen manier willen doen. De werkzaamheden zijn geobserveerd en genoteerd met behulp van een pda. (Werkzaamheden zoals van Verkoopklaar, lossen e.d., zijn geobserveerd met behulp van een videocamera.)
De klantwaardering, en ik neem aan ook een visuele waardering door Diversey, c.q. een deskundige, is meegenomen in de bepaling van de benodigde frequentie.
Zitten hierin nog opvallende of logische conclusies ? In de Handboeken staat ook een Excel-lijst met daarin de frequentie per groep. Ik weet niet zeker of dit ook de frequentie is die in het vierde kwartaal toegepast gaat worden, en die dus ook nu al toegepast mag gaan worden, maar het heeft ook achtwekelijkse- en zelfs kwartaalfrequenties.
Sommige frequenties zul je zeker herkennen als logisch : zo gaan Papierwaren, Babyverzorging, Periode en Basis non-food over naar schoonmaken per kwartaal. Logisch, niets mis mee.
Sommige groepen blijven zoals ze zijn, per periode : bv. Koek, Broodvervangers, Oosters, Dierenvoeding hond. Logisch, niets mis mee.
Er zijn echter ook groepen waar ik het echt niet mee eens kan zijn. Niet vanuit mijzelf geredeneerd maar vanuit de klant die dagelijks of wekelijks bij ons over de vloer komt. Hoe zou die het vinden als de Rijst per 4 weken schoongemaakt wordt ? Of de Suiker 1 keer in de week ? Wij hebben 3 meter Suiker en de stofzuiger gaat er elke dag langs. Soms kan dat in 10 seconden, soms heb je er meer dan 5 minuten voor nodig. De havermoutvlokken zullen vier weken in het vak blijven liggen, net als de kattengrind. De eet- en drinkzuivel gaat van vier- naar tweewekelijks. Dit lijkt een verbetering maar wij doen het vier keer per week en eigenlijk wil ik dat elke dag. Een ernstig gebrek aan Kwaliteitsmedewerkers, zeker zo'n 60 uur, voorkomt dat echter.
Noodgedwongen moeten wij dus ook elke dag afwegen welke groepen er een periode over kunnen slaan. De groepen die bij de nieuwe werkwijze in een lagere frequentie gedaan gaan worden doen wij dus al op deze manier. Elk nadeel hep ze voordeel.

Uren

Maar welke gevolgen heeft dit allemaal voor de uren die het Kwaliteitsteam mag gebruiken ?
Dit blijkt, zoals het er nu voor staat, wel mee te vallen. Een gemiddeld filiaal dat nu 68 uur gebruikt voor de werkzaamheden van het Kwaliteitsteam mag daar later in dit jaar 2 uur minder voor gebruiken.
De schade valt dus mee. Belangrijk is dan wel dat de Kwaliteitsmedewerker die werkzaamheden uitvoert die tot zijn of haar takenpakket behoort en niet al die andere taken die ze er tegenwoordig 'bijdoen'.
Hier ligt een mooie contrlerende taak voor de Operationeel manager en de Regio Manager, eventueel in samenwerking met de nieuw op te richten Regionale Ondernemingsraden waar een Kwaliteitsmedewerker in vertegenwoordigd zal zijn. Het uitvoeren van de processen zoals ze op het Hoofdkantoor bedacht zijn, in samenwerking met de filialen, zal nog een hele uitdaging worden.

12 opmerkingen:

Anoniem zei

nou theo,,

dit word weer wat hoor.
ben heel benieuwd, ik heb 40 uur in mijn eentje ter beschikking, wat zal dat nu gaan worden?

ik denk dat het voor een hoop mensen misschien handig is dat er weer een lijst komt met wat het werkelijke takenpakket is van de kwm.

een hoop mensen doen al vanaf het begin dingen die er niet bij horen en zullen straks per week 17 niet eens meer weten wat wel en niet bij het pakket hoort.

misschien een idee en misschien over bodig.

Anoniem zei

ik vindt het een slechte zaak dat men gaat bezuinegen op kwaliteit de uren die we hebben zijn al aan de krappe kant en als daar nog meer vanaf wordt gehaald gaan er dingen blijven liggen waardoor de kwaliteit achter uit gaat ze willen wel dat je beter gaat scoren maar je mag minder uren gebruiken dus meer werk maar minder tijd en gezien we 2 jaar geleden verbouwt zijn waar alle andere afdelingen er uren bij hebben gehad en wij nog geen minuut terwijl we wel 100 meter meer stelling hebben gekregen.dus al meer werk en dan gaan ze ook nog eens bezuinegen het lijkt wel de politiek ook op verkeerde dingen bezuinegen groet een ontevreden kwaliteitmedewerker

Anoniem zei

Ik zal dat vast niet meer meemaken , contract wordt waarschijnlijk niet verlengd dus ze mogen op zoek gaan iemand die dit werk wilt gaan doen...
Want naast mijn KM werk moet ik ook ruim kassawerk doen , 's morgens kassa lade's lopen , brood lossen en codeboek zuivel. En mijn werk af hebben voordat ik naar huis ga...gekkenwerk!!!

Anoniem zei

anoniem,

jij bent gek dat je dit allemaal doet.. echt ik doe helemaal niks meer voor de afdelingen. het bevalt me trouwens prima, stressen want er moet een kassa bij , das niet onze verantwoording dan scannen ze maar wat harder door;)

Anoniem zei

hallo
wij zijn in 1575 begonnen met een serviceteam iipv kwaliteitsteam. Dat houd in dat we nu een team zijn met 3 kw die verdeeld werken van 6:00 tot 19:00.Daarnaast hebben we jongeren erbij die de in de avond werken en de diepvries vullen. We hebben naast het haccp werkzaamheden ook andere werkzaamheden. o.a diepvries vullen, muteren, flessenband leeg halen, winkelwagens halen, kassa bij springen.
We werken nu ook met een OMA lijst die we ook af vinken. We hebben hiervoor 130 uur tot onze beschikking. Opzich werkt het wel, als je op een dag niet wordt eraf gehaald wordt door bv de kassa. Maar helaas valt kwalitet toch soms helemaal in het niet door de andere werkzaamheden, maar we zijn nog maar pas ermee begonnen.
Over dat andere hierboven genoemd heb ik nog niks over gehoord.
Misschien zijn er ook andere die zo werken?
groetjes

Theo zei

De eerste vraag die bij mij opkomt is : is dit een officiele pilot (test) vanuit het hoofdkantoor of is dit een idee vanuit je eigen winkel(management) ? In feite komt dit er op neer dat het Kwaliteitsteam opgeheven wordt.
Het 'serviceteam' heeft wel aardig wat uren (bijna xl-waardig) maar door alle bijkomende werkzaamheden blijft er weinig over voor Kwaliteit vrees ik. Als een originele Kwaliteitsmedewerker zou stoppen dan wordt zijn plaats waarschijnlijk opgevuld door een vakkenvuller met een contract tot 12 uur. Lekker goedkoop maar kwaliteit is dan ver te zoeken. Dit is weer terug naar vroeger : lekker vullen en als er tijd over is (haha) wordt er een keertje schoon gemaakt.
Klink ik negatief ? Albert Heijn wordt toch ook niet meer beleverd met paard en wagen !

Anoniem zei

hoi theo
Het is inderdaad vanuit het filiaal. En ja, door de andere werkzaamheden valt kwaliteit weg. De maandag en dinsdag kan ik het meeste doen, en dan houdt al een beetje op. We zien wel hoe het loopt. De haccp controle komt binnenkort weer langs.....

Anoniem zei

haccp controle gehad 89% gescoord

Anoniem zei

hoi hoi
Mag ik even een algemene vraag stellen aan iedereen.
Hoe wordt het regelt bij jullie met de EHBO kisten?
Vullen jullie die zelf bij of door een ander?
Bvd grtjes

Theo zei

De oranje EHBO kisten zijn verzegeld en worden (mogen) alleen gebruikt worden bij echt serieuze ongelukken. Voor niet ernstige snijgevalletjes e.d. is er een niet verzegelde EHBO doos met pleisters e.d.
Op internet kun je verschillende lijsten vinden met benodigdheden voor de oranje kisten. Kies diegene die je logisch vind, print deze en bewaar deze of zet hem in Word bij de Documenten op het bureaublad van de computer. De Kwaliteitsmedewerker hoort erop toe te zien dat de kist volledig en verzegeld is.

Desiree zei

Bijna een jaar geleden dat ik stopte bij AH als KM, en als ik dit lees krijg ik meer en meer het gevoel dat ze jullie óf weg willen bezuinigen, óf toch serieuzer gaan nemen.. Ik hoop voor jullie natuurlijk op het 2e.

Het blijft een lastige functie binnen AH, die nog steeds niet overal serieus geworden wordt. Na mij heeft een jongeman het overgenomen, die heeft het inmiddels alweer opgegeven. Nu zijn 2 verstandelijk beperkten aanwezig om het KM geheel aan te pakken. Ik blijf me afvragen hoe lang dit goed gaat...

Voor jullie allemaal uiteraard heel veel succes gewenst met de komende veranderingen.. :)

Anoniem zei

Nou in het filiaal waar ik werk nemen sommige me ook niet serieus, maar het management gelukkig wel, maar als km kun je er zelf wat aan doen door steeds aan te blijven kaarten wat er wel of niet goed gaat. en als dan divesery langs komt en die stuit op de zelfde dingen dan nemen ze je vanzelf wel serieus. Wij hadden nml een score van 95% wat erg goed is hoor maar had hoger uit kunnen vallen als ze maar doen wat er gezegd wordt door de KM. Gewoon blijven melden. Zelf heb ik het zo voor elkaar dat ik niet ingezet kan worden op andere afdelingen. Je word nml betaald voor de functie die je bekleed. Je moet doen waar je voor bent. En dat heb ik van de OR.

Hans Peters 1568