zaterdag 27 december 2008

Filiaal Hulp Verlening

Veiligheid is een onderbelicht aspect van onze functie. Controle op voedselveiligheid vindt plaats via de temperatuurcontroles en onze controles van vulhoogtes, het 'buiten-de-koeling' staan, etc. . Veiligheid voor klant en personeel heeft veel minder onze aandacht. Wij zijn daar niet echt voor opgeleid. Wij proberen de vloer schoon te houden waardoor de kans op ongelukken kleiner wordt. Toch kan er iets gebeuren, ook op een schone vloer, waarvoor actie van ons vereist is. De opleiding tot Filiaal Hulp Verlener (FHV) geeft je de benodigde kennis en kunde om adequaat op een onvoorziene gebeurtenis te kunnen reageren. Een citaat uit de Gooi- en Eemlander van maandag 22 december :
"Een mooi compliment kregen we van de heer Prins uit Bussum, die onlangs onwel werd bij de Albert Heijn in het centrum van zijn dorp. Prins schrijft : 'Een jonge medewerker zag mij zwaaiend om steun zoeken en kwam direct op me af met een stoel in de hand. Te laat, ik ging tegen de vlakte. Hij draaide mij voorzichtig op mijn rechterschouder en sprak mij rustig toe, terwijl zijn hand mijn linkerschouder steunde. Die hand en dat rustige praten 'strekt u uw benen maar, ik heb hier een steuntje voor uw hoofd' bracht mij langzaam weer tot de werkelijkheid. Toen de chef kwam en vroeg of ik wist waar ik was en wat voor dag het was en ik een damesstem hoorde zeggen 'Ik heb de ambulance gebeld', was ik weer enigszins 'bij'.
In no-time zat een ambulancemedewerkster naast mij; prikte in mijn arm, bracht een driewegkraantje aan en voordat ik het wist lag ik op een brancard, op weg met de ambulance naar het ziekenhuis. Continu werd rustig tegen me gepraat. Wat een professionaliteit !" Einde citaat.
Ik weet niet of de genoemde jonge medewerker een cursus FHV heeft gedaan maar zijn rustige optreden doet dit wel vermoeden. Ook voor een Kwaliteitsmedewerker, die immers veel in de winkel aanwezig is, is het handig om FHV-er te zijn. Informeer bij je Teamleider of ASM hoe de Filiaal Hulp Verlening bij jou in het filiaal geregeld is en of er volgens norm herhalingscursussen plaats vinden. Ben je zelf nog geen FHV-er meld je dan meteen aan voor de opleiding, je bent daarna voorbereid op onvoorziene omstandigheden die in je filiaal, thuis of op straat kunnen gebeuren.

woensdag 24 december 2008

donderdag 11 december 2008

Kassa : ontdek je plekje

Nee, niet dat consumentenprogramma van de Vara of de mooie plekjes in Nederland. Alhoewel, dat laatste ? De Albert Heijns zijn natuurlijk mooie plekjes in Nederland en wij proberen dat zo te houden. Zo liet Rosanna mij laatst een nogal verwilderd en verborgen plekje zien.
Onder de kassa, of beter gezegd, in de kassa. Op de foto's kun je zien welk plekje ik bedoel en als je er nog nooit geweest bent kun je er op ontdekkingsreis.


De kassa. Er zijn natuurlijk verschillende soorten kassa's met verschillende systemen dus informeer even bij de afdeling Verkoopafhandeling hoe jouw kassa in elkaar zit.



Til de afdekplaat op en leg deze aan de kant.
Stofzuig het vrijgekomen deel. Let op ! Niet met de zuigmond het glas aanraken. Dit zou krassen kunnen veroorzaken.
Til met voorste greep de unit voorzichtig omhoog. Hierbij kantelt het verticale, spiegelgedeelte naar achteren.
Je ziet nu een ruimte onder de kassa met voornamelijk uienvellen, suiker e.d.. Maak deze ruimte schoon m.b.v. een stofzuiger.
Let op ! Door het kantelen van de unit valt er los vuil door twee openingen op de kassastoel en op de vloer.
Eventueel aanwezige waarde-artikelen afgeven aan de verantwoordelijke van de afdeling Verkoopafhandeling.

maandag 8 december 2008

Reclame, foutje !

De kerst reclame van Albert Heijn al gezien ?

Aaaaaah ! Die bancarella was veel te hoog gevuld. Waar is die teamleider van Verkoopklaar ??