woensdag 29 februari 2012

Ervaringen met de nieuwe werkwagen gevraagd.

De nieuwe werkwagen is al weer een tijdje in gebruik. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van collega-kwaliteitsmedewerkers.
Wij hebben 2 werkwagens en zelf ben ik er tevreden over. Ik zie echter ook dat er wel netjes mee omgegaan moet worden. Van de tweede wagen is de klep bij de scharnieren afgebroken.
Wat zijn jouw ervaringen of klachten ?

dinsdag 21 februari 2012

Gefeliciteerd !

Twee jubilerenden deze keer. Op 13 maart is de heer P.A.Glashouwer van AH 1532 te Heerenveen maar liefst 40 jaar in dienst en op 30 maart is het mevrouw M.Meeuwsen van AH 1830 in rotterdam die gaat voor de 25. Maak er een mooie dag van.

zaterdag 11 februari 2012

Diversey scores 2011

Het jaar 2011 is al weer een tijdje afgesloten en de resultaten zijn door HK geanaliseerd. Op Plaza/Deze Week/Kwaliteitsmedewerker staan kort samengevat de conclusies. De collega's die dit blog lezen, lezen natuurlijk ook de Deze Week maar ik wilde toch even mijn gedachten over de conclusies op 'papier' zetten.

Het resultaat van de gemiddelde score van voorjaars- en najaarscontrole in 2011 is met 2 procent gestegen ten opzichte van 2010. Dat is mooi. We moeten er echter wel rekening mee houden dat er weer een aantal winkels omgebouwd zijn tot DNAH. Deze scoren uiteraard beter na dan voor de ombouw. Zeg dat er 45 winkels (5%) zijn omgebouwd en dat deze winkels zo'n 20% beter scoren dan heeft dat al een verbetering met 1% als resultaat op het totaal. Blijft er evengoed nog een stijging over natuurlijk en daar zijn we blij mee.

Aandachtspunten :

Schoonmaak en hygiene van koelingen/koelcellen, diepvriezers e.d..
Zeker bij de zuivel is er het een en ander mis. Lekkende melkpakken en kapotgevallen toetjes (zowel door klanten als collega's) zijn een dagelijkse ergernis. Wij hebben de eet- en drinkzuivel en het melkhuisje dagelijks op het schema staan. Ik moet er niet aan denken om dit 1x in de 4 weken te doen, ik zou mij kapotschamen. Aan lekkende melkpakken en klanten die spullen laten vallen kunnen wij weinig doen maar direct reageren van vullende collega's scheelt een hoop ellende. Beter opletten tijdens het vullen van diezelfde collega's zal ook de nodige breuk schelen.
Berucht is natuurlijk het rooster. Er onder schoonmaken is geen lolletje. Wij hebben dit makkelijker gemaakt door oplegplaten op maat te knippen en er onder te leggen. Onder de hete kraan zijn ze zo weer schoon.
Diezelfde oplegplaten zijn op de draadplanken weer een bron van schimmel als deze gecombineerd zijn met vastgeplakte opvulstroken. Als een plank (bijna) leeg is probeer ik ze zoveel mogelijk te vervangen door platen uit een stuk met daarin uitsparingen geknipt voor de staanders achterin.
De diepvrieskasten en cellen worden geveegd en daar is eigenlijk alles mee gezegd. Echt schoonmaken kan alleen door de vriezer uit te laten zetten. Dit vraagt om een hele strakke organisatie want er kan een hoop mee mis gaan.

Temperatuurbewaking en registratie
Dit hoeft geen probleem te zijn mits de controle en registratie bij afwezigheid van de Kwaliteitsmedewerker maar goed geregeld is. Hier ligt dus een taak voor de teamleider.

Vullen van koelingen boven de loadlijn
De Kwaliteitsmedewerker vult - als het goed is - zelf niet. Hij/zij kan wel constateren en aansturen maar ook hier ligt weer een taak voor de teamleider. De drie C's - Coachen, Controleren en Corrigeren - zijn hier weer belangrijk en eigenlijk ook een vierde C van Consequent.

THT-bewaking in het algemeen
Nergens in de werkomschrijving van de Kwaliteitsmedewerker wordt gesproken van de THT-bewaking maar het is wel onderdeel van de beoordeling door Diversey. Ik blijf dat een vreemde zaak vinden. Straks worden we ook nog beoordeeld op kasverschillen en snijverlies. Begrijp mij goed, ik ben een voorstander van een goede tht-controle maar leg die taak dan ook bij het Kwaliteitsteam. Niet als extra taak voor de huidige KM-ers maar voeg de daarvoor benodigde uren en medewerker(s) toe aan het Kwaliteitsteam. Voordeel hiervan is dat het Kwaliteitsteam uit meer mensen bestaat en er makkelijker omgegaan kan worden met ziekte en vakantie.
Er zijn nog meer taken die volgens mij te maken hebben met 'vakverzorging' en toegevoegd kunnen worden waarna het Kwaliteitsteam een zelfstandige afdeling met eigen teamleider kan worden.

Schoonmaak van bodembakken ivm ongedierte
Dit lijkt mij erg situatiegebonden. Een oud filiaal in een grote stad zal hier waarschijnlijk meer problemen mee hebben dan een DNAH. Er kan natuurlijk altijd iets meekomen met leveranciers maar het is in ieder geval zaak om de eigen 'hardware' voor elkaar te hebben. Zitten er doppen op de poten van de staanders van de schappen ? Zijn er openingen van meer dan een halve centimeter naar de ruimte buiten de winkel ? Ligt er voedsel/breuk in de schappen ?
Constateer je ongedierte twijfel dan niet en schakel de ongediertebestrijding in. Beter voor niets gebeld dan niet gebeld.

Ook een aantal meetpunten van het kwaliteitsrondje scoren onvoldoende.
Niet schone AGF-meubelen (voor het stickerplakken is er nog steeds geen uniforme oplossing), kassameubelen (als de cassiere pauze neemt kan ze haar werkplek even schoonmaken) en de afzuigkap op de broodafdeling (even een stoffer er langs maar altijd : geen tijd!geen tijd!).
Ik zou zelf nog de temperatuurregistratie door de verschauffeur hier aan toe willen voegen. Meestal gebeurt dit namelijk niet en er zijn zelfs chauffeurs die voor alle filialen in hun rit al vooraf 2 gr. hebben ingevuld.
Overigens is het maar de vraag of de meetpunten naar waarheid ingevuld worden. Als ze al ingevuld worden.

Nog even en de voorjaarsaudit van Diversey vindt weer plaats. Maak van de minpunten van 2011 de speerpunten van 2012 en scoor nog beter.

"Een schone zaak is een normale zaak"