maandag 30 augustus 2010

DEN HAAG – Koelschappen in supermarkten zijn beter afgesteld dan drie jaar geleden. Dat blijkt uit een test van de Consumentenbond.

De bond mat ook in 2007 de temperatuur in koelmeubelen van supermarkten. Toen schortte er behoorlijk wat aan. Vlees lag in 8 procent van de gevallen te warm in de koelingen. Van de kaas- en viskoelmeubelen had 5 procent een te hoge temperatuur. Negatieve uitschieter was toen een kaaskoeling die op 12 graden Celsius was afgesteld.
De onderzoekers van de Consumentenbond gingen deze keer langs bij 20 filialen van de 9 grootste supermarktketens. Uit de test blijkt dat de meeste supermarkten voldoen aan de voorschriften. De viskoeling van Albert Heijn was in 5 procent van de gevallen te warm. 5 procent van de filialen van de Natuurwinkel en Lidl zaten op het randje. De bond spreekt bij twee graden boven de vereiste temperatuur van een randgeval.

Vlees en kaas

De vleeskoeling was over het algemeen in orde. Alleen bij C1000 was 10 procent van de metingen op het randje. De kaaskoeling van (Super)Coop was bij 4 procent te warm. Bij de kaas werden diverse randgevallen ontdekt: Aldi 14 procent, C1000 en de Natuurwinkel 5 procent en Plus 9 procent.

Te warm

Uit het onderzoek werd ook duidelijk dat veel supermarkten koelingen tegenwoordig eerder te koud dan te warm afstellen. Eenmaal was de temperatuur van de producten duidelijk onder het vriespunt. Bij 84 van de 600 metingen lag de temperatuur onder het vriespunt. Bij een kwart van de onderzochte koelschappen was de temperatuur niet te zien voor consumenten.

vrijdag 27 augustus 2010 12:25, De Consumentengids , door Herman te Pas
 
Bron : Distrifood.nl/De Consumentengids

donderdag 19 augustus 2010

Terug van vakantie

De vakantie zit er op. Afgelopen maandag begonnen en eerlijk gezegd viel de winkel mij tegen. Zo op het eerste oog was er niets aan de hand maar keek je beter dan merkte je toch wel dat het Kwaliteitsteam al lange tijd met te weinig uren werkt. Ook nu is er een collega op vakantie dus van herstel is nog niet echt sprake. Middelgrijs zou ik ons zelf geven. Als de collega terug komt gaan we weer alles uitgebreid schoon maken. De diepte in zogezegd.

Dinsdag was ik als lid van een pre-openingsteam aanwezig in een ander filiaal. Dit filiaal wordt een nieuwe Albert Heijn en dat zorgt voor de nodige veranderingen in HACCP-digitaal. Het is niet alleen de overstap van assortimentsgroepen naar modules maar de indeling van de winkel verandert ook vaak rigoreus.
Overigens is niet alles terug te vinden onder de DNAH noemer en moet je nog steeds onderdelen van de wijkwinkel aanvinken als zijnde relevant. Vergeet je dit dan zijn er onherroepelijk onderdelen die niet benoemt en dus ook niet schoongemaakt worden.
  Aan de hand van de winkelplattegrond maak ik een indeling van alle werkzaamheden en zet ik de - in een normale situatie - benodigde tijd erbij. De eerste maanden na heropening heb je vaak minder tijd nodig en als het Kwaliteitsteam niet verslapt kunnen ze heel lang een heel hoge kwaliteit halen.
Valkuil is het weghalen van uren van het Kwaliteitsteam en deze vervolgens overhevelen naar de kassa of het vulproces. De winkel is toch schoon ?
Je komt dan echter in een neerwaartse spiraal terecht waarbij je al snel afglijdt naar de oude 'vieze' winkel.
En dat willen we toch niet ??