dinsdag 26 augustus 2008

Goed nieuws...

Volgens Support zijn eind augustus de problemen met de interne klok van de computer opgelost. Kunnen we eindelijk gaan werken volgens planning. De meesten deden dat natuurlijk al, of hadden hun werkzaamheden aangepast, maar voor nieuwe Kwaliteitsmedewerkers wordt het een stuk overzichtelijker. Woensdag mag ik een nieuwe collega nog alles leren wat ik weet. In 1 dag.

zaterdag 16 augustus 2008

Nieuwe enquete

Regio Noord is weer terug van vakantie en vrolijk aan het werk. Tenminste, als de situatie in de winkel daar aanleiding toe geeft. Zijn er goede afspraken gemaakt over wie jouw taken overneemt of neemt een collega KM een deel van de taken over ? Of misschien heeft niemand de taken overgenomen ? Geef in de enquete aan hoe het in jouw filiaal geregeld was.
Regio Midden en Zuid genieten nog even van een welverdiende vakantie dus de enquete loopt tot half september.

zondag 10 augustus 2008

Hulptroepen

Bijna al mijn blogs typ ik direct zonder vooraf op te schrijven. Het onderwerp ontwikkelt zich meestal in de dagen voorafgaand aan publicatie. Soms ontstaat een onderwerp heel kort van te voren. Zoals vanochtend. Tijdens het douchen werd ik wakker en dacht ik aan mijn bezoekje aan een collega-filiaal waar ik gisteren over schreef. "Op zondagochtend aan je werk denken, die is gek" hoor ik je denken. Ja, uh, sorry hoor maar bij gaat het denken nou eenmaal door. Stel dat Einstein alleen van 9 tot 5 had gedacht dan was die Relativiteitstheorie nooit van de grond gekomen en volgens mij kwam hij tijdens de lunch op eeeisemceekwadraat. Waar dacht ik dan aan tijdens het douchen (en schiet er maar gerust gaten in als er iets niet klopt of je bent het er niet mee eens !) ?

Met de voorbereidingen van de opening van de AH XL in Muiden kwam er een heleboel hulp van buitenaf. Uiteraard had je een team van bouwers en technici die het pand onderhanden namen maar ook moesten de oud-C1000 medewerkers opgeleid worden en kennismaken met de AH manier van werken. Er werd stage gelopen in andere filialen en collega's deelden hun kennis en expertise. Tijdens de dagen voorafgaand aan de opening moest er natuurlijk een heleboel gevuld worden. Met behulp van honderden mensen, waaronder veel collega's uit de regio, werden de enorme aantallen colli weggewerkt en ook na de opening kwamen er nog veel collega's helpen.
Voor de opening was er ook een pre-openings schoonmaakteam en vanochtend kwam ik op het idee om ook iets dergelijks te doen voor filialen die problemen hebben om de kwaliteit van de winkel op het gewenste niveau te handhaven. Geen team van dure deskundigen maar een Kwaliteitsteam samengesteld uit Kwaliteitsmedewerkers van filialen uit de omgeving die een dag gaan helpen bij een filiaal waar de problemen zich in de loop der tijd opgestapeld hebben. Die problemen kunnen ontstaan zijn door een gebrek aan (gemotiveerde) Kwaliteitsmedewerkers, door ziekte of vakantie of door personeelswisselingen. Wat de reden ook is, er is een berg werk ontstaan die moeilijk op te lossen is zonder hulp. Filialen die goed scoren bij een haccp-audit kunnen voor een dag een Kwaliteitsmedewerker afvaardigen en om feeling te houden met de werkvloer zouden er ook medewerkers van het hoofdkantoor, bv. van Winkelorganisatie, een dag mee kunnen draaien.
Om 'kandidaat-filialen' te selekteren zou je de haccp-audit scores van Johnson Diversey kunnen gebruiken of de scores van de 'Mystery Guest' van de Next Top Shop wedstrijd. Als het filiaal er mee instemt, en waarom zouden ze niet, dan kan er een dag afgesproken worden waarop het Kwaliteitsteam aan de slag gaat. Zijn de problemen grotendeels opgelost dan is het bijhouden meestal een stuk eenvoudiger en is het voor het filiaal ook weer een opsteker om fris aan de slag te kunnen.

Zijn er mensen geinteresseerd om mee te doen of wil je mee denken over dit idee reageer dan. Denk ook na of je dit in je eigen winkelgebied op zou kunnen zetten. Er is Kwaliteit en anderen helpen is, naast leerzaam, ook nog eens leuk om te doen.

zaterdag 9 augustus 2008

Tranen met tuiten

Vrijdag was ik toevallig in de buurt van een Albert Heijn. Deze winkel bestaat nu ongeveer 3 jaar en ik ben daar twee keer eerder geweest. Een fraaie, middelgrote AH. Dat was het tenminste. Ik ben door de winkel gelopen als een soort 'Mystery Guest' en heb hoofdzakelijk gekeken naar schoon en codes. De toestand was slecht, zeer slecht. Ik heb met pijn in mijn hart rondgelopen en zag overal troep. Op de vloer, de bodembakken, onder tafels en in koelingen lag het bezaaid met karton, plastic en vlekken. Bij een paar willekeurige controles van de tht-code kwam ik artikelen tegen die al maanden overcode zijn. Hoe kan zo iets ontstaan ? Ja, het is vakantietijd en er werken veel jongeren en weinig (geen?) veteranen maar zoiets wens ik niemand toe.

AH XL Muiden (4)

Hoe komt het toch dat hetzelfde probleem telkens weer terug komt en maar niet opgelost wordt ? In mijn blog van 16 januari 2008 schrijf ik over HACCP-digitaal dat alle geplande werkzaamheden in verkeerde weken weergeeft en dat ik daar in de eerste helft van 2007 al melding van heb gemaakt bij het hoofdkantoor. Het zou een fout in de interne klok van de computer zijn en er werd aan gewerkt. In reacties op mijn blog bleek dat niet iedereen die problemen had en als ze er waren dat het dan in verschillende vormen voor kwam.
Vorige week donderdag kon ik na twee weken open te zijn eindelijk HACCP-digitaal opstarten en wat blijkt ? Ook hier komen de weken van geplande werkzaamheden niet overeen met de weergave in de handterminal. Als alles nou gewoon een weekje op zou schuiven was het niet zo erg maar de fouten zijn willekeurig waardoor in de ene week teveel taken verschijnen en in de andere week juist te weinig. Is het voor een ervaren Kwaliteitsmedewerker al een probleem, voor totaal nieuwe medewerkers is het zo goed als onmogelijk om het juiste ritme en regelmaat te ontwikkelen in hun werk. Ik heb maandag om 7.15 uur een klacht gestuurd naar het SSC maar helaas nog niets vernomen. Verbaast mij dat ?

zaterdag 2 augustus 2008

Vegen onder groente- en fruittafels

Wat is de beste of makkelijkste manier om te zorgen voor een schone vloer onder deze groente- en fruitafels ? De ombouw zit aan elkaar geschroefd dus de tafels kunnen niet verreden worden. Vegen met een gewone bezem is lastig vanwege alle tafelpoten en andere onderdelen. Ook moppen is moeilijk.
Weet iemand een goeie manier ?

Nieuwe check-outs

In mijn eigen oude filiaal staan oude check-outs met aan het eind van de band een opvangbak voor vuil. Daar zitten 2 kleppen die opgetild kunnen worden om de opvangbak uit te zuigen. Bij de kassa's in de nieuwe AH XL in Muiden ontbreekt de achterste klep. Er zit echter wel een kier waar het
vuil in valt. Toch is de ruimte
er onder wel schoon te maken.



Hiervoor moet je met een passende imbussleutel 4 boutjes losdraaien aan de onderkant van de kassa. Ondersteun de houder van de uitschuifplank met een hand of een stapeltje zwart fust tijdens het losdraaien.





Als plank en houder zijn verwijderd zie je een rechthoekig gat. Je kunt nu met stoffer, stofzuiger of met de hand het vuil weghalen.Bij het terugplaatsen van de plank en houder de boutjes eerst losjes indraaien en daarna met de imbussleutel goed vastzetten.





AH XL Muiden (3)

Pfff, dat waren 2 drukke weken. Normaal werk ik in mijn eigen filiaal 26 uur in 3 dagen en nu draai ik elke week 5 dagen van 8 uur. De winkel heeft een enorme oppervlakte en ik ben dan ook heel blij met het feit dat het allemaal nieuwe en schone stellingen zijn. Nu moet het team dat ook zo zien te houden.
Reuzehandig daarbij, echt waar, is dat haccp-digitaal afgelopen donderdag eindelijk gebruikt kon worden. De altijd-wel-ergens-aanwezige kink in de kabel bleek te zitten bij Accounting Plaza waar men een aantal medewerkers, waaronder de SM, nog niet geactiveerd had als zijnde werkzaam in Muiden. En de SM is als enige geautoriseerd om de Kwaliteitsmedewerkers te benoemen. De afgelopen 2 openingsweken hebben we dan ook hoofdzakelijk de dagelijkse en wekelijkse werkzaamheden uitgevoerd. De temperatuurcontrole werd ook dagelijks uitgevoerd en dat was maar goed ook want niet alle koelingen en diepvriezers werkten naar behoren. Desondanks gaat het met de omzet in deze vakantietijd erg goed en vooral op de vrijdag en zaterdag is de drukte enorm.

Voor de nieuwe Kwaliteitsmedewerkers was het een ongekende vuurdoop omdat zij allen onbekend waren met de supermarktwereld. Ik probeer zoveel mogelijk van mijn kennis op ze over te dragen en zelf leer ik ook nog dagelijks bij. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat het Muidense Kwaliteitsteam het gewone ongewoon goed gaat doen.