donderdag 19 augustus 2010

Terug van vakantie

De vakantie zit er op. Afgelopen maandag begonnen en eerlijk gezegd viel de winkel mij tegen. Zo op het eerste oog was er niets aan de hand maar keek je beter dan merkte je toch wel dat het Kwaliteitsteam al lange tijd met te weinig uren werkt. Ook nu is er een collega op vakantie dus van herstel is nog niet echt sprake. Middelgrijs zou ik ons zelf geven. Als de collega terug komt gaan we weer alles uitgebreid schoon maken. De diepte in zogezegd.

Dinsdag was ik als lid van een pre-openingsteam aanwezig in een ander filiaal. Dit filiaal wordt een nieuwe Albert Heijn en dat zorgt voor de nodige veranderingen in HACCP-digitaal. Het is niet alleen de overstap van assortimentsgroepen naar modules maar de indeling van de winkel verandert ook vaak rigoreus.
Overigens is niet alles terug te vinden onder de DNAH noemer en moet je nog steeds onderdelen van de wijkwinkel aanvinken als zijnde relevant. Vergeet je dit dan zijn er onherroepelijk onderdelen die niet benoemt en dus ook niet schoongemaakt worden.
  Aan de hand van de winkelplattegrond maak ik een indeling van alle werkzaamheden en zet ik de - in een normale situatie - benodigde tijd erbij. De eerste maanden na heropening heb je vaak minder tijd nodig en als het Kwaliteitsteam niet verslapt kunnen ze heel lang een heel hoge kwaliteit halen.
Valkuil is het weghalen van uren van het Kwaliteitsteam en deze vervolgens overhevelen naar de kassa of het vulproces. De winkel is toch schoon ?
Je komt dan echter in een neerwaartse spiraal terecht waarbij je al snel afglijdt naar de oude 'vieze' winkel.
En dat willen we toch niet ??

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Theo,

Heel fijn voor je dat je het zo ver geschopt hebt met je kwaliteitbezigheden, maar ik vind het niet leuk om te lezen dat je onze winkel "vies" vindt. Jaren heb ik mij me mijn collega's ingezet om er het beste van te maken en jij komt één keer kijken en je hebt het in één oogopslag gezien.
Bij de laatste haccp controle hebben we een 9.2 gescoord. En als jij dan komt kijkebn 3 dagen voor de sluiting van de winkel, kun je niet verwachten dat het bij ons spic en span is. Trouwens in je stukje "terug van vakantie" was het in jouw winkel ook niet optimaal.

Ik heb gelezen dat je nog in Mijdrecht komt, misscghien kom ik je dan wel tegen.

Groet,
Toos 1213

Anoniem zei

hoi,

het valt me ook wel op theo, jij noemt elke winkel vies en je prijst jezelf helemaal omhoog steeds! wij zijn ook kwaliteitsmedewerkers die er ook alles aan doen om het bij te houden!

er is bij mij 4 weken helemaal niets gedaan, nou jammer als de controle komt is het niet mijn verantwoording en ik ga gewoon via me roostertje weer verder en we komen vanzelf wel weer op schema!

we doen allemaal ons best!!

Theo zei

Hoi Toos,
ik vind het jammer dat je denkt dat ik jouw filiaal vies noem. Het grootste deel van het verhaal gaat over een situatie/risico in het algemeen. Een SM/het kader - in het algemeen, geen specifieke personen - maakt een denkfout als hij/zij uren weghaalt omdat het goed gaat. De benodigde uren zijn ook nodig en ook berekend voor het aantal meters in de winkel en niet omzet gebonden. Ik vind het Kwaliteitswerk belangrijk en probeer anderen er van bewust te maken dat ons werk belangrijk is.

Hoi anoniem,
ik vind het fantastisch dat jij je best doet. Ik vind het ook jammer dat jouw werk niet is overgenomen tijdens jouw afwezigheid. Jij bent belangrijk en wat je doet is belangrijk.
Dat ik mijzelf omhoog zou prijzen herken ik niet. Ik ben kritisch op mijzelf, mijn collega's en mijn filiaal. Ik ben echter ook trots op wat ik doe en ik hoop altijd weer dat anderen ook trots zijn op hun eigen werk. Wij zijn zeker niet de beste, hebben ook zeker niet de hoogste score maar als mij onbekende en bekende Albert Heijners vertellen dat wij zo'n schone winkel doet mij dat wel goed. En tegelijkertijd denk ik :"Ik kan je nog wel wat plekjes laten zien die niet zo goed zijn".

Appie zei

Kan er een hyves/forum worden aangemaakt voor de kwaliteitsmedewerker? Ik moet ff stoom uitblazen over dit werk en hulp nodig van collega's. Ik word niet serieus genomen, mensen lopen over mij heen dat wil ik niet meer. En ik wil niet tegen een muur praten. Na mijn vak. gelijk al 3 zaterdagen gewerkt terwijl andere collega's vaste dagen hebben. Wie kan mij even een steuntje in de rug geven ??? Groetjes

gouda zei

hoii..

theo das een goed idee, een hyves:) dan krijg je een emailtje als er weer een blog op staat of iets anders, kunnen we ook zelf fotos erop zetten en hulp of advies geven met iets!

misschien beheren met 2 kwmers..

idee?

Anoniem zei

He Theo,

Een vreemde ontwikkeling in plaza!!!!!
De kwaliteitsmedewerker heeft geen applicatie ''Atack of Anticimex"!!!
Beetje raar dat deze medewerker niet zelf het rapport kan lezen maar altijd via of van Asm of Sm.
Het betreft hier ons werk ,heb er over gemaild met HK maar geen begrijpelijk of tevreden antwoord ,ook niet na een tweede poging!
Kan jij met jouw contacten hier wat aan veranderen?

Theo zei

He Gouda,
van Hyves krijg ik altijd een beetje de kriebels. Ze zijn vaak inactief of er wordt onzin op verkondigd. Niet alle hyves natuurlijk, Ik moet voorzichtig zijn, korte lontjes, lange tenen. Je snapt het wel.
Overigens heb ik al 2x eerder een oproep gedaan om medebloggers te krijgen. Ik heb een druk leven dus niet altijd de tijd (of inspiratie) om iets te bloggen. Er kunnen meerdere mensen aan een blog deelnemen op meerdere 'toelatingsniveaus' met 1 moderator. Het vullen van het blog zou dan geen probleem moeten zijn. Ook nu ontvang ik zelf een mailtje als er een nieuwe reactie komt (dus ook van deze, spannend :-) en je kunt via een mailtje ook een bericht krijgen dat er nieuw stukje geblogd is.
Ik zal even moeten gaan zoeken hoe dat autoriseren ook alweer gaat. Je hoort van me.

Theo zei

Hoi Anoniem,

voor de Plazatijd konden de rapporten van Anticimex of Attack ook alleen maar opgevraagd worden door SM/ASM. Je was dan afhankelijk van de interesse van je SM of het rapport besproken werd en er vervolgens actiepunten opgesteld werden. Daar is dus eigenlijk niets in veranderd. Ik ben er ook een voorstander van dat een KM het kan opvragen maar ik denk dat het verruimen van applicatie-autorisaties (zowel psychisch als technisch) nog een stap te ver is voor de organisatie. Vergeet niet dat Plaza eigenlijk nog in de kinderschoenen staat en dat er nog veel ontwikkelingen zullen komen. Ik hoop zelf bv. op een forum voor de KM en applicatiemogelijkheden (bv. mail) op microniveau.(Charl in Maastricht in direct mailcontact met Evert in Groningen).
Het zal tijd kosten, ook voor mijn 'contacten' in Zaandam.

coby zei

willen jullie zekf het rapport bekijken..

zorg dan dat je het wachtwoord en de gebruikers naam kent en ga thuis op internet naar www.attack.nl vul de gegevens in en je hebt je winkel rapporten voor je staan! niet moeilijk doen en op je knieen liggen maar gewoon thuis even kijken :)

groetjes 1359 gouda