zaterdag 12 januari 2013

De column van Sander

In de Aha nr.1 van het nieuwe jaar spreekt Sander van der Laan in de hoedanigheid van Algemeen Directeur albert Heijn ons bij over verleden, heden en toekomst.

De feestdagen zijn voorbij en de broekriem moet aangehaald worden. Ik dacht juist dat de broekriem na de feestdagen een paar gaatjes ruimer gezet moest worden. We worden in ieder geval weer dood gegooid met reclame over afvallen en fitnessen.

De broekriem moet in ieder geval bij de winkelmedewerkers van Albert Heijn aangehaald worden, zowel letterlijk als figuurlijk. Letterlijk omdat we weer hard gewerkt hebben in de feestdagen en figuurlijk omdat het door het snijden in de kosten (of was het snijden in eigen vlees=zelfmutilatie ?), weer met minder mensen meer werk moeten doen.

Sander meld het in zijn column : in het kerstrapport van marktonderzoeksbureau GfK Panel Services staat de XL-formule weer op de eerste plaats, de reguliere AH(wijk)winkels zijn gezakt van plaats 5 naar plaats 6.

"Met name in de categorieen 'netheid winkel' en 'goede versafdeling' hadden we meer punten kunnen scoren. Laten we hiervan leren en er de komende tijd allemaal extra hard tegenaan gaan".

Die broekriem moet dus nog strakker gezet worden, krijgen we allemaal een mooie wespentaille.
Als ik zie en hoor hoe er op uren bezuinigd wordt - de OR heeft onlangs nog een enquete gehouden over de OPWU en werkdruk - dan verbaasd het mij niet dat de netheid van de winkel minder is geworden. Ik ken de orders van bovenaf niet, communicatie is bij menig bedrijf niet het sterkste punt, maar heb toch de indruk dat menig Supermarktmanager de regels op zijn of haar eigen manier uitvoert. Doen ze het wel volgens de regels dan is de situatie eigenlijk alleen nog maar zorgwekkender. De herinnering aan de  'Eindsprint' van 2011 ligt nog vers in het geheugen.
Veel regels/opdrachten zijn toen fout (?) uitgevoerd wat tot een slecht winkelbeeld en veel onrust leidde.
Ook nu wordt er weer gesneden in uren of uren geminderd door 'natuurlijke afvloeiing'.
Het Kwaliteitsteam heeft een vast aantal uren, minder klanten heeft slechts een gering effect op de netheid van de winkel. Geen klanten (en geen vakkenvullers) houdt de winkel aardig schoon maar die optie kan maar beter geen werkelijkheid worden.
Toch zie je ook hier het aantal werkelijk gebruikte uren teruglopen. In mijn eigen winkel zie ik dat terug. Wij gebruiken ongeveer 55 uur voor Kwaliteit terwijl er voor de benodigde werkzaamheden zo'n 130 nodig zijn. Goed voor de OPWU (Opbrengst Per Gewerkt Uur) zullen we maar zeggen.
En niet alleen het directe werk van Kwaliteit heeft er onder te lijden : zo wordt er alleen nog maar bij de 'eieren' fifo gevuld. Degene die het codeboek doet moet het dan weer recht breien, wat uiteraard niet gaat lukken met minder uren. Fifo vullen is ook een beoordelingspunt bij de halfjaarlijkse controle van Diversey dus een minpuntje voor de Kwaliteitsmedewerker.
Om nog maar te zwijgen van de klant die een verhoogd risico loopt op het kopen van produkten die (ver) voorbij de houdbaarheidsdatum zijn. Geen beste reclame voor je winkel.
Er moet een manier gevonden worden om met kostenbeheersing toch een goed resultaat te behalen.

'Op de kleintjes letten' is mooi maar zoals ik al eens eerder gezegd heb 'de kost gaat voor de baat uit'.















donderdag 10 januari 2013

Bennie bang...

...voor een spinnetje, maar deze is wel flink aan de maat. En het is eigenlijk nog maar een kleintje !

Diverse media meldden ondertussen de vondst van dit spinnetje. Deze heb ik uit het AD :

Vogelspin tussen verse AH-broodjes

Denk je lekker een broodje te pakken, grijp je bijna in een grote, harige vogelspin. Het overkwam gisteravond het winkelend publiek in de Albert Heijn supermarkt aan de Amsterdamsestraat in Scheveningen, meldt het AD.

Een zogenaamde Brazilian Giant White Knee Tarantula, een zwart-wit gestreepte griezel dat zo'n 25 centimeter kan worden, dook op tussen de pistoletjes en de krentenbollen. Nieuwsgierige klanten, volwassenen en kinderen, dromden samen om het dier. Een heldhaftige bezoekster knipte een flessenhals open en plaatste die kordaat over de spin, meldt een medewerkster van de Dierenambulance Den Haag die het beest later oppikte.
Het vermoeden bestaat dat de spin met bananen is meegekomen. De spin is overigens geen volgroeid exemplaar, Hij meet 'slechts' 10 tot 12 centimeter. Gevaarlijk voor de mens is hij ook niet, aldus de Dierenambulance Den Haag.

Nee, nee gevaarlijk is hij (zij?) niet. Maar wat ik mij nu afvraag : hoe komt die bezoekster zo gauw aan een schaar ?