zaterdag 25 juni 2011

De rotte appel...

Een bericht van distrifood :

"Veel rot fruit en groenten in Duitse super  

BERLIJN – Veel Duitse supermarkten verkopen fruit en groenten dat eigenlijk niet meer mag worden aangeboden aan consumenten.
Dat blijkt uit een onderzoek van het Duitse consumentenprogramma Markt. Van de formules Rewe, Edeka, Penny en Lidl werden meerdere vestigingen bezocht. In driekwart van de bezochte winkels troffen de onderzoekers beschimmeld fruit en groenten aan. 
 
De formules adverteren in de winkels en folders met de termen ‘vers’ en ‘iedere dag beter’, maar de realiteit is anders. Het onderzoeksteam trof in veel winkels verrotte druiven, perziken, paprika’s en tomaten aan, die zelfs een dag later nog werden verkocht als zijnde vers fruit en groente. Alleen bij Lidl werden geen beschimmelde producten aangetroffen."

Dit mag dan een onderzoek in Duitse winkels zijn geweest, ik denk dat Nederlandse winkels ook het een en ander te verbeteren hebben. Mandarijnen en sinaasappelen die gewoon dagen achter elkaar op elkaar gestapeld worden, beschimmelde tomaten, overcode avocado's en bruine bananen; het komt overal voor.
Onze groenteboeren zijn Medewerkers Verkoopklaar geworden dus vullen ze nu ook zuivel en andere groepen. Drie maal per dag kwaliteitsronde lopen ? Vergeet het maar.

Het Kwaliteitsteam zou volgens mij meer in moeten houden dan alleen schoonmaken en temperatuurcontrole. Kwaliteit (of gebrek daaraan) vind je ook bij de produkten : gedeukte blikken, opengescheurde verpakkingen, overcode, beurs fruit: ik haal het uit de vakken als ik het tegenkom. Dat vind ik logisch.
Geef het Kwaliteitsteam meer uren en meer medewerkers. Maak er een sterk team van dat de hele winkel ondersteunt in het leveren van kwalitatief goede produkten. Wij zijn de ogen en de oren, en niet te vergeten de handen, die kwaliteit zien, voelen en beleven.



zaterdag 4 juni 2011

Gefeliciteerd !

Op 19 juni is de heer T.L. van Sant, AH 1310 Egmond a/d Hoef, 40 jaar werkzaam bij Albert Heijn. Als je al zo lang meeloopt weet je precies waar de pijnpunten zitten in de winkel. Gefeliciteerd met het jubileum.

In de nieuwe Aha ook een stukje over Kwaliteitsmedewerker Rinus van der Burg, AH 1107, die op 29 april j.l. koninklijk onderscheiden werd voor zijn vrijwilligerswerk voor de voetbalclub Voorschoten '97.