dinsdag 22 maart 2011

AH Brasschaat

Na een fantastisch wandelweekend met Britse en Nederlandse vrienden in het zuiden van Limburg was het maar een kleine moeite om afgelopen maandag even om te rijden via Brasschaat in Belgie. Daar heeft Albert Heijn zijn eerste Belgische filiaal geopend, een franchise winkel van de heer Van Ende.
Ik parkeerde tegen twaalven op 1 van de 37 ruime parkeerplaatsen voor de winkel. Werklui waren bezig met het aanbrengen van korte, stevige palen tussen winkelpui en parkeervakken. Het zou inderdaad zonde zijn van deze mooie winkelpui als iemand vergeet tijdig de rem te gebruiken tijdens het parkeren. 


Het eerste dat opviel waren de teleurgestelde klanten die onverrichterzake omkeerden omdat de winkel op maandag pas om 12.30 uur opengaat. Later hoorde ik dat in de Belgische wet staat dat een winkel elke week 24 uur aaneengesloten dicht behoort te zijn. Aangezien de winkel elke zondag open is tot 12.30 uur kunnen ze op maandag dus pas open op dezelfde tijd. Evengoed stonden er om die tijd meer dan 100 klanten klaar om de blauwe wereld van Albert Heijn te ontdekken. Eenmaal door het tourniqette valt direct de opgestelde champagne ter ere van de opening op. 


Klanten bleven binnen komen en al gauw was het behoorlijk druk. Ondanks de zondagsopening waren de vakken goed gevuld, iets wat in ons eigen filiaal nog weleens problematisch kan zijn. Verder is de winkel, zoals elke nieuwe DNAH, een plaatje om te zien. Geen zelfscan, dat is misschien nog een stap te ver voor onze Zuiderburen, en slechts 6 kassa's zullen bij deze drukte een flinke druk op de winkelvloer geven. Voor een pak echte Belgische wafels stond ik in ieder geval 15 minuten in de rij. De (Nederlandse) belofte '3 in een rij, kassa erbij' heb ik niet kunnen ontdekken en dat is maar goed ook op een dag als deze want dan zou de winkel direct uitgebreid moeten worden. Misschien zijn onze Zuiderburen geduldiger dan de haastige Nederlander ? 


Ik hoop dat Belgie 'onze' Albert Heijn gaat waarderen en dat ze over 10, 15 jaar trots zullen spreken over 'onze Albert' waar zij de koning zijn.



woensdag 16 maart 2011

Zeepdispencer

Een videootje over het vullen van de zeepdispencer, een artikel dat nogal eens kapot gaat door ondeskundig gebruik. Je kunt nieuwe bestellen maar voorkomen is beter dan genezen.

dinsdag 15 maart 2011

Video instructie handdoekautomaat

Hieronder vind je de video-instructie hoe je de rol in de handdoekenautomaat van Hokatex aanbrengt.
Alles is 'take one' dus het is niet allemaal even soepeltjes. Gelukkig werd ik tijdens de opnames niet gestoord door toiletbezoekers. Leg dat maar eens uit, wat je met een videocamera in de (heren)toiletten doet :-)

zaterdag 12 maart 2011

Gefeliciteerd!

Een nagekomen melding van het 25-jarig jubileum van mevr.H.W.Scheepers-Hendrikx, AH 1192 Geldrop, op 18 januari en op 1 april, echt waar, is de eer voor mevr.J.C.J.Sonke-Schrijver van AH 1260 te Goes. Op 14 april is er taart voor mevr.A.van Veenendaal van AH 1333 in Rhenen en op 4 april heeft mevr.R.Luyten-Bloemenhof, AH 1059 Apeldoorn, al 40 jaar gewerkt voor Albert Heijn. Als je al zo lang werkt voor Appie dan moet je met haar kunnen lachen. Chapeau !

maandag 7 maart 2011

Diversey komt weer

Vanmiddag waren de periodieke werkzaamheden in het sm-gedeelte van haccp-digitaal nog niet operationeel dus ik denk dat we tot week 13 moeten wachten.

Leg dat maar eens uit aan Diversey als je de afgelopen maanden omgebouwd bent tot DNAH want die kunnen vanaf week 11 ook weer langs komen voor hun halfjaarlijkse controle. Je kunt hierover lezen op AH Plaza :

"De voorjaarscontrole van 2011 start op 14 maart en loopt tot eind juni. Nieuwe controlepunten zijn:




• De THT-code van de vergroepen wordt een belangrijk controlepunt. Diversey gaat bij drie verschillende versgroepen de THT-code controleren en of er FIFO gevuld wordt.


• De controle van de ovens op de bakkerijafdeling wordt opgesplitst in drie onderdelen: bakplaten, bovenkant deuren en afzuigkappen. Voorheen werd de oven in zijn geheel beoordeeld en scoorden de meeste winkels op het totaalplaatje goed. Maar als je de verschillende onderdelen van de oven los beoordeelt, valt er nog wel wat te verbeteren. Bij de meeste winkels zien de bakplaten er redelijk goed uit, maar verdienen de bovenkant van de deuren en afzuigkappen nog wat aandacht. Controleer alvast of alle onderdelen van de oven op de bakkerijafdeling aan de norm voldoen door de hygiënewerkplannen nog eens goed door te nemen."

Ik vind dat toch een beetje vreemd. Volgens mij is de halfjaarlijkse controle van Diversey gericht op zaken die te maken hebben met haccp-digitaal. THT-codes en FIFO vullen vallen daar niet onder en de Kwaliteitsmedewerker heeft daar ook geen invloed op. Sterker nog : als de KM zich daarmee zou bemoeien zou hem waarschijnlijk te verstaan worden gegeven dat hij zich met z'n eigen zaakjes bezig moet
houden. Ik denk dat een slecht resultaat, en dus een lagere totaalscore, toch uitstraling zal hebben naar de waardering van de KM.
Ik ben er altijd een voorstander van geweest dat het codeboek, naast nog enkele zaken die met kwaliteit en verzorging van het schap te maken hebben, onder de verantwoording van het Kwaliteitsteam zou vallen maar dan wel onder de juiste voorwaarden.
De bakkerijafdeling is ook niet de directe verantwoordelijkheid van de KM die dus voor een beoordeling afhankelijk is van de inzet van anderen. Als het aanspreken van de collega's van de bakkerijafdeling niet het gewenste resultaat heeft dan kan de KM dit aankaarten bij het kader maar is dan afhankelijk van de 'interesse' die het kader heeft. Gezien de reacties op mijn weblog en mijn ervaringen in het land zou die interesse wel eens heel gering kunnen zijn.