vrijdag 6 juli 2012

Dialooglunch Kwaliteitsmedewerkers

Maandag 11 juni was er een dialooglunch voor Kwaliteitsmedewerkers. Ik was er zelf helaas niet bij maar de belangrijkste punten zal ik hier samenvatten.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Samenwerking in de winkel


De functie van Kwaliteitsmedewerker wordt nog steeds niet voor vol aangezien door collega's. De Km is een schoonmaker en wat deze nu eigenlijk allemaal doet (en niet doet) is niet duidelijk bij de collega's. Ook (jonge) teamleiders zijn veelal niet op de hoogte.


Taken van de Kwaliteitsmedewerker


De uren van het Kwaliteitsteam worden vaak gebruikt voor andere afdelingen en bij ziekte of vakantie worden de werkzaamheden niet door een ander overgenomen. Wij helpen anderen maar anderen helpen niet ons. De KM moet ook nog steeds taken uitvoeren die niet bij zijn functie horen.
Parttime Kwaliteitsmedewerkers voeren de taken minder goed uit.


Veiligheid


De werkgerelateerde veiligheid in de winkel is niet optimaal. Hierbij moet gedacht worden aan scherpe roosters en schappen, onvelige electrische situaties bij de koelingen, het lossen zonder veiligheidsschoenen en het gebruik van keukenmesjes tijdens het vullen.


Praktische zaken


Er zijn schappen die werk 'maken' voor de KM. Ook slechte verpakkingen (bv. melk) leiden vaak tot rotzooi.
De indeling van de winkel zorgt er soms ook voor dat bepaalde plekken moeilijk te onderhouden zijn, denk hierbij bv. aan de agf, de broodafdeling, het melkhuisje en onder bancarella's bij nieuwe AH's.
Sommige hulpmiddelen voldoen ook niet.


AH Plaza


De KM beschikt over te weinig applicaties waardoor sommige processen omslachtig en tijdrovend verlopen. Ook is er behoefte aan een digitale ontmoetingsplek of forum voor Kwaliteitsmedewerkers.


De klant


Vullen en schoonmaken dient zoveel mogelijk te gebeuren vóór opening van de winkel zodat de klant hier minder hinder van ondervindt.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Elke Kwaliteitsmedewerker kan natuurlijk nog meer min- of pluspunten aandragen. Elke situatie kent zo z'n eigen problemen. Zo vind ik zelf de opleidingstijd te kort en de intensiteit van de opleiding te gering om alle facetten van het Kwaliteitswerk over te dragen op nieuwe Kwaliteitmedewerkers. Vaak is de oude KM'er vertrokken voor er een nieuwe is en is er zelfs helemaal geen sprake van kennisoverdracht. De nieuwe KM moet dan opnieuw het wiel uitvinden.
Eén van de redenen dat ik dit weblog begonnen ben.
Ik ben in mijn eigen filiaal bezig met het opzetten van een 'Woordenboek Kwaliteitsteam' (zeg maar een Kwalipedia) waarin nieuwe collega's kunnen terugvinden wat iets is en hoe er gehandeld moet worden. Sommige zaken zijn natuurlijk filiaalgebonden maar als het compleet is zal ik onderzoeken of deze voor alle filialen beschikbaar gemaakt kan worden.