zaterdag 12 januari 2013

De column van Sander

In de Aha nr.1 van het nieuwe jaar spreekt Sander van der Laan in de hoedanigheid van Algemeen Directeur albert Heijn ons bij over verleden, heden en toekomst.

De feestdagen zijn voorbij en de broekriem moet aangehaald worden. Ik dacht juist dat de broekriem na de feestdagen een paar gaatjes ruimer gezet moest worden. We worden in ieder geval weer dood gegooid met reclame over afvallen en fitnessen.

De broekriem moet in ieder geval bij de winkelmedewerkers van Albert Heijn aangehaald worden, zowel letterlijk als figuurlijk. Letterlijk omdat we weer hard gewerkt hebben in de feestdagen en figuurlijk omdat het door het snijden in de kosten (of was het snijden in eigen vlees=zelfmutilatie ?), weer met minder mensen meer werk moeten doen.

Sander meld het in zijn column : in het kerstrapport van marktonderzoeksbureau GfK Panel Services staat de XL-formule weer op de eerste plaats, de reguliere AH(wijk)winkels zijn gezakt van plaats 5 naar plaats 6.

"Met name in de categorieen 'netheid winkel' en 'goede versafdeling' hadden we meer punten kunnen scoren. Laten we hiervan leren en er de komende tijd allemaal extra hard tegenaan gaan".

Die broekriem moet dus nog strakker gezet worden, krijgen we allemaal een mooie wespentaille.
Als ik zie en hoor hoe er op uren bezuinigd wordt - de OR heeft onlangs nog een enquete gehouden over de OPWU en werkdruk - dan verbaasd het mij niet dat de netheid van de winkel minder is geworden. Ik ken de orders van bovenaf niet, communicatie is bij menig bedrijf niet het sterkste punt, maar heb toch de indruk dat menig Supermarktmanager de regels op zijn of haar eigen manier uitvoert. Doen ze het wel volgens de regels dan is de situatie eigenlijk alleen nog maar zorgwekkender. De herinnering aan de  'Eindsprint' van 2011 ligt nog vers in het geheugen.
Veel regels/opdrachten zijn toen fout (?) uitgevoerd wat tot een slecht winkelbeeld en veel onrust leidde.
Ook nu wordt er weer gesneden in uren of uren geminderd door 'natuurlijke afvloeiing'.
Het Kwaliteitsteam heeft een vast aantal uren, minder klanten heeft slechts een gering effect op de netheid van de winkel. Geen klanten (en geen vakkenvullers) houdt de winkel aardig schoon maar die optie kan maar beter geen werkelijkheid worden.
Toch zie je ook hier het aantal werkelijk gebruikte uren teruglopen. In mijn eigen winkel zie ik dat terug. Wij gebruiken ongeveer 55 uur voor Kwaliteit terwijl er voor de benodigde werkzaamheden zo'n 130 nodig zijn. Goed voor de OPWU (Opbrengst Per Gewerkt Uur) zullen we maar zeggen.
En niet alleen het directe werk van Kwaliteit heeft er onder te lijden : zo wordt er alleen nog maar bij de 'eieren' fifo gevuld. Degene die het codeboek doet moet het dan weer recht breien, wat uiteraard niet gaat lukken met minder uren. Fifo vullen is ook een beoordelingspunt bij de halfjaarlijkse controle van Diversey dus een minpuntje voor de Kwaliteitsmedewerker.
Om nog maar te zwijgen van de klant die een verhoogd risico loopt op het kopen van produkten die (ver) voorbij de houdbaarheidsdatum zijn. Geen beste reclame voor je winkel.
Er moet een manier gevonden worden om met kostenbeheersing toch een goed resultaat te behalen.

'Op de kleintjes letten' is mooi maar zoals ik al eens eerder gezegd heb 'de kost gaat voor de baat uit'.















8 opmerkingen:

willy zei

hoi allemaal
een vraagje: er zou een hulpstuk zijn voor op de stofzuiger om bij de kassa's langs de weegschaal de uienresten te kunnen stofzuigen.
dit zou een soortje flexibel buisje moeten zijn aangezien er nauwelijks een schroevendraaier tussen past.
wie kent dit en waar kan ik zoiets aanschaffen??
mvg willy

Theo zei

Hoi Willy, ik weet niet meer of je in een oude of nieuwe AH zit maar het is mogelijk om de scannerscale (weegschaal) op te tillen. Bij een oude kassa kun je de glazen plaat optillen. Er zit midden vooraan een handgreep waarmee je het binnenwerk achterover kunt kantelen om er vervolgens onder te stofzuigen (hulpstuk niet nodig).
Bij nieuwe AH's en nieuwe kassa's kan de plaat opgetild worden waarna je aan weerszijde van het blok twee blauwe (?) hendeltjes ziet. Zet deze om en kantel het blok schuin achterover. Dan kun je eronder stofzuigen.
Er zijn vele soorten kassa's in omloop dus bij twijfel vragen aan een monteur.

Anoniem zei

theo,

wat kunnen wij als kwaliteitmedewerkers doen wanneer wij continu op andere afdelingen worden geplaatst wegens ziekte. vind het niet leuk meer er word maar vanuit gegaan dat wij maar in moeten vallen.

groetjes

Theo zei

Hi,
in principe wordt een Kwaliteitsmedewerker niet ingezet voor andere werkzaamheden. Een KM heeft een functieomschrijving en een hieraan gekoppeld uurloon. Incidenteel kan er natuurlijk bijgesprongen worden op andere afdelingen, dit mag echter nooit structureel zijn. Dan is er immers een fout in de planning, bewust of onbewust, van de andere afdeling. Je moet echter stevig in je schoenen staan om dit over te brengen op het kader. Er wordt op het ogenblik heel erg bezuinigd op de uren. De Ondernemingsraad heeft met de directie van Albert Heijn afgesproken dat dit niet ten koste mag gaan van de klant EN het personeel (zie : Plaza>Organisatie>OndernemingsRaad banner). Ga in gesprek met je SM over deze onwenselijke situatie. Helpt dit niet of komen jullie er niet uit vraag dan een gesprek aan met de Operationeel Manager. Indien je dit niet durft (dat kan ik mij voorstellen) dan kun je nog bellen met de Signaallijn 0800-0222169 of de OR 088-6592735 of mailen naar AH.Ondernemingsraad.group@ahold.com.

Wie komt het Kwaliteitsteam versterken als er iemand van dat team ziek is of met vakantie gaat ? Ik denk dat het antwoord "niemand" is. Het Kwaliteitsteam bestaat alweer ruim 5 jaar maar bij een hoop mensen is het belang van dit team nog niet doorgedrongen.
Laat mij, als je wilt, weten (anoniem uiteraard) hoe het verder gaat met je team in jouw filiaal.

willy zei

dank je wel theo voor de uitleg ik ga morgen even kijken of ik hiermee aan de slag kan.
thanks

Anoniem zei

Ik heb veel aan dit bloc. lees het vaak en heb ook wel 's 'n reactie geplaatst. Nu wil ik ook weer 'ns iets in de groep gooien. Ik lees over bijpringen op andere afdelingen. Wij zijn 'n wijkwinkel in een middelgrote stad. Ons KW team is vorig jaar gehalveerd. DWZ ik werk 26 uur en mijn nieuwe collega (die ook al niet om deze baan had gevraagd net als ik maar ik heb begrepen dat dit bij AH vaak gebeurd, mensen op plekken zetten waar ze niet willen zijn)werkt er 16. Soms overlappen wij elkaar een uurtje maar meestal tobben wij alleen. Het is een oude winkel die slecht te onderhouden is (dat lees ik vaker op dit bloc)
Op zaterdag is er bijvoorbeeld alleen 's morgens KW voor 4 uurtjes! Vervanging bij vakantie of ziekte is er niet bij (hooguit voor de vloer en de temperaturen)Daarbij is het in ons filiaal zo geregeld dat het KWteam bijspringt bij de kassa. Elke dag wel meerdere keren. Bij de diversey controle scoorden wij 96% ofzo (Onbegrijpelijk trouwens)SM zeer tevreden dus waar heb je het over zou je zeggen. Het voelt gewoon niet zo goed. SM luistert wel naar klachten maar daar blijft het bij. Hij vind het wel best zo. Als hij iets "vindt" wat niet schoon is plaatst hij daar een opmerking over en bij commentaar van mijn kant (geen tijd voor gehad!!!)wordt er gezegd. Nou ja zoveel werk is dat toch niet. Veel kleintjes maken 1 grote en dat is nou juist het probleem hier. Omdat je er telkens af moet ga je dingen vergeten en dan is het alweer tijd om naar huis te gaan. langer blijven???Echt niet!Elke dag dik 6 uur door de winkel racen (ik ben 59) daar wil een mens best moe van worden. Moet je dat dan maar steeds uitleggen en maar hopen dat Diversey deze keer wéér op dingen let waar wij toevallig aan hebben gewerkt???LIjkt me niet. Er was ook nog sprake van het opheffen van het hele KWteam Tel uit je winst dan wordt het zéker een zootje!!
Dit wilde ik toch even kwijt!
groet een niet helemaal tevreden KW medewerkster

Theo zei

Beste Anoniem,
ik denk dat jouw reactie voor veel collega's heel herkenbaar is. Als je er geen bezwaar tegen hebt zet ik het als bericht op mijn blog. Jouw weergave is namelijk een hele (harde) realiteit.

Anoniem zei

Hallo Theo

Daar heb ik absoluut geen bezwaar tegen!

groeten!!