zaterdag 25 juni 2011

De rotte appel...

Een bericht van distrifood :

"Veel rot fruit en groenten in Duitse super  

BERLIJN – Veel Duitse supermarkten verkopen fruit en groenten dat eigenlijk niet meer mag worden aangeboden aan consumenten.
Dat blijkt uit een onderzoek van het Duitse consumentenprogramma Markt. Van de formules Rewe, Edeka, Penny en Lidl werden meerdere vestigingen bezocht. In driekwart van de bezochte winkels troffen de onderzoekers beschimmeld fruit en groenten aan. 
 
De formules adverteren in de winkels en folders met de termen ‘vers’ en ‘iedere dag beter’, maar de realiteit is anders. Het onderzoeksteam trof in veel winkels verrotte druiven, perziken, paprika’s en tomaten aan, die zelfs een dag later nog werden verkocht als zijnde vers fruit en groente. Alleen bij Lidl werden geen beschimmelde producten aangetroffen."

Dit mag dan een onderzoek in Duitse winkels zijn geweest, ik denk dat Nederlandse winkels ook het een en ander te verbeteren hebben. Mandarijnen en sinaasappelen die gewoon dagen achter elkaar op elkaar gestapeld worden, beschimmelde tomaten, overcode avocado's en bruine bananen; het komt overal voor.
Onze groenteboeren zijn Medewerkers Verkoopklaar geworden dus vullen ze nu ook zuivel en andere groepen. Drie maal per dag kwaliteitsronde lopen ? Vergeet het maar.

Het Kwaliteitsteam zou volgens mij meer in moeten houden dan alleen schoonmaken en temperatuurcontrole. Kwaliteit (of gebrek daaraan) vind je ook bij de produkten : gedeukte blikken, opengescheurde verpakkingen, overcode, beurs fruit: ik haal het uit de vakken als ik het tegenkom. Dat vind ik logisch.
Geef het Kwaliteitsteam meer uren en meer medewerkers. Maak er een sterk team van dat de hele winkel ondersteunt in het leveren van kwalitatief goede produkten. Wij zijn de ogen en de oren, en niet te vergeten de handen, die kwaliteit zien, voelen en beleven.



15 opmerkingen:

Anoniem zei

Theo ik vind het een goed idee de kwaliteit uit te breiden. Maar komen we dan niet in het vaarwater van de codes controleren en de functie van bewaker van de verrote groente en de kapotte spullen.

Ik denk die uitbreiding van de functie dit erg leidt tot luiheid van andere afdelingen.
Nog minder verantwoordenlijkheid om gewoon goed op te letten bij je werk. Meteen even de schimmelde spullen uit het vak.

Net als ik soms weleens verbaasd sta dat er zoveel vullers lopen maar niemand schijnt de noodzaak in te zijn van vieze pakken sappen meteen eruit.

Misschien het inzicht de leeftijd en de betrokkenheid.

Ik zou het ideale plaatje graag zo zien To. Maar hier in ons filiaal kampen we nog met problemen van geen vervangende uren bij ziekte/vakantie of inval bij andere afdelingen. Er komt niemand terug bij kwaliteit ervoor.

Dus soms draaien we op de overlevings strategie van het hoog noodzakenlijke. Wat de reden ook is ik heb ze geloof ik allemaal gehoord haha.

Maar ik ben nu zo gewend aan de vrijheid en je hebt ook veel gezelligheid van klanten.
En dat vind ik het heerlijke aan het werk. Je bent in staat door de vrijheid wat meer service te bieden.

een collega

Anoniem zei

hoi theo,

we kunnen beter maar meteen de hele winkel overnemen. je weet het zo mooi te vertellen, met uitbreiden maar we barsten al van al het werk en dan ga je een boekje overdoen over kwaliteit. de collega's van de afdelingen moeten dit maar gewoon oppakken en doen ze dat niet zoo kick ze eruit. net zolang totdat je iemand hebt die het wel doet

willy zei

hoi Theo
Geen goed idee om de taken van de afdelingen over te nemen.
Dan is het einde zoek.
constateren en melden doe ik nu al,slechte producten haal ik er wel even mee uit, maar het gaat me echt te ver om langs alle vers afdelingen de over codes, rotte en slechte produckten eruit te halen.
De afdelingsmensen horen dat toch echt te doen.

Anoniem zei

doen jullie ook schoonmaken onder de bodembakken hoe doen jullie dat in jullie filialen

Anoniem zei

wILLY, wij als kw komen door de hele winkel. Maar geduurende de baan ben ik er toch wel achter om niet te veel werk op je hals te halen.

Zoals hier het sappenvak maken we geregeld schoon. Elke keer zie ik vuile pakken er tussen staan.
Die leg ik regelmatig bij de afboeking.

Ik vraag me af zien de vakkenvullers het niet. ??
Ja kan je kwaliteitsberoep natuurlijk erg ruim nemen.
Dan kan ik die pakken schoon gewassen terug zetten.

Maar dat doe ik niet meer.
Als je te precies bent en het niet aan andere afdelingen overlaat.
Dan ben je steeds meer met aan andere afdelingen bezig.
En veel moeten ze ook zelf doen.

Ik merk gewoon dat je heel assertief moet zijn. Netjes blijven maar ook weten waar je grens is in het kwaliteitsgebeuren.

Anoniem ik weet niet hoe je onder de bodembakken schoon kan maken.
Dat staat naar mijn inziens op de vloer. Heeft het nut omdat dan op te tillen ?????

Fijn weekend een collega

Anoniem zei

andere anoniem de ongediertebestrijding kijkt bij ons onder de bodembakken bij controle. afgelopen maandag zijn ze weer geweest en hadden er kaasjes neer gelegd om te zien of wij ook nadat combinet de achterwanden vast gezet hadden ook onder de bodembakken schoon maken i.v.m. de muizen. dus dinsdag heb ik de 2 meter bodembakken eruit gehaald en er onder schoon gemaakt.nu komen ze over twee weken terug en dan zien we wel of het dan goed is

Theo zei

Uitbreiding werkzaamheden : er wordt vaak gereageerd dat we het al zo druk hebben maar als er werkzaamheden verschuiven van bv. Verkoopklaar naar Kwaliteit dan schuiven de uren en daarvoor benodigd personeel natuurlijk mee. Dus als er 10 uur staat voor Codeboek dan worden de uren van het Kw.T. uitgebreid met 10 uur. Bijkomend voordeel is dat er meer Kw.medewerkers zijn en er dus bij ziekte of vakantie betere opvang is.
Bodembakken : wij kregen van Attack de opmerking dat ze zo strak tegen de tegels aanzitten dat het geen doen was om ze op te tillen. De eieren gaan wel altijd omhoog en dat kun je wel zien want de platen kunnen niet goed meer op hun plek. De onderkant van de stelling is dus niet mooi meer (maar wordt door ons wel goed schoongehouden). Hoe dit zit in een DNAH weet ik niet precies maar zal wel vergelijkbaar zijn.

Anoniem zei

Theo ik zou het graag zien zoals jij het beschrijft. Lijkt me prima. Maar werkt het in de praktijk zo. Want al staan er 100 uur voor de kwaliteit.

Het hangt of staat met de medewerking van het MT.

Hier is er bij ziekte of vakantie niet eens vervanging. Dat zou ik eerst eens willen zien. Maar goed we hebben het al een aantal keren aangekaart.

Maar helaas.

een collega

willy zei

anticimex controleerd bij ons altijd onder de bodembakken.
Als er muizen zitten dan heb je ze op een schone vloer vrij snel gevangen, is de vloer eronder echter heel erg vies dan hebben ze voldoende om hun maagjes te vullen en lopen minder snel in de klemmen.

Ik heb zo'n soort "breeekijzer" (anticimex gebruikt deze ook!!) wat ik onder de bak schuif en zo til ik ze op.
eronder vegen doen we zeer regelmatig en als het risicobakken zijn (brood.uien,broodvervangers etc.) die halen we we iedere weeek of om de 2 weken er helemaal uit.
gr.willy

Sanne zei

Meer personeel aanemen als ik op vak ga komt er niemand extra bij gevolg kan als ik terug ben me weer een slag in de ronde werken. Werk 32 uur vaak allleen krijg er schouderklachten van door al het gedweil. Maar mag me niet ziekmelden... Aangezien de zwaarte van het werk mag er ook wel een passend salaris tegenoverstaan !

Anoniem zei

wij hebben bij het brood geen bodembakken meer maar de karren van het brood en deze verrijden wij elke week mag van anticimex en haccpcontrole.Wij hebben ook zo`n breekijzer maar krijgen dan niet elke keer de bodembakken terug waardoor de medewerkers van houdbaar boos worden want als het niet lukt moeten we er maar afblijven!!!!.uienstelling een paar keer per dag schoon maken en een keer in de maand halen we de bodembak eruit broodbeleg alleen wanneer het nodig is. dat halen we niet elke twee weken

Desiree zei

Onder de bodembakken schoonmaken is naar mijn idee vrij simpel, heb niet veel moeite om de bak eruit te krijgen. Vandaag toevallig nog wasmiddelen gedaan, er liggen gewoon hele plassen onder. Dat is ook zo bij wijnen, bier.. Bij de nootjes etc vindt je ook vaak een hoop troep er onder vanwege de kapotte verpakkingen enzo.

Ik ga over een kleine 5 weken op vakantie, maar ben nu al bezig om te kijken wie mij zal gaan vervangen als KM. Diegene zal mijn volledige 32 uur over gaan nemen, 3 weken lang. Ik laat altijd wel een lijstje achter voor diegene met tips/tricks en wat er moet gebeuren staat op aftekenlijsten die ik zelf gemaakt heb voor de hele winkel.

Zijn er mensen die nog tips hebben om ervoor te zorgen dat je schoonmaakhoek ook door de avondploeg netjes achtergelaten wordt? Er worden nogal regelmatig glazen potjes en rommel in de hoek gegooid, wat ik de volgende ochtend weer kan opruimen. Een hoop parttimers heb ik er al op gepakt..

Anoniem zei

Desiree, tips niet echt.

Ik merk dat het toch vaak een kwestie is van bijhouden.
En er steeds mensen op wijzen.

Maar eigenlijk heb ik het ondertussen maar opgegeven.
Wij werken met zoveel mensen sommige hebben geen benul dat je een vol melk pak al lekkend in een plasic tasje niet werkt. In de afboekkrat.

En verder is een hoop een kwestie van makkenlijkheid van collegas.
Of de moeite niet nemen om spullen die je gebruikt hebt op te ruimen.

Ik merk toch dat het moeilijk is om sommige dingen blijvend te veranderen. Zo had ik een irritatiepunt dat het dweilwater nooit wordt weggegooit na gebruik van de avondploeg.

Nou dat is ook een lange adem, briefje ophangen helpt ook niet.
Dus je gooit het maar weer weg.

En verder denk ik de troep gewoon maar bijhouden. Kwaliteit is toch een baan van herhalen en af en toe klagen bij collegas. En de lol er maar van inzien.

groeten een collega

willy zei

wat een verschil in de filialen.
mijn vervanging is goed geregeld.
Een van de vaste partimers neemt gewoon al mijn uren over, iedereen is daar bij gebaad, collega's houden hun vaste aanspreekpunt en zij houd het complete overzicht.

ik weet niet hoe onze winkel er straks na de verbouwing uitziet en hoe de bakken schoongemaakt moeten worden, maar daar komen we vanzelf achter.
Ik loop wel een rondje met de JD controlerur en de anticimex controleur en dan ben ik weer helemaal up to date straks.

fijne vakantie allemaal

Anoniem zei

Willy dat scheelt al.

Bij ons komt er geen vaste invaller terug ofzo voor vakanties.
Die uren worden niet opgevuld.
Nu denk ik dat dit bij kwaliteit makkenlijker is omdat het geen verkoopafdeling is.

Theo weet jij dat of er een groot verloop is bij kwaliteitsmedewerkers of er moeilijk aan medewerkers te komen is.

Wat ik me weleens afvraagd is kwaliteitsmedewerker geen goede opstap naar vast werk bv iemand die wil intergreren.

Of iemand die alleen goed functioneer bij vaste structuur of alleen verantwoordenlijk is voor de vakken schoon te maken.

Werkt iemand hier met iemand die reintergreert via het kwaliteitswerk bij Ah.

FIJNE VAKANTIE ALLEN


een collega