maandag 23 maart 2009

Lokale betrokkenheid, MVO of ZVO ?

A.s. donderdag wordt er op het hoofdkantoor in Zaandam een lunchlezing verzorgd door Sonja Boelhouwer en Cees van Vliet. Deze lezing gaat over Lokale Betrokkenheid in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Onderdelen hiervan zijn o.a. de thema's schoon en veilig. Dat leek mij zeer interessant omdat dat direct met mijn werk als Kwaliteitsmedewerker te maken heeft. Vorige week maandag had ik mij dus ingeschreven voor die lezing. Een heel populaire lezing klaarblijkelijk want op dinsdag verscheen het bericht dat de filmzaal geheel en al volgeboekt was en er dus geen aanmeldingen meer gehonoreerd konden worden. In deze crisistijden kun je blijkbaar maar beter geinteresseerd zijn in wat je baas te vertellen heeft.
Vandaag wilde ik checken of er inderdaad een stoeltje voor mij gereserveerd was, met een staanplaats of een plekje op het tapijt zou ik ook genoegen nemen. Via het SSC had ik mijn vraag gesteld en tot mijn vreugde werd ik gebeld door iemand van het hoofdkantoor. Zou iemand daar mijn weblog lezen en geinteresseerd zijn in mijn Lokale Betrokkenheid ? De Koude Douche kwam al gauw toen er medegedeeld werd dat de lezing alleen voor medewerkers van het hoofdkantoor was, gevolgd door de vraag hoe ik uberhaupt wist dat die lezing er was. Een soort van Zaans Verantwoord Ondernemen dus.
Ik ben van nature een 'nieuws'gierig mens. Interesse in algemene zin doet mij verder kijken dan mijn neus lang is. Kennis is meer dan macht, het is de macht om van jezelf een beter persoon te maken. Kennis delen is dus nog beter omdat je dan ook andere personen beter maakt. Helaas mag ik donderdag niet beter worden. Voor overaanmelding vanuit de filialen hoeven ze niet bang te zijn, velen hebben helaas niet de drive om zich voor dit soort zaken te interesseren. Laten we de Lokale Betrokkenheid dus vooral lokaal houden. Aan het eind van het gesprek werd ik bedankt voor de getoonde interesse. Terug in mijn mandje.

dinsdag 10 maart 2009

Kwaliteitsteam 443

De afgelopen tijd ben ik druk bezig geweest met de eerste fase in het opzetten van het Kwaliteitsteam 443. Er is een nulmeting uitgevoerd bij de meeste filialen in ons winkelgebied en tezamen met het periode-gemiddelde bij het onderdeel hygiene van de Next Topshop wedstrijd en de novemberscore van JohnsonDiversey kan er nu een overzicht gemaakt worden welke filialen in aanmerking komen voor hulp. Er is een mail gestuurd naar de filialen met het verzoek aan de SM's om hun Kwaliteitsmedewerkers te informeren en te interesseren om deel te nemen in dit Kwaliteitsteam 443. Er zijn nog weinig reacties teruggekomen - leest iedereen zijn mail wel ? - maar de OM brengt bij iedere SM de oprichting en het doel van het Kwaliteitsteam443 extra onder de aandacht.

Het doel is om de hygiene van de filialen op een hoger niveau te brengen. Filialen kunnen om verschillende redenen een achterstand hebben. Denk hierbij bv. aan ziekte of het ontbreken van een Kwaliteitsmedewerker. Samen met de SM en KM wordt nagegaan waardoor de problemen zijn ontstaan en worden er afspraken gemaakt om herhaling te voorkomen. De juiste middelen en gereedschappen waar de KM mee werkt moeten aanwezig zijn en eventueel besteld worden, daarna wordt samen met SM en KM geinventariseerd welke groepen in de winkel aangepakt zullen worden. Vervolgens wordt er een dag vastgesteld waarop het Kwaliteitsteam komt helpen. Op deze dag pakt het team de meest dringende en in het oog springende zaken in de winkel aan. Met behulp van enkele medewerkers Verkoopklaar kan een (koel)stelling snel leeggehaald worden waarna alle onderdelen van de stelling onder handen genomen kunnen worden. Tijdens het schoonmaken kan het volgende onderdeel leeggehaald worden, enz.. Als je zo met een team van 4 extra Kwaliteitsmedewerkers en een paar medewerkers Verkoopklaar door de winkel gaat kun je heel wat bereiken. Het lijkt mij ook een goed idee om in het kader van het project 'Samen werken' iemand van de afdeling Winkelorganisatie Support Verkoopklaar van het hoofdkantoor uit te nodigen om mee te doen.

Het een en ander vraagt natuurlijk een investering in uren van het te helpen filiaal maar het grote voordeel is dat een deel van de winkel hierna veel minder inspanning kost om schoon te houden. Hierdoor komt tijd vrij voor de eigen Kwaliteitsmedewerkers om andere mindere punten in de winkel aan te pakken. Een bijkomend, maar niet minder belangrijk voordeel is dat de Kwalitweitsmedewerkers onderling veel tips en ideeen uit kunnen wisselen.
Na de 'hulpdag' vinden er nog nacontroles plaats om te zien of de gemaakte afspraken worden nagekomen. Borging van de behaalde resultaten is uitermate belangrijk. Terugzakken naar het oude niveau en vervolgens roepen dat we Kwaliteitsteam443 wel weer even bellen is niet de bedoeling. Integendeel. Als de hygiene blijvend op een hoger peil komt zou een Kwaliteitsmedewerker van de winkel juist deel kunnen nemen in het Kwaliteitsteam443 om andere filialen te kunnen helpen. Bij meerdere deelnemers kan er gerouleerd worden waaardoor men hooguit 3 a 4 keer per jaar een dagje weg is uit het eigen filiaal.
Lijkt het je wel wat om zoiets ook voor je eigen winkelgebied op te zetten of heb je vragen, ideeen of opmerkingen neem dan gerust contact met mij op. Je kunt mij bereiken via dit blog of via email op kwaliteitsteam443@casema.nl .